Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

Πολυετές πλάνο επέκτασης του Μετρό της Αθήνας, άνω των 3 δισ. ευρώ, από υπ. Υποδομών και Αττικό Μετρό.

Ένα πολυετές επενδυτικό πλάνο επεκτάσεων του Μετρό της Αθήνας που με τα μέχρι τώρα δεδομένα μπορεί να ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ προωθούν, δρομολογούν ή επεξεργάζονται το υπουργείο Υποδομών/Μεταφορών και η Αττικό Μετρό, αν λάβουμε υπόψη μας και την πρόσφατη αναφορά του υπουργού Υποδομών, Κ. Καραμανλή, για τα σχέδια επέκτασης του Μετρό από την Κατεχάκη μέχρι το Μαρούσι.

Βέβαια, στη «βεντάλια αυτή των επεκτάσεων» προφανώς και δεσπόζει η περίφημη Γραμμή 4 (μήκους 13 χιλιομέτρων, με 15 νέους σταθμούς), για το πρώτο μέρος της οποίας (Βεΐκου-Γουδί), ύψους σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, είμαστε εν αναμονή της εκκίνησης των πρόδρομων εργασιών που όταν ολοκληρωθούν θα «ανοίξουν τον δρόμο» για το έργο της βασικής γραμμής.

Ωστόσο, η «ατζέντα» του υπουργού Υποδομών και μεταφορών κ. Καραμανλή, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, κ. Καραγιάννη, και της Αττικό Μετρό, περιλαμβάνει και άλλες επεκτάσεις, είτε ωριμότερες με πιο κοντινό χρονικό ορίζοντα, είτε σε βάθος... δεκαετίας.

Έχει δε ενδιαφέρον να ξεκινήσουμε από την... τελευταία αναφορά του κ. Καραμανλή όσον αφορά στα σχέδια για την επέκταση του Μετρό από την Κατεχάκη μέχρι το Μαρούσι. Μια επέκταση που, σύμφωνα με υπηρεσιακά στελέχη και ανθρώπους της αγοράς, δεν αποκλείεται να έχει ύψους περί το 1 δις ευρώ, αν και είναι ακόμα νωρίς για να μιλήσουμε με ακρίβεια για το κόστος.

Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών σε διαδικτυακή συζήτηση για τα μεγάλα έργα υποδομής στη βόρεια Αθήνα, «το επόμενο βήμα είναι η επέκταση της Γραμμής 4 από το άλσος Βείκου μέχρι τα Πευκάκια, ώστε να ενώνεται με τη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ». Και σημείωσε ότι «έχουν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές μελέτες, δηλαδή έχει γίνει το πρώτο βήμα, για την επέκταση του Μετρό από την Κατεχάκη κατά μήκος της Λ. Κηφισίας, που θα περνά από το Φάρο Φιλοθέης, το Χαλάνδρι, το Ολυμπιακό Στάδιο στο Μαρούσι και θα φτάνει στην Πεύκη. Τον προηγούμενο μήνα μάλιστα ξεκίνησαν και οι τοπογραφικές μελέτες. Το δεύτερο στάδιο είναι να γίνουν οι προωθημένες αναγνωριστικές μελέτες και να βρεθεί χρηματοδότηση».

Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι «το συγκεκριμένο έργο θα μπορέσει να ενταχθεί στο επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, δηλαδή μετά το 2027 και αφού θα έχει τελειώσει το πρώτο σκέλος της Γραμμής 4 του Μετρό». Προφανώς βέβαια έχουμε να κάνουμε με πολύ πρώιμες διεργασίες, το project εφόσον προχωρήσει πάει για το τέλος της δεκαετίας, ενώ μάλλον θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της επόμενης προγραμματικής περιόδου, μετά το 2027, και αφού θα έχει τελειώσει το πρώτο σκέλος της Γραμμής 4 του Μετρό. Για αυτό και σημείωσε ότι «θα χρειαστεί αρκετός καιρός για την υλοποίηση του έργου, καθώς τα υπόγεια σιδηροδρομικά έργα απαιτούν προσεκτική μελέτη και προετοιμασία».

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι υπ. Υποδομών και Αττικό Μετρό έχουν στα σχέδιά τους ένα πλάνο επέκτασης του Μετρό που, συνδυαστικά με άλλα οδικά έργα (επεκτάσεις Αττικής Οδού) θα αποφορτίσουν συγκοινωνιακά το Λεκανοπέδιο. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η Αττικό Μετρό προκήρυξε διαγωνισμό για τεχνικό σύμβουλο με αρμοδιότητες για τα projects της Αττικής, μέσα στα οποία είναι και οι επεκτάσεις του Μετρό.

Η ευρύτερη «ατζέντα» φέρεται να περιλαμβάνει και την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής 2 προς τις βορειοδυτικές συνοικίες του Λεκανοπεδίου, από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, πηγές του υπ. Υποδομών ισχυρίζονται ότι εξελίξεις με την εν λόγω επέκταση θα έχουμε στις τέλος του 2021, αν και ήδη υπάρχουν διεργασίες σε επίπεδο μελετών, ώστε να μπει σε τροχιά δημοπράτησης το 2022. Επίσης, στο ευρύτερο πλάνο όσον αφορά στις επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα συμπεριλαμβάνονται και τα σενάρια για την προέκταση προς Γλυφάδα (ανάλογο κόστος με αυτήν προς Ίλιον, αν και αυτό εξαρτάται και από τον αριθμό των σταθμών) ή άλλες διακλαδώσεις όπως αυτή μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Καλλιθέα).

Ωστόσο, εκκρεμούν προφανώς ζητήματα χάραξης, μελετών, εκτιμήσεις για τα μεταφορικά/συγκοινωνιακά οφέλη, αλλά και ένταξη των προγραμμάτων σε μοντέλα χρηματοδότησης. Μια φορά πάντως, και εν αναμονή της ολοκλήρωσης της β’ φάσης της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά, τα σχέδια για το «άπλωμα του δικτύου» σε βάθος ετών παραμένουν «πάνω στο τραπέζι» των αρμοδίων.

insider.gr
sidirodromikanea