Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021

Οι συνδυασμένες μεταφορές της ΕΕ μεγαλώνουν - εξακολουθούν να υπάρχουν περιθώρια για βελτιώσεις.

Οι συνδυασμένες μεταφορές στην Ευρώπη παρουσίασαν αύξηση δέκα τοις εκατό κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2020, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Οι προετοιμασίες πριν από το Brexit, μαζί με αυτήν την συνήθως απασχολημένη περίοδο του έτους, ευθύνονται για την αύξηση, σύμφωνα με τη βιομηχανία ένωση UIRR. Η αυξημένη ικανότητα μεταφοράς εμπορευμάτων και ο σχετικά ήπιος χειμερινός καιρός βοήθησαν επίσης.


Γενικά, το τελευταίο τρίμηνο του 2020 ήταν μια θετική περίοδος για τις συνδυασμένες μεταφορές (CT). Τα λιγότερα δρομολόγια των επιβατικών αμαξοστοιχιών οδήγησαν σε περισσότερο χώρο στο δίκτυο και αυτό οδήγησε σε βελτιωμένη ακρίβεια για τα εμπορευματικά τρένα. Αυτό αυξήθηκε επίσης λόγω σχετικά λίγων καθυστερήσεων ή σημείων συμφόρησης λόγω των χειμερινών συνθηκών, όπως περιγράφεται στη Διεθνή Ένωση για τις Συνδυασμένες Μεταφορές Οδικών-Σιδηροδρόμων (UIRR).
Ωστόσο, τον Ιανουάριο, η ευρωπαϊκή CT χτυπήθηκε από την απαγόρευση των ημιρυμουλκούμενων από τη Δανία στα βαγόνια τσέπης. Επί του παρόντος, ο τομέας CT συνεργάζεται με διάφορους ενδιαφερόμενους για την επίλυση αυτού του ζητήματος. Ταυτόχρονα, η UIRR ανέφερε ότι ο τομέας προσβλέπει στη σωστή εφαρμογή των πολιτικών της ΕΕ, όπως το Πακέτο Κινητικότητας 1 και η Στρατηγική για την Έξυπνη και Βιώσιμη Κινητικότητα.

Το περιστατικό του Great Belt Bridge

Το περιστατικό ασφαλείας στη Γέφυρα της Μεγάλης Ζώνης της Δανίας έχει απασχολήσει ειδήσεις τις τελευταίες εβδομάδες. Το περιστατικό έλαβε χώρα στις 13 Ιανουαρίου και είχε ως αποτέλεσμα την πλήρη απαγόρευση των ημιρυμουλκουμένων σε όλη τη Δανία που δεν έχει ακόμη καταργηθεί. Ο Akos Ersek, από το UIRR, είχε δηλώσει αποκλειστικά στο RailFreight Live ότι αυτή η κατάσταση κοστίζει επιπλέον εκατομμύρια εβδομαδιαίες δαπάνες για τους διατροπικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στη Σκανδιναβία. Είναι κατανοητό ότι ο οικονομικός αντίκτυπος μιας τέτοιας απόφασης θα μπορούσε ενδεχομένως να αποδειχθεί επιζήμιος.

Η UIRR ανέφερε ότι, ευτυχώς, το συμβάν δεν είχε ως αποτέλεσμα ατύχημα όπως το 2019. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι ο χειριστής της γέφυρας δεν εφάρμοσε αλλαγές στα μέτρα ασφαλείας της διαδρομής τα τελευταία δύο χρόνια. Συγκεκριμένα, δεν υπήρχε πρόβλεψη νέων μετρητών ταχύτητας ανέμου, κάμερες ή συσκευές παρμπρίζ. Ως αποτέλεσμα, η υπόθεση αποδεικνύεται αρκετά περίπλοκη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο τομέας της CT συνεργάζεται με τις δανικές αρχές ασφάλειας για να βρει μια πιθανή λύση στο ζήτημα, σε συντονισμό με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Νομοθεσία για περαιτέρω ανάπτυξη

Αργά ή γρήγορα, το ζήτημα των απαγορευμένων ημιρυμουλκουμένων θα επιλύσει τη λύση του. Εν τω μεταξύ, υπάρχουν μακροπρόθεσμοι στόχοι για το UIRR που σίγουρα θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της CT τα επόμενα χρόνια. Πρώτα έρχεται το Πακέτο Κινητικότητας 1, για το οποίο το UIRR κυκλοφόρησε επίσης μια μελέτη τον περασμένο μήνα. Η εφαρμογή των κανόνων μεταφοράς στην ΕΕ θα μπορούσε να επηρεάσει σοβαρά τις συνδυασμένες μεταφορές λόγω της «επιδείνωσης της ανταγωνιστικότητας των τιμών». Έτσι, το UIRR καλεί τα κράτη μέλη να χρησιμοποιήσουν νομοθετικά εργαλεία για να αποφύγουν τη ζημία της αξονικής τομογραφίας και την απόκλιση από τους πράσινους στόχους για τη «βελτίωση των κοινωνικών και εργασιακών συνθηκών για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές».

Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό είναι η Στρατηγική για την Έξυπνη και Βιώσιμη Κινητικότητα που κυκλοφόρησε η Επιτροπή της ΕΕ. Η UIRR χαιρέτισε αυτό το πακέτο μέτρων, καθώς «προσδιορίζει όλα τα απαραίτητα βήματα για την επίτευξη του στόχου της μετατόπισης σημαντικού μέρους των οδικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων σε βιώσιμους τρόπους». Ωστόσο, για να συμβεί αυτό, «ο διατροπικός τομέας θα πρέπει να λάβει αποτελεσματικά προσωρινά αντισταθμιστικά μέτρα για να είναι σε θέση να προσφέρει τις σωστές τιμές που απαιτούνται για τη στοχευμένη αλλαγή».


Νίκος Παπατόλιος

railfreight.com/railfreight/2021/02/19/eu-combined-transport-grows-still-space-for-improvements/

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com