Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2021

Τα σχέδια Σαββίδη για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Τα προϊόντα από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γενικά τη Β. Ελλάδα θα μεταφέρονται σιδηροδρομικώς, αφού το νέο dry port θα συνδέεται με τρένο, με σειρά αντίστοιχων υποδομών στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας πληθώρας επιχειρήσεων.
Τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στη λιμενική βιομηχανία της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων σπεύδει να αξιοποιήσει ο Ιβάν Σαββίδης, αποκτώντας ουσιαστικά τον πλήρη έλεγχο του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘΟΛΘ +0,82%).

Τα Βαλκάνια αλλάζουν, η οικονομία τους βελτιώνεται και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι εκ των πραγμάτων η «πύλη εισόδου» της νέας αναπτυξιακής πορείας, της «χερσονήσου του Αίμου» ή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης όπως προτιμά να προσδιορίζει την περιοχή η ΕΕ. Μία περιοχή που αποτελείται από 13 χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας), με πληθυσμό πάνω από 70 εκατ. κατοίκους (συμπεριλαμβανομένων Τούρκων της Ανατολικής Θράκης).

Ο OΛΘ, με μηδενικό δανεισμό και 106 εκατ. ευρώ στο ταμείο του, αποκτά κομβικό ρόλο με έμφαση στην εξυπηρέτηση ολόκληρης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σε αυτό το νέο τοπίο που διαμορφώνεται και παρουσιάζει ευρύτερο γεωστρατηγικό ενδιαφέρον, με τους Αμερικανούς να δηλώνουν παρών στην περιοχή και τους Κινέζους να ελέγχουν ήδη τον ΟΛΠ αλλά να απλώνονται και σε άλλα λιμάνια στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η συμμετοχή του OΛΘ στους τρεις διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των Λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Εμπορικού Λιμανιού της Καβάλας και Ηγουμενίτσας, είναι ενδεικτική των προθέσεων αλλά κυρίως των δυνατότητων που ανοίγονται για τις επενδύσεις του Ιβάν Σαββίδη στον λιμενικό τομέα.

Χθες έγινε γνωστό ότι η Belterra Investments Ltd, που αποτελεί τον επενδυτικό βραχίονα της οικογένειας Σαββίδη σε τομείς όπως η διαχείριση λιμένων, η τουριστική βιομηχανία, τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, η αθλητική βιομηχανία καθώς και η βιομηχανία τροφίμων και ποτών, συμφώνησε να αποκτήσει το 100% των μετοχών της εταιρείας Melbery Investments Ltd., η οποία με τη σειρά της ελέγχει το 66,67% της South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), της κοινοπραξίας που με έδρα την Κύπρο κατέχει το 67% των μετοχών της εισηγμένης OΛΘ Α.Ε.

Στη Melbery η πλευρά Σαββίδη ελέγχει το 30% και το 70% η Deutsche Invest Equity Partners GmbH μέσω της Helanor Holdings Ltd. Οι Γερμανοί μεταβιβάζουν στην Beltera του Σαββίδη το ποσοστό που έχουν στη Melbery. Ετσι ο Σαββίδης θα ελέγχει το 66,67% της SEGT, και συνεπώς εμμέσως το 45% των μετοχών του OΛΘ.

Στην κοινοπραξία της SEGT, το υπόλοιπο 33,33% κατέχει η Terminla Link, ένα επιχειρηματικό σχήμα που συναποτελούν η ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM και η China Merchant Port International. Η Terminal Link είναι ο operator στης κοινοπραξίας SEGT, o οποίος δεν μπορεί να αποχωρήσει από το σχήμα, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού πώλησης του OΛΘ. Εμμέσως λοιπόν η Terminal Link είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος του OΛΘ, με 22% περίπου.

Σημειώνεται ότι στο μετοχικό κεφάλαιο του OΛΘ συμμετέχει ακόμη το ΤΑΠΕΔ με ποσοστό 7,27% και το υπόλοιπο ποσοστό 25,73% ανήκει στο ευρύ επενδυτικό κοινό, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται με ποσοστό κάτω του 5% και η Lansdowne Partners.

Η απόφαση του Σαββίδη να αγοράσει το ποσοστό των Γερμανών, οι οποίοι εκ του καταστατικού τους κάποια στιγμή θα πουλούσαν τη συμμετοχή τους, είναι σαν φυσική συνέχεια της απόφασής του να επενδύσει στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης και σε άλλους τομείς στη Βόρεια Ελλάδα, όπως είναι ο τουρισμός όπου αναζητά και νέες ευκαιρίες, τα τρόφιμα και ποτά κ.α. Παράλληλα η κίνηση αυτή έρχεται μετά και την τοποθέτηση ενός νέου management στον OΛΘ από τον προηγούμενο Ιούνιο, με επικεφαλής τον νέο εκτελεστικό πρόεδρο κ. Αθανάσιο Λιάγκο, γεγονός που συνιστά και μία έκφραση εμπιστοσύνης το πρόσωπό του.

Στο διάστημα αυτό ο OΛΘ συνέχισε την αναπτυξιακή του πορεία και εξασφάλισε την άδεια Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ενισχύοντας έτσι τον ρόλο του στα Βαλκάνια και στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Οι Εγκεκριμένοι Οικονομικοί Φορείς (Authorized Economic Operator-AEO) για την Ασφάλεια και Προστασία απολαμβάνουν μια σειρά από οφέλη, όπως η ταχύτερη διεκπεραίωση τελωνειακών συναλλαγών και η διεθνής αναγνώριση μέσω των Συμφωνιών Αμοιβαίας Αναγνώρισης μεταξύ της ΕΕ και τρίτων χωρών.

Επίσης τον προηγούμενο Ιανουάριο ξεκίνησε τη λειτουργία του στο Ιλιέντσι της Σόφιας το πρώτο από τα "dry ports" που αναμένεται να δημιουργήσει στα Βαλκάνια ο OΛΘ καθώς θα ξεκινήσουν σύντομα οι διαδικασίες για την ίδρυση άλλων δύο dry ports, στη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία, με προοπτική τα τρία κέντρα να συνεργάζονται και μεταξύ τους. Η λειτουργία των τριών dry ports αναμένεται να φέρει σημαντικά αυξημένη κίνηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της Ελλάδας στις διεθνείς διαμεταφορές, με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία και τις επιχειρήσεις.

Το dry port του Ιλιέντσι είναι ένα σύγχρονο logistics center, μέσω του οποίου, με ανταγωνιστικό κόστος και με μειωμένους χρόνους μεταφορών, τα προϊόντα από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γενικά τη Β. Ελλάδα θα μεταφέρονται σιδηροδρομικώς, αφού το νέο dry port θα συνδέεται με τρένο, με σειρά αντίστοιχων υποδομών στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, συμβάλλοντας έτσι καθοριστικά στην ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας πληθώρας επιχειρήσεων.

Κομβικής σημασίας έργο για την περαιτέρω ανάπτυξη του OΛΘ είναι αυτό της επέκτασης της 6ης προβλήτας του Οργανισμού, για το οποίο οι προσφορές αναμένεται να κατατεθούν την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική προθεσμία για την υποβολή των προσφορών έληγε τον Δεκέμβριο. Η προηγούμενη παράταση που είχε δοθεί για τον ίδιο λόγο έληγε την Παρασκευή 15/1. Mε βάση τη νέα προθεσμία, ο ανάδοχος θα αναδειχτεί, εκτός νέου απροόπτου, έως το τέλος του πρώτου τριμήνου. Όταν ξεκινήσουν οι εργασίες, το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36 μήνες.

Το έργο αποτελεί μέρος του πακέτου των υποχρεωτικών επενδύσεων που έχει αναλάβει η εταιρεία, στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της OΛΘ Α.Ε, ενώ εκτιμάται πως θα αναβαθμίσει τη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης στη διεθνή λιμενική αγορά, αφού θα υποδέχεται και εξυπηρετεί πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας έως 24.000 TEUs.

Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού επελέγησαν έξι σχήματα για το δεύτερο στάδιο, τα εξής: 1. Κοινοπραξία TERNA SA - EIFAGGE GENIE CIVIL MARINE, 2. ARCHIRODON GROUP NV, 3. Σύμπραξη INTRAKAT CONSTRUCTIONS SA - INTERCANTIERI VITTADELLO SPA-SALES SPA, 4. Κοινοπραξία MYTILINAIOS SA - ROVER MARITIME SL - HDK SA, 5. Κοινοπραξία AVAX SA - ETERMAR SA - NV BESIX SA και 6. Κοινοπρξία ACCIONA CONSTRUCCION SA - DREDGING INTERNATIONAL NV.

Λάμπρος Καραγεώργος
euro2day.gr
sidirodromikanea.blogspot.com