Ένα μεγάλο έργο υποδομής συντελείται με υπερταχείς ρυθμούς από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, για τη ριζική αναβάθμιση του Αμαξοστασίου στο οποίο θα σταβλίζονται και θα συντηρούνται τα τρένα υψηλών ταχυτήτων, τα πέντε «Βέλη» ΕTR 470, με τα οποία η επιχείρηση θα δώσει νέα αναπτυξιακή δυναμική στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο.
Το GRTimes.gr είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει από κοντά τις εργασίες που εκτελούνται από την ανάδοχο Alstom στη μεγαλύτερη τεχνική μονάδα που διαθέτει η χώρα. Πρόκειται για έργο συμβατικού προϋπολογισμού ύψους 15,6 εκατ. ευρώ, επένδυση η οποία όμως εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί τελικώς περί τα 18 εκατ., προκειμένου βάσει των πλέον σύγχρονων ευρωπαϊκών προτύπων, το Αμαξοστάσιο να μετατραπεί σε υπερσύγχρονο Ηλεκτραμαξοστάσιο.
Με την αναβάθμιση γίνονται έργα πολιτικού μηχανικού, η/μ, σιδηροδρομικής επιδομής, ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας, προκειμένου το συγκεκριμένο Αμαξοστάσιο που κτίσθηκε το 2000, να μετατραπεί σε Ηλεκτραμαξοστάσιο. Τα συστήματα με τα οποία εξοπλίζεται έχουν παραγγελθεί από εξειδικευμένους οίκους της Γερμανίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Το κτιριακό συγκρότημα διαθέτει εσωτερικά τέσσερις σιδηροδρομικές γραμμές , εκ των οποίων οι δύο είναι διαμπερείς, μήκους 250 μέτρων και οι άλλες δύο, μήκους 200 μέτρων. Λόγω του μήκους των γραμμών της , η συγκεκριμένη μονάδα ήταν η μόνη κατάλληλη για να δέχεται τα ΕΤR 470, ηλεκτρο-αυτοκινητάμαξες μήκους 236 μέτρων.
Στη Θεσσαλονίκη τα ETR 470
Με την ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης όλα τα ETR 470 θα συντηρούνται στο συγκεκριμένο Αμαξοστάσιο, ενώ σε αυτό θα σταβλίζονται πιθανότατα τα τέσσερα από τα πέντε. Τα «Βέλη» που θα φέρει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως το Σεπτέμβριο στην Ελλάδα , θα είναι όλα πλήρως ανακατασκευασμένα από την Alstom, στο εργοστάσιο του Σαβιλιάνο.
Την προηγούμενη εβδομάδα τα ΜΜΕ ασχολήθηκαν επανειλημμένως με το πρώτο πλήρως ανακατασκευασμένο ETR 470, που έφερε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα το GRTimes.gr θέλει να αναδείξει τη σημαντική επένδυση που πραγματοποιείται στο Ηλεκτραμαξοστάσιο της Μενεμένης, καθώς μάλιστα το τεχνικό αντικείμενο υλοποιείται σύμφωνα με τη σύγχρονη προσέγγιση, δηλαδή στη βάση αυστηρών κανόνων ασφαλείας για το προσωπικό συντήρησης και, προστασίας του περιβάλλοντος.
Το έργο πλέον βρίσκεται σε μία πολύ προχωρημένη φάση υλοποίησης καθώς εγκαθίστανται τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα με τα οποία εξοπλίζεται εσωτερικά κυρίως, αλλά και εξωτερικά το Αμαξοστάσιο, τοποθετούνται συστήματα ασφαλείας, ενεργειακής εξοικονόμησης και προχωρούν οι εργασίες καθαρισμού αλλά και καλλωπισμού. Γιατί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θέλει να δώσει αξία στην περιοχή και με ένα «στολίδι» του σιδηροδρόμου.
Ωστόσο η ουσία βρίσκεται στις τεχνικές εργασίες που έπρεπε να εκτελεστούν στο συμπιεσμένο χρόνο των έξι μηνών, λόγω της αναστάτωσης που προκάλεσε ο κορωνοϊός αλλά και των γραφειοκρατικών διαδικασιών που διαχρονικά υπακούουν στον «κανόνα» των καθυστερήσεων.
Κατασκευή σε χρόνο -ρεκόρ
Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε το Μάρτιο του 2020 και προβλέπει ολοκλήρωση σε διάρκεια 12 μηνών. Όμως εξ’ αιτίας του συνδυασμού κορωνοϊού και γραφειοκρατίας, οι εργασίες άρχισαν το Σεπτέμβριο και το Ηλεκτραμαξοστάσιο θα είναι έτοιμο να δεχθεί το «Βέλος», τέλη Φεβρουαρίου – μέσα Μαρτίου 2021. Δηλαδή το έργο θα έχει εκτελεστεί στο χρόνο -ρεκόρ των έξι μηνών κι’ αυτό, κι’ αυτό επειδή στους μήνες της αναγκαστικής αναμονής οι μελέτες εκπονήθηκαν με εξαιρετική ακρίβεια ως τη μικρότερη λεπτομέρεια.
Η καλή κατασκευή απαιτεί σωστή μελέτη, κάτι που ίσχυσε στον απόλυτο βαθμό για το συγκεκριμένο έργο, παρόλο που από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητήθηκαν προσαρμογές στις μελέτες, στην υλοποίηση συγκεκριμένων υποέργων και στον εξοπλισμό, ώστε στο Ηλεκτραμαξοστάσιο να μπορούν να γίνουν εργασίες συντήρησης και σε άλλους τύπους τραίνων που χρησιμοποιούνται και έχουν διαφορετικά περιτυπώματα, όπως τα Desiro (ηλεκτρο-αυτοκινητάμαξες), τα ΜΑΝ (ντίζελ αυτοκινητάμαξες), τα Hellas Sprinter (ηλεκτράμαξες).
Αξίζει να αναφερθεί ότι υπήρξαν φορές που στο έργο δούλευαν ταυτόχρονα και παράλληλα ως και εννέα συνεργεία της Alstom και υπεργολάβων, σε μία υποδειγματική συνεργασία με τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι τεχνικές επεμβάσεις
Στο Αμαξοστάσιο, προκειμένου να δέχεται τα ETR 470, έγιναν έργα ηλεκτροκίνησης, με ειδικά προστατευμένη γραμμή 25.000 V (25kV) η οποία, μετατοπιζόμενη, θα επιτρέπει στους τεχνίτες, να εργαστούν με ασφάλεια.
Έγιναν πολλά έργα π/μ και η/μ στις γραμμές, ώστε να υπάρχει ευκολότερη πρόσβαση για λόγους συντήρησης, σε τρία επίπεδα, υποδαπέδια, στο επίπεδο των αποβαθρών και στις οροφές των συρμών.
Έτσι, οι πλατφόρμες των γραμμών ‘2’ και ‘3’, καθαιρέθηκαν και κατασκευάσθηκαν χαμηλότερα, ώστε υποδαπέδια, κάτω από το επίπεδο γραμμών και συρμών να βρίσκονται τα κανάλια συντήρησης των τραίνων.
Με την μετατροπή αυτή, θα μπορούν, όταν χρειάζεται, να αποσπώνται υποδαπέδια τα φορία (bogies) που στηρίζουν τα αμαξώματα των βαγονιών, να μεταφέρονται με «ασανσέρ» ( δύο ζεύγη bogie drops) από τη 2η στην 3η γραμμή και να αντικαθίστανται με άλλα, δίχως να απαιτείται η ανύψωση του συρμού για την αντικατάσταση φορίων.
Επιπλέον, κατασκευάζονται ανυψωτικές διατάξεις, σταθερές και κινητές («πασαρέλες»), που θα δίνουν στους τεχνίτες πρόσβαση στο επίπεδο του επιβάτη αλλά και στο επίπεδο της οροφής του συρμού. Με επεκτεινόμενες μετακινούμενες πλατφόρμες που θα είναι εξοπλισμένες με αισθητήρες, οι τεχνίτες με ασφάλεια θα μπορούν να προσεγγίζουν το τραίνο.
Πλυντήριο και διαχείριση λυμάτων
Επίσης, δίπλα στο Αμαξοστάσιο έχει εγκατασταθεί ένα νέο πλυντήριο στο οποίο θα προσεγγίζουν οι συρμοί με δύο ηλεκτροκινούμενες εξωτερικές γραμμές. Τα λύματα του πλυντηρίου, θα διαχωρίζονται (έλαια και νερό), θα συλλέγονται χωριστά και θα οδηγούνται σε διαφορετικά δίκτυα ώστε να υπάρχει ορθή περιβαλλοντική διαχείριση.
Εξωτερικά του Αμαξοστασίου, μία υφιστάμενη γραμμή αναβαθμίζεται και τοποθετείται και μία επιπλέον, νέα. Οι δύο αυτές γραμμές εξυπηρετούν στην κίνηση των συρμών προς/από το πλυντήριο αλλά και στο εσωτερικό δίκτυο.
Με έμφαση στην ασφάλεια
Για την προστασία των χώρων του Ηλεκτρο-αμαξοστασίου, τοποθετείται δίκτυο καμερών ( CCTV), εσωτερικά και εξωτερικά ενώ κατασκευάζεται και νέα ενισχυμένη περίφραξη σε ύψος δύο μέτρων.
Μέχρι εχθές και στο διάστημα των λίγων τελευταίων ημερών ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση της «πασαρέλας» της αποβάθρας ‘1’ και ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των ιστών έδρασης της δεύτερης μεταλλικής αποβάθρας που θα έχει και κινητό μέρος για να προσεγγίζει την οροφή των τραίνων.
Παραλήφθηκαν όλα τα μέρη του εξοπλισμού για τους τέσσερις ανυψωτικούς μηχανισμούς ( δύο ζεύγη «ασανσέρ») των φορίων και έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του ενός ζεύγους.
Επίσης, στον εσωτερικό χώρο έγινε αντικατάσταση όλων των φωτιστικών, με νέα σύγχρονης τεχνολογίας, λαμπών led μειωμένης κατανάλωσης
Άρχισε επίσης η κατασκευή της νέας περίφραξης. Σημειωτέον ότι η ανατολική πλευρά του Αμαξοστασίου θα κλείνει με ειδικές πόρτες ασφαλείας, ενώ θα τοποθετηθούν και φωτοσήματα για την κίνηση των τραίνων.
Στο εξωτερικό τμήμα του έργου ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των ιστών ηλεκτροκίνησης και τοποθετήθηκε σε όλες τις διακλαδώσεις ο αγωγός επιστροφής. Τοποθετήθηκε το μεγαλύτερο μέρος των προβόλων στήριξης της εναέριας γραμμής επαφής και την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει και η εκτύλιξη των αγωγών της ηλεκτροκίνησης.
Τα επόμενα βήματα
Στο επόμενο διάστημα θα γίνουν οι εναπομείνασες εργασίες, κυρίως η/μ , ώστε το Ηλεκτραμαξοστάσιο να είναι έτοιμο για να δεχθεί το ETR 470, που προγραμματίζεται να κάνει το πρώτο του πανηγυρικό δρομολόγιο στη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη στις 25 Μαρτίου.
Σημειώνεται ότι στα ΕΤR 470 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εγκαθίσταται εξοπλισμός ηλεκτροκίνησης για 25.000 V, ενώ οι αυτοκινητάμαξες θα διαθέτουν βελτιωμένα και μοντέρνα χαρακτηριστικά, όπως σηματοδότηση ETCS, δυνατότητες σύνδεσης Wi-Fi και νέα Συστήματα Ενημέρωσης Επιβατών (PIS – Passenger Information Systems).
Καταλήγοντας θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει υπογραφεί μία πενταετής σύμβαση 25 εκατ. ευρώ μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Alstom, με τη δεύτερη να αναλαμβάνει τη συντήρηση των τραίνων και την εκπαίδευση του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Άννη Καρολίδου
grtimes.gr