Κυριακή, 27 Δεκεμβρίου 2020

Πως σώθηκε κτήριο του ΟΣΕ από την κατεδάφιση. Εικόνες και βίντεο.

Πέρασαν 22 χρόνια από τότε που το νεοκλασικό κτήριο του ΟΣΕ γλύτωσε την κατεδάφιση του. Σήμερα δημοσιεύουμε και πάλι το σχετικό αφιέρωμα που κάναμε το 2013 για εκείνη την πρωτόγνωρη για τα Ελληνικά χρονικά μεταφορά κτηρίου πάνω σε ράγες.

Γράφαμε με τίτλο: Πως κτήριο του ΟΣΕ «περπάτησε» και σώθηκε από την κατεδάφιση.


Την τελευταία στιγμή κυριολεκτικά σώθηκε το νεοκλασικό κτήριο του ΟΣΕ που βρίσκεται στην περιοχή του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού από την κατεδάφιση του προκειμένου να διανοιχτεί η δυτική οδική είσοδος της Θεσσαλονίκης. Οι αντιδράσεις φορέων της πόλις έφεραν αποτέλεσμα και το στολίδι της δυτικής Θεσσαλονίκης βρίσκεται σήμερα όρθιο και χρησιμοποιείται από τον ΟΣΕ ως έδρα των τεχνικών του υπηρεσιών.

                                                 
                                    Σύντομο ιστορικό

Το νεοκλασικό κτήριο κτίστηκε γύρω στα 1900  και χρησιμοποιήθηκε αρχικά  ως κατοικία του Διευθυντή των Ανατολικών σιδηροδρόμων. Τα μετέπειτα χρόνια στεγάστηκαν πολλές υπηρεσίες  του ΟΣΕ μεταξύ των οποίων και αυτών των τεχνικών υπηρεσιών. 

Το 1997 μετά από πιέσεις αποφασίστηκε το κτίριο να μην κατεδαφιστεί αλλά να μετακινηθεί κατά 40 περίπου μέτρα νότια προκειμένου να ανοιχτεί η δυτική είσοδος της Θεσσαλονίκης. Η μετακίνηση του δεν ήταν εύκολη υπόθεση δεδομένου ότι στην Ελλάδα δεν υπήρχε ανάλογη εμπειρία και το εγχείρημα ήταν πάρα πολύ δύσκολο. 

Το  κτίριο βάρους 2.100 τόνων ύψους 14 μέτρων  ανυψώθηκε πάνω σε 130 ξύλινους τάκους και στην συνέχεια σέρνοντας πάνω σε 8 ειδικές ράγες   μετακινήθηκε  εκατοστό προς εκατοστό και μέτρο προς μέτρο  από την βόρεια προς την νότια πλευρά κατά 40 περίπου μέτρα. 

 Το δύσκολο εγχείρημα που πραγματοποιήθηκε από Ελληνική εταιρία με επικεφαλή τον αρχιτέκτονα κ. Δημήτριο Κορέ  στέφτηκε από απόλυτη  επιτυχία και το κτήριο σώθηκε για να ενταχτεί στα κτίρια της ιστορικής κληρονομιάς του ΟΣΕ και της πόλης της Θεσσαλονίκης

Το κτήριο χρειάζεται επειγόντως ανακαίνιση

Τα σημάδια της φθοράς του κτήριο  από τον  χρόνο  είναι πλέον  ορατά. Είναι απαραίτητη μία εξολοκλήρου ανακαίνιση του κτηρίου μέσα και έξω.
 Στους  εξωτερικούς τοίχους οι σοβάδες έχουν πέσει σε πολλά σημεία - όπως δείχνει και η φωτογραφία- ενώ μέσα τα πατώματα, τα παράθυρα  και οι πόρτες είναι σε άσχημη κατάσταση .

Για την μεταφορά του κτηρίου μιλά στα «Σ.Ν» ο μηχανικός του ΟΣΕ κ. Λευτέρης Γιώβος ο οποίος ήταν ένα από τους επιβλέποντες μηχανικούς του ΟΣΕ κατά την μεταφορά . Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι  έτερος επιβλέπων ήταν ο πρώην αρχιμηχανικός  του ΟΣΕ κ. Απόστολος Φώλας.



Ευχαριστούμε θερμά τον πρώην Αρχιμηχανικό του ΟΣΕ κ. Άγγελο Σαρήπουλο για το αρχειακό υλικό που μας απέστειλε.


Χρήστος Γιαννακίδης