Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις συμφώνησαν να επεκτείνουν τις υπηρεσίες παροχής νυxτερινών δρομολογίων των τρένων, τα οποία διασυνδέουν τα μεγάλα αστικά κέντρα της Γηραιάς Ηπείρου. Και αυτό σημαίνει πως οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες αγωνίζονται να ανακάμψουν από μιαν άνευ προηγουμένου πτώση της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια λόγω κορωνοϊού και της ανασφάλειας των επιβατών για την υγεία τους, έχουν να αντεπεξέλθουν σε ακόμη ένα πρόβλημα:
τον ανταγωνισμό των σιδηροδρόμων, οι οποίοι, συν τοις άλλοις, προσφέρουν και μια πολύ λιγότερο ρυπογόνο μέθοδο μετακίνησης. Οι αρμόδιοι υπουργοί της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Αυστρίας και της Ελβετίας παρουσίασαν στις αρχές της εβδομάδας σχέδιο για την ενδυνάμωση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας μεταξύ πόλεων όπως το Παρίσι, το Βερολίνο, η Βιέννη και το Μιλάνο, προκειμένου να περιοριστούν οι αυξανόμενες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η πρωτοβουλία, η οποία έχει την επωνυμία «Trans – Europe Express 2.0», θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη του 2021, δίνοντας τη δυνατότητα στους ταξιδιώτες να μετακινούνται από τη μία χώρα στην άλλη χωρίς να αλλάζουν τρένα.
Η προοπτική αυτή συνιστά άμεση και ευθεία ανταγωνιστική πρόκληση για τις από αέρος μεταφορές. Αξίζει να αναφερθεί πως η αναβίωση του δικτύου νυχτερινών σιδηροδρομικών δρομολογίων έρχεται ενώ έχουν περάσει 25 χρόνια από τη διάλυση του θρυλικού Διευρωπαϊκού Εξπρές. Αυτό το δίκτυο συνέδεε 130 πόλεις σε ολόκληρη την ήπειρο. Η μεγάλη δημοφιλία των κοντινών πτήσεων με τους προσιτούς ναύλους αφαίρεσε το δέλεαρ των ταξιδιών με τρένο, αλλά τα πράγματα αλλάζουν. Εκστρατείες από ακτιβίστριες και ακτιβιστές, όπως η Γκρέτα Τούνμπεργκ, κάνουν τους ανθρώπους πιο ευαισθητοποιημένους ως προς το ανθρακικό αποτύπωμα των μετακινήσεών τους.
Ο Μαρκ Παπινουτί, αξιωματούχος του υπουργείου Περιβάλλοντος της Γαλλίας, επισημαίνει «πως αυξάνεται η ζήτηση ιδίως από νέους ανθρώπους για εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς πλην αεροπλάνων». Εν τω μεταξύ, ο εμπλουτισμός των παρεχόμενων υπηρεσιών από τις σιδηροδρομικές εταιρείες λαμβάνει χώρα σε μια δύσκολη στιγμή για τις αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, οι οποίες παλεύουν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από τον κορωνοϊό, ο οποίος διέκοψε βιαίως μια δεκαετία εκρηκτικής άνθησης στα αεροπορικά ταξίδια. Το θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα των τρένων ωστόσο περιορίζεται από τον παράγοντα του χρόνου, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός. Ενα απευθείας ταξίδι με αναχώρηση από το Αμστερνταμ και άφιξη στη Ρώμη θα διαρκούσε πάνω από 13 ώρες στο πλαίσιο των σχεδίων του διευρωπαϊκού δικτύου TEE 2.0, σε σύγκριση με τις μόλις δύο ώρες πτήσης. Αυτή η συνθήκη, λοιπόν, είναι μάλλον απίθανο να προσελκύσει επαγγελματίες, που έχουν περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή τους, αλλά θα μπορούσε να ενδιαφέρει τουρίστες και παραθεριστές, οι οποίοι έχουν συνείδηση των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής και διαθέσιμο χρόνο.
Επιπλέον, μια επίπτωση από την πανδημία του κορωνοϊού, οι χώρες που πρωτοπορούν στην προώθηση των νυχτερινών σιδηροδρομικών δρομολογίων είναι και εκείνες οι οποίες έχουν σημαντικά συμφέροντα στους αντίστοιχους εθνικούς αερομεταφορείς. Οπότε είναι ουσιαστικά αδύνατον να τους υπονομεύσουν. Επί παραδείγματι, η Γερμανία, η οποία συντονίζει το λανσάρισμα του δικτύου νυχτερινών αμαξοστοιχιών TEE 2.0, είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής στην εθνική αεροπορική εταιρεία Deutsche Lufthansa, διότι της διέθεσε 10 δισ. δολάρια φέτος την άνοιξη για να τη διασώσει από τη λόγω πανδημίας πτώχευση. Οσον αφορά, τώρα, την κρατική εταιρεία γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn, αυτή δήλωσε ότι αναμένει να δει μια «χρυσή εποχή» για τα ταξίδια με το τρένο, αφότου παρέλθουν οι περιορισμοί του ιού. Αντίστοιχα, οι αυστριακοί σιδηρόδρομοι αναφέρουν πως ενισχύουν τη χωρητικότητα των νυχτερινών αμαξοστοιχιών, ώστε να αντεπεξέλθουν στην αναμενόμενη υψηλή ζήτηση.
WILLIAM WILKES / BLOOMBERG
kathimerini.gr