Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές θα διαδραματίσουν ρόλο στην αποσυμφόρηση του ΗΒ;

Εικόνες φορτηγών που βρίσκονται σε ουρά, που δεν μπορούν να φύγουν από τα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου, πλημμυρίζουν τις ειδήσεις παγκοσμίως. Η κατάσταση που προκλήθηκε από την προσπάθεια αποθήκευσης αγαθών πριν από την προθεσμία του Brexit της 31ης Δεκεμβρίου, επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο λόγω της μετάλλαξης του Covid-19 που ανάγκασε τις χώρες να κλείσουν τα σύνορά τους με τη Βρετανία.

Λόγω του φόβου για ένα νέο κύμα ιών, οι αρχές ανέστειλαν όλη την εμπορευματική κυκλοφορία από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο, με ανησυχίες που διατυπώθηκαν κυρίως στις οδικές μεταφορές. Τώρα οι αλυσίδες εφοδιασμού κάμπτονται υπό το βάρος της κατάρρευσης, και ο εμπορικός τομέας αναζητά εναλλακτικές λύσεις στις αεροπορικές και σιδηροδρομικές εμπορευματικές υπηρεσίες.

Οι αρχικές αναφορές ανέφεραν ότι η εμπορευματική κυκλοφορία στη σήραγγα της Μάγχης αναβλήθηκε μετά την απαγόρευση των γαλλικών εμπορευμάτων Covid. Ο καταστροφικός αντίκτυπος που θα μπορούσε να έχει μια τέτοια κίνηση στις αλυσίδες εφοδιασμού ήταν αδιαμφισβήτητος. Ωστόσο, τα μέτρα εφαρμόστηκαν μόνο σε φορτηγά, ενώ τα τρένα θα μπορούσαν να συνεχίσουν να κινούνται σε κάποια έκταση. Ως αποτέλεσμα, πολλοί πελάτες, παλιοί ή νέοι, έκαναν απελπισμένες επαφές για να αρχίσουν να διανέμουν προϊόντα μέσω σιδηροδρόμου, δήλωσε ο εκπρόσωπος του John Keefe Channel Tunnel.

Δυνατότητα

Οι συζητήσεις σχετικά με μια πιθανή λύση στο αυξανόμενο πρόβλημα περιελάμβαναν προτάσεις για τη λειτουργία επιπλέον εμπορευματικών τρένων μεταξύ του ΗΒ και της ευρωπαϊκής ενδοχώρας. Μια τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να είναι ιδανική αλλά ταυτόχρονα δύσκολη στην εφαρμογή. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας όλων των μακρών προπαρασκευαστικών διαδικασιών που πρέπει να αναληφθούν πριν από το άνοιγμα νέων δρόμων. Υπό κανονικές συνθήκες, αυτές οι διαδικασίες μπορεί να διαρκέσουν μερικές εβδομάδες. Κατά συνέπεια, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, θα πρέπει είτε να επιταχυνθούν είτε να διαρκέσουν ακόμη περισσότερο. Και στις δύο περιπτώσεις, τα πιθανά προβλήματα που εμφανίζονται μπορεί να είναι πολλά.

Σιδηροδρομικές εμπορευματικές επάλξεις

Ωστόσο, ο τομέας των εμπορευματικών μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου δηλώνει την προθυμία του να χειριστεί την άνευ προηγουμένου κατάσταση. Παρόλο που είναι μικρότερος ως τομέας από τις οδικές μεταφορές, έχει αποδείξει την ανθεκτικότητα και την ποιότητά του σε πολλές περιπτώσεις.

Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές δεν θα μπορούσαν να αποδειχθούν ουσιαστικά μόνο ως προς τη σύνδεση της Βρετανίας με την υπόλοιπη Ευρώπη. Επιπλέον, μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για τη διανομή των συσσωρευμένων φορτίων από τα βρετανικά λιμάνια στην ηπειρωτική χώρα. Σε τελική ανάλυση, οι κυκλοφοριακοί δρόμοι γύρω από το Ντόβερ, για παράδειγμα, επηρεάζουν τη μεταφορά συνολικά και όχι μόνο όσον αφορά τις αναχωρήσεις από τη χώρα.

Σε κάθε περίπτωση, η λήψη αποφάσεων και ο προγραμματισμός πρέπει να είναι γρήγορες σε αυτήν την περίπτωση. Δεδομένου ότι ο σιδηροδρομικός τομέας ισχυρίζεται ότι είναι σε θέση να αναλάβει μια τέτοια επιχείρηση και δεδομένου ότι διαθέτει πλεονάζουσα ικανότητα να παρέχει, δεν πρέπει να παραβλεφθεί. Εξάλλου, κατά τη διάρκεια του 2020, έχει αποδειχθεί ικανό να χειριστεί τις κρίσεις και να φτάσει εκεί που δεν μπορούν τα φορτηγά.

Ενημερώσεις

Σύμφωνα με τις τελευταίες ειδήσεις, η Γαλλία αποφάσισε να μειώσει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και να επιτρέψει ορισμένες ροές από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς η κατάσταση ήταν στην άκρη του γκρεμού. Εκτός από την υπό όρους μεταφορά ορισμένων φορτηγών, η κυκλοφορία εμπορευμάτων δεν εκτιμάται ότι θα επιστρέψει στα κανονικά επίπεδα σύντομα. Κατά συνέπεια, ο σιδηροδρομικός τομέας πρέπει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία και να παράσχει μια πρακτική λύση τώρα που είναι πιο επείγουσα από ποτέ.

Νίκος Παπατόλιος

.railfreight.com/railfreight/2020/12/23/will-rail-freight-play-a-role-in-uks-blockage/

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης