Γράφει ο Σωτηρης Βενέτης
Και που να στείλω την επιστολή; Στην ουγγρική Πρεσβεία;
Ας κάνω μια ύστατη προσπάθεια στα Σιδηροδρομικά Νέα!
Αυτοκινητάμαξες Ganz Mavag κανονικού δικτύου: Εξαιρετικά σιδ/κά οχήματα τα οποία προμηθεύτηκε η Ελλάδα, όχι με δολάρια, ούτε με γερμανικά μάρκα, ούτε φυσικά με ευρώ, αλλά με ανταλλαγή με ελληνικά εσπεριδοειδή! Και ξέρετε τι σήμαινε αυτό;
Αφενός ότι για κάποια χρόνια και για την αξία των τρένων θα αγοράζονταν εσπεριδοειδή για εξαγωγή και πολλοί Έλληνες παραγωγοί δεν θα είχαν το άγχος της διάθεσης της παραγωγής τους, αφετέρου οι τιμές συμφωνίας με το ελληνικό κράτος το πιθανότερο ήταν να άφηναν ικανοποιημένους τους Έλληνες αγρότες.
Οι ελληνικές πορτοκαλιές, μανταρινιές και λεμονιές έβγαζαν, αντί για "ξινά", αυτοκινητάμαξες Ganz Mavag! Το 1989 με την άφιξη των τετραβάγονων αυτοκινηταμαξών ιντερσίτυ AEG/LEW και των προαστιακών αυτοκινηταμαξών ΜΑΝ2 το 1990, οι τριβάγονες αυτοκινητάμαξες Ganz - Mavag συμπλήρωναν 14 - 15 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας. Τότε παρουσιάστηκε η μεγάλη ευκαιρία για την ανακατασκευή και την τεχνολογική επικαιροποίησή τους. Βελτιώσεις στο σύστημα ψύξης του κινητήρα, στα ηλεκτρολογικά, στην πέδη, εγκατάσταση κεντρικού κλιματισμού, βελτιώσεις στο εσωτερικό (κυρίως στη διάταξη των καθισμάτων) και νέους χρωματισμούς στο εξωτερικό θα ήταν κάποιες από τις παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορούσαν να δώσουν νέα πνοή και ζωή σε αυτά τα εξαιρετικά σιδ/κά οχήματα για άλλα 20 - 25 χρόνια και να αναλάβουν (ως τριβάγονες βέβαια) δύσκολες και απαιτητικές αποστολές όπως Θεσσαλονίκη - Φλώρινα, Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη, αλλά και Θεσσαλονίκη - Βόλος (και όχι Θεσσαλονίκη - Λάρισα).
Αντίθετα, κάποια μυαλά με... περιορισμένους ορίζοντες εντός του οργανισμού αποφάσισαν να ταπεινώσουν και να εξευτελίσουν τα πάλαι ποτέ υπέρ ταχέα οτομοτρίς, αφήνοντάς τα ακάλυπτα από αξιόλογη συντήρηση, καθιστώντας τα σε τελική ανάλυση έναν σιδηροδρομικό περίγελο. Τα μεσαία βαγόνια αφαιρέθηκαν και εγκαταλείφθηκαν στην οξείδωση και τη σύληση.
Τα διβάγονα Ganz μετέπεσαν σε σκιά του λαμπρού παρελθόντος τους. Το μόνο ευχάριστο γεγονός στην τελευταία τους σιδηροδρομική καριέρα ήταν ότι υπηρέτησαν για μικρό χρονικό διάστημα τη γραμμή Βόλου - Λάρισας - Παλαιοφάρσαλου - Καλαμπάκας σε ολόκληρο το μήκος, της ενώνοντας και τις τέσσερις θεσσαλικές πρωτεύουσες σε ένα δρομολόγιο! Μια από αυτές τις αυτοκινητάμαξες εγκαταλείφθηκε σε κάκιστα χάλια στο σιδ/κό σταθμό του Παλαιοφαρσάλου.
Ας ελπίσουμε ότι κάποιοι, οι οποίοι έζησαν και εκτίμησαν αυτά τα εξαιρετικά σιδ/κά οχήματα, θα επιχειρήσουν να πάρουν τη Ganz από τον Παλιό και με το μεσαίο όχημα, το οποίο φημολογείται ότι διασώζεται στο μηχανοστάσιο της Λάρισας να την οδηγήσουν για επισκευή και με τον τρόπο αυτό να διασωθεί τουλάχιστον ένας υπέρ - ταχύς συρμός, ο οποίος, εκτός από το ότι κοσμούσε τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, στόλιζε και για σχεδόν ολόκληρη τη δεκαετία του 1980 το εξώφυλλο του εγχειριδίου των δρομολογίων του ΟΣΕ...