Τετάρτη, 11 Νοεμβρίου 2020

Τα σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας βοήθησαν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα;

Από τον Τζούλιαν Τέρνερ

Τα σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας παγκοσμίως έχουν εκπληρώσει τις πράσινες δεσμεύσεις τους; Βοήθησαν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις αντίστοιχες περιοχές τους και, τελικά, αυτά τα σιδηροδρομικά συστήματα αξίζουν το περιβαλλοντικό κόστος κατασκευής; Αναλύουμε πέντε από τα μεγαλύτερα δίκτυα για να μάθουμε.

Η Eurostar, η οποία αναχωρεί από το Διεθνές St Pancras του Λονδίνου, ισχυρίζεται ότι μείωσε τις εκπομπές άνθρακα τα τελευταία οκτώ χρόνια κατά 32%.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) αναφέρει ότι ο σιδηρόδρομος μεταφέρει το 8% των επιβατών στον κόσμο και το 7% των εμπορευματικών μεταφορών, ωστόσο αντιπροσωπεύει μόλις το 2% της χρήσης ενέργειας μεταφοράς και ότι οι υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας σε μεγάλες αποστάσεις αποτελούν μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση αεροπορικά ταξίδια μικρής απόστασης μειώνοντας τις εκπομπές. 

Ωστόσο, μια μελέτη που δημοσίευσε ο IEA το 2019 με τίτλο « Το μέλλον των σιδηροδρόμων » αποκαλύπτει ότι η κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας δεν μεταφράζεται αυτόματα σε σημαντική εξοικονόμηση εκπομπών άνθρακα. 

Για να γίνει αυτό, τέτοια συστήματα πρέπει να είναι ενεργειακά αποδοτικά κατά την κατασκευή, τα τρένα πρέπει να λειτουργούν με καθαρό ηλεκτρικό ρεύμα, οι υπηρεσίες πρέπει να έχουν συχνή και σχεδόν χωρητικότητα και οι σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας πρέπει να προσελκύσουν τους ανθρώπους από ρυπογόνα επιβατικά αεροσκάφη και αυτοκίνητα, χωρίς όμως να δημιουργούν υπερβολική νέα ζήτηση για ταξίδια.

Εδώ, η Future Rail πραγματοποιεί περιοδεία σε πέντε από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας στον κόσμο για να αξιολογήσει εάν έχουν εκπληρώσει τις πράσινες δεσμεύσεις τους και βοήθησαν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα. 

Κίνα: το μέγεθος έχει σημασία

Η Κίνα φιλοξενεί το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας στον κόσμο.  

Η Κίνα φιλοξενεί ήδη το πιο εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στον κόσμο και, σύμφωνα με τον IEA, η δραστηριότητα των επιβατών αυξήθηκε κατά περίπου 13% το 2019. Το 13ο πενταετές σχέδιο του Πεκίνου από την περίοδο 2016-2020 στοχεύει σε επιπλέον 30.000 χιλιόμετρα διαδρομής με στόχο συνδέοντας το 80% των μεγάλων πόλεων της χώρας.
Από περιβαλλοντική σκοπιά, το βασικό ερώτημα είναι αν τα ίδια τα ταξίδια των αμαξοστοιχιών είναι επαρκώς ενεργειακά αποδοτικά - και εάν αρκετοί επιβάτες χρησιμοποιούν σιδηροδρομικές γραμμές ή κάνουν την αλλαγή τρόπου από αεροπορικά και οδικά ταξίδια - για να αντισταθμίσουν τις εκπομπές που παράγονται κατά την κατασκευή του δικτύου.
Το China Dialogue αναφέρει ότι η κατανάλωση άνθρακα, που συνδέεται με την παραγωγή χάλυβα και τσιμέντου, αυξήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το 2018 και ακολούθησαν οι εκπομπές CO 2 .
Η έρευνα δείχνει ότι η χρήση της γραμμής υψηλής ταχύτητας Πεκίνο-Σαγκάη, για παράδειγμα, αντιπροσωπεύει το 70% των εκπομπών της Ωστόσο, καθώς η Κίνα προσθέτει περισσότερη ανανεώσιμη ενέργεια στο δίκτυο, αυτός ο αριθμός θα μειωθεί.

Ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε από το 2011–14, που σημαίνει ότι το αποτύπωμα CO 2 ανά επιβάτη έπεσε και μια μελέτη του IEA δείχνει ότι η γραμμή Πεκίνο-Σαγκάη έχει απομακρύνει τους ανθρώπους από τις πτήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν ενδείξεις ότι η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας στην Κίνα ως σύνολο δεν χρησιμοποιείται. Η μελέτη του IEA αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των τρένων που εκτελεί η Κίνα στις γραμμές υψηλής ταχύτητας είναι σχεδόν ο μισός από αυτόν της Ευρώπης και της Κορέας.

Οι ΗΠΑ: μια φωτεινή γραμμή για χαμηλές εκπομπές;


Τα τρένα Brightline στις ΗΠΑ τροφοδοτούνται από βιοντίζελ και πληρούν τα πρότυπα εκπομπών Tier-4. 

Η υποχρήση σιδηροδρομικών υπηρεσιών μεγάλης ταχύτητας αποτελεί επίσης αντίρρηση που έχει προβληθεί στις ΗΠΑ, μαζί με το απαγορευτικό κόστος κατασκευής υποδομών υψηλής ταχύτητας που εκτείνονται στο απέραντο τοπίο της χώρας.

Ωστόσο, ως βοηθητικό των αεροπορικών ταξιδιών μικρών αποστάσεων, οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας των ΗΠΑ αποδεικνύουν ήδη την αξία τους. Περιγράφεται ως «λύση ιδιωτικού τομέα σε δημόσιες ανάγκες», η Brightline λειτουργεί υπηρεσία επιβατικών-σιδηροδρόμων στη νοτιοανατολική Φλόριντα , σχεδιάζει να επεκτείνει την υπηρεσία υψηλής ταχύτητας στο Λας Βέγκας - συνδέοντας έτσι τις υπάρχουσες γραμμές του Λος Άντζελες και, Τελικά, το τρένο υψηλής ταχύτητας της Καλιφόρνια.

Η Brightline διέθεσε ουδέτερο άνθρακα στόλου πέντε αμαξοστοιχιών καθ 'όλη τη διάρκεια του Φεβρουαρίου 2020 και όλες οι εκπομπές άνθρακα της εταιρείας θα αντισταθμιστούν με πιστώσεις ανανεώσιμης ενέργειας. Επιπλέον, τα τρένα του τροφοδοτούνται από βιοντίζελ και πληρούν τα πρότυπα εκπομπών Tier-4, ενώ οι σταθμοί Brightline στο Fort Lauderdale και το West Palm Beach διαθέτουν δέντρα FPL SolarNow, δομές που παρέχουν σκιά και αξιοποιούν την ηλιακή ενέργεια. 

ΗΒ: HS2 και Eurostar


Ο σταθμός ανταλλαγής HS2 ανατολικά του Μπέρμιγχαμ. 

Σε ολόκληρο τον Ατλαντικό, η Ομάδα Σιδηροδρόμων Υψηλής Ταχύτητας πιέζει την κυβέρνηση να αποδεσμεύσει το σιδηροδρομικό σύστημα του Ηνωμένου Βασιλείου έως το 2040 και ανακοίνωσε το έργο High Speed ​​2 (HS2) ως «νέα ραχοκοκαλιά μεταφορών άνθρακα για το ΗΒ»

Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι το HS2 θα μειώσει τη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια, οδικές εμπορευματικές μεταφορές και ταξίδια με το αυτοκίνητο, συνδέοντας τη βόρεια Αγγλία με τα Midlands, το Λονδίνο και το High Speed ​​1 (HS1) με τη σήραγγα της Μάγχης και την ηπειρωτική Ευρώπη. 

Η Guardian αναφέρει σε ισχυρισμούς της HS2 ότι η υπηρεσία μπορεί να επιτύχει 8g εκπομπών άνθρακα ανά άτομο ανά χιλιόμετρο σε σύγκριση με 67g εκπομπών από το ίδιο ταξίδι με το αυτοκίνητο και 170g με αεροπλάνο.

Ωστόσο, η έκθεση συνεχίζει να υποστηρίζει ότι οι υπολογισμοί της βρετανικής κυβέρνησης για το HS2 δείχνουν ότι οι εκπομπές άνθρακα της διαδρομής θα μπορούσαν να υπερβούν την πιθανή εξοικονόμηση, ότι η συνολική κατασκευή και λειτουργία θα οδηγήσει σε 1,49 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO 2 σε μια στιγμή που οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν γρήγορα για να φθάσουν στο καθαρό μηδέν  και ότι το Υπουργείο Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου προτείνει ότι η στροφή προς τον HS2 από την οδήγηση και την πτήση θα είναι αμελητέα.

Εν τω μεταξύ, η Eurostar ισχυρίζεται ότι έχει μειώσει τις εκπομπές άνθρακα τα τελευταία οκτώ χρόνια κατά 32% και ότι ένα ταξίδι της Eurostar από το Λονδίνο στο Παρίσι εκπέμπει 90% λιγότερο αέριο θερμοκηπίου από την αντίστοιχη πτήση μικρών αποστάσεων και λιγότερο άνθρακα ανά επιβάτη από ένα ταξίδι από το κεντρικό Λονδίνο προς Χίθροου. 

Γαλλία και Ισπανία: Όραμα για το ευρώ


Οι προσιτές, ενεργειακά αποδοτικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας προσφέρουν μια εναλλακτική λύση στα οδικά ταξίδια. 

Στη Γαλλία, ο κρατικός σιδηροδρομικός φορέας SNCF εισήγαγε μια σειρά μέτρων με στόχο την ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση των εκπομπών. Η Global Railway Review αναφέρει ότι η υπηρεσία υψηλής ταχύτητας Renfe-SNCF σε συνεργασία επέτρεψε εξοικονόμηση μισού εκατομμυρίου τόνων CO 2 από το 2013.

Όταν λαμβάνονται υπόψη οι εγχώριοι ταξιδιώτες που χρησιμοποιούν το Renfe-SNCF στις υπηρεσίες συνεργασίας στη Γαλλία και την Ισπανία, τα στοιχεία αυξάνονται σε περίπου ένα εκατομμύριο τόνους CO 2 που εξοικονομήθηκαν, ποσοστό που αντιστοιχεί στις μέσες ετήσιες εκπομπές από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από μια πόλη με πληθυσμό 3,7 εκατομμύριο.

Τα τρένα υψηλής ταχύτητας μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας λειτουργούν με ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια και έχουν αποτύπωμα χαμηλού άνθρακα, με κάθε 100 χιλιόμετρα να ταξιδεύουν επιτρέποντας μείωση εκπομπών περίπου 15 κιλών CO 2 .

Μιλώντας στη διάσκεψη κινητικότητας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC) στις Βρυξέλλες τον Φεβρουάριο του 2020, ο γενικός διευθυντής της UIC, François Davenne, σημείωσε ότι, μεταξύ άλλων πλεονεκτημάτων, η σιδηροδρομική μεταφορά επιβατών απαιτεί συνολικά λιγότερο από το ένα δέκατο της ενέργειας που απαιτείται για την κίνηση ένα άτομο με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο και ότι τα τρένα έχουν διάρκεια 30 ετών, ελαχιστοποιώντας την ανάγκη επένδυσης σε μη ανανεώσιμους πόρους.

Ιαπωνία: τα φέρνει πίσω στο σπίτι


Ένα ιαπωνικό τρένο υψηλής ταχύτητας Shinkansen στο JR Osakastation. 

Σε μια μελέτη περίπτωσης του 2019 που δημοσιεύτηκε από την Triodos Investment Management - η οποία επενδύει σε εταιρείες που «συμβάλλουν ενεργά σε μια βιώσιμη οικονομία μέσω των προϊόντων, των υπηρεσιών και των διαδικασιών τους» - η εταιρεία εξηγεί το σκεπτικό της απόφασής της να επενδύσει σε Central Japan Railway (JR Central) . 

Η JR Central παράγει το 70% των ετήσιων εσόδων της από τη γραμμή τρένων υψηλής ταχύτητας Tokaido Shinkansen, η οποία μεταφέρει 452.000 επιβάτες καθημερινά (165 εκατομμύρια ετησίως) μεταξύ Τόκιο και Οζάκα.

Ο Triodos ισχυρίζεται ότι, σε σύγκριση με ένα αεροπλάνο στην ίδια διαδρομή, η γραμμή χρησιμοποιεί 88% λιγότερη ενέργεια και παράγει 92% λιγότερες εκπομπές άνθρακα ανά θέση, και ότι για αποστάσεις έως και 1.000 χιλιόμετρα, το ταξίδι με τρένο υψηλής ταχύτητας είναι χρόνος και τιμή - Ανταγωνιστικό με αεροπορικά ταξίδια. Η JR Central παρουσίασε επίσης σχέδια για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 25% έως το τέλος του 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1995.

Τζούλιαν Τέρνερ
railway-technology.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης