Το Σάββατο 31 Οκτωβρίου ήταν η προθεσμία για τη μεταφορά των κρατών μελών στον τεχνικό πυλώνα της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους. Αυτό το πακέτο επιτρέπει στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA) να γίνει ο μοναδικός οργανισμός πιστοποίησης της Ευρώπης για σιδηροδρομικά οχήματα και φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
«Υπολογίζω στα κράτη μέλη που δεν το έχουν μεταφέρει ακόμη στο έπακρο για να εκπληρώσουν αυτήν την υποχρέωση πολύ σύντομα», δήλωσε η Ευρωπαία Επίτροπος Κινητικότητας και Μεταφορών Adina Vălean την περασμένη εβδομάδα.
Στο πλαίσιο του νέου του ρόλου, ο Οργανισμός θα αναλάβει την ευθύνη για την έγκριση οχήματος, την πιστοποίηση ασφάλειας και την έγκριση παρατρόχιου Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) σε όλα τα κράτη μέλη.
Σημαντική αλλαγή
Η εφαρμογή της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους αποτελεί σημαντική αλλαγή για το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό σύστημα. Στο παρελθόν, οι φορείς εκμετάλλευσης αμαξοστοιχιών, οι κατασκευαστές ή οποιοσδήποτε σχεδίαζε να λειτουργήσει ή να πουλήσει σε πελάτες σε περισσότερα από ένα κράτη μέλη, έπρεπε να υποβάλει αίτηση για άδειες οχήματος και πιστοποιητικά ασφαλείας ξεχωριστά σε κάθε ενδιαφερόμενο κράτος μέλος. Από τις 31 Οκτωβρίου και μετά, μόνο μία αίτηση πρέπει να κατατεθεί μέσω του One-Stop Shop IT tool (OSS) του ERA.
Η νέα, απλοποιημένη διαδικασία στοχεύει στη μείωση του κόστους και του διοικητικού φόρτου για τη σιδηροδρομική βιομηχανία. Η προσδοκία είναι ότι θα καταστήσει το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό σύστημα πιο διαφανές, αποτελεσματικότερο και επομένως πιο ανταγωνιστικό σε σύγκριση με άλλους τρόπους μεταφοράς.
Ο ERA έχει επίσης γίνει το μοναδικό σημείο εισόδου για την έγκριση της παρατρόχιας υποδομής ERTMS. Το ERTMS είναι το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου σηματοδότησης και αμαξοστοιχίας. Αντικαθιστά σταδιακά διαφορετικά εθνικά συστήματα, για τη δημιουργία ενός απρόσκοπτου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού συστήματος. Με τη μεταφορά της τέταρτης σιδηροδρομικής δέσμης στις 31 Οκτωβρίου θα εφαρμοστούν νέες εναρμονισμένες διαδικασίες σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Προθεσμία μεταφοράς
Η Ευρωπαϊκή Επίτροπος για την Κινητικότητα και τις Μεταφορές Adina Vălean δήλωσε: «Το Σάββατο σηματοδότησε μια σημαντική ημέρα για τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα - την προθεσμία μεταφοράς για τις οδηγίες για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και τη διαλειτουργικότητα. Η πλήρης εφαρμογή του τέταρτου σιδηροδρομικού πακέτου σε ολόκληρη την ΕΕ είναι το κλειδί για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. "
Σύμφωνα με τον Vălean, η εφαρμογή του τεχνικού της πυλώνα είναι «ένα μεγάλο βήμα στον δρόμο μας για την αποκαρμπάνωση του τομέα των μεταφορών από την Ευρώπη και για να καταστήσουμε τους σιδηροδρόμους πιο ελκυστικούς πριν από το 2021 - το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων»
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ERA, Δρ. Josef Doppelbauer είπε: «Αφού ξεκινήσαμε τον νέο μας ρόλο της ευρωπαϊκής αρχής με αρχικά οκτώ κράτη μέλη τον Ιούνιο του 2019, περνάμε αύριο από τη γραμμή τερματισμού. Έχουμε ήδη λάβει περισσότερες από 1.000 αποφάσεις και έχουμε εγκρίνει περισσότερα από 10.000 οχήματα. Με την επέκταση των αρμοδιοτήτων μας σε ολόκληρη την ΕΕ, φτάνουμε σε ένα άλλο ορόσημο στο δρόμο προς τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Σιδηροδρόμων, βοηθώντας τους σιδηροδρόμους να γίνουν τρόποι μεταφοράς του 21ου αιώνα. "
Τέταρτο πακέτο σιδηροδρόμων
Το τέταρτο σιδηροδρομικό πακέτο είναι ένα σύνολο νομοθετικών κειμένων που αποσκοπούν στην ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς σιδηροδρομικών υπηρεσιών (Ενιαίος ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός χώρος) Το πακέτο εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο το 2016 και αποτελείται από δύο πυλώνες. Ο λεγόμενος πυλώνας της αγοράς στοχεύει στην αύξηση του ανταγωνισμού, βελτιώνοντας έτσι τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας και την ποιότητα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Οι νέες εναρμονισμένες διαδικασίες που αφορούν τον ERA προέρχονται από τον τεχνικό πυλώνα της δέσμης, που στοχεύει στη μείωση του κόστους και του διοικητικού φόρτου για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που λειτουργούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας Coronavirus, η τελική προθεσμία μεταφοράς παρατάθηκε, δίνοντας στα κράτη μέλη έως τις 31 Οκτωβρίου 2020 να ολοκληρώσουν τη διαδικασία τους.
Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων
Ως ένας από τους πιο βιώσιμους και ασφαλέστερους τρόπους μεταφοράς, ο σιδηρόδρομος παίζει σημαντικό ρόλο στο μελλοντικό σύστημα κινητικότητας της Ευρώπης και είναι το κλειδί για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να ανακηρυχθεί το 2021 το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων, να φωτίσει το επίκεντρο των σιδηροδρόμων, τα οφέλη και τις υπόλοιπες προκλήσεις κατά το επόμενο έτος.
Marieke van Gompel
https://www.railfreight.com/policy/2020/11/02/deadline-passed-for-technical-pillar-of-fourth-railway-package/
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης