Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2020

Μ. Μαλτέζος: «Το τρένο πάλι δεν πέρασε από τον Έβρο».

Για το γεγονός ότι ο Έβρος μένει εκτός των επενδυτικών προτεραιοτήτων της ΕΡΓΟΣΕ αρθρογραφεί ο αναπληρωτής συντονιστής της Νομαρχιακής Επιτροπής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ

του Μενέλαου Μαλτέζου* 

Εκτός των επενδυτικών προτεραιοτήτων της ΕΡΓΟΣΕ βρίσκεται για ακόμη μία φορά ο νομός Έβρου.
Όπως ανακοινώθηκε, η εταιρεία προτίθεται να δημοπρατήσει τέσσερα έργα προϋπολογισμού 262 εκατομμυρίων ευρώ, μέχρι τις αρχές του 2021, κανένα, όμως, από αυτά δεν αφορά την περιοχή μας.

Συγκεκριμένα, ο άμεσος σχεδιασμός της ΕΡΓΟΣΕ περιλαμβάνει τα εξής έργα:

– Την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Λάρισα – Βόλος (66 εκατ. ευρώ), δημοπράτηση μέσα στον Οκτώβριο.

– Σηματοδότηση – ETCS στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη (46 εκατ. ευρώ), δημοπράτηση μέσα στον Οκτώβριο.

– Β’ φάση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών (40 εκατ. ευρώ), δημοπράτηση τον Νοέμβριο.

– Νέα διπλή γραμμή Αίγιο – Ρίο (γραμμές, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, σταθμοί), (110 εκατ. ευρώ), δημοπράτηση τον Ιανουάριο.

Έτσι, παραμένουν στον «πάγο», άγνωστο μέχρι πότε, πολύ σημαντικά έργα, όπως η διασύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία (προϋπολογισμός 815 εκατ. ευρώ, τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο), η συντήρηση και αναβάθμιση, της σιδηροδρομικής υποδομής επί του άξονα Ρίο – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη, ύψους 500 εκ ευρώ, αλλά και η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία (Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο).

Στην πραγματικότητα, βέβαια, η κυβέρνηση βρίσκεται με την ‘πλάτη στον τοίχο’, καθώς έχει λάβει προθεσμία ως το τέλος του 2021 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να προχωρήσει σε πλήρη αναδιοργάνωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, με τρόπο που να διασφαλίζεται πως τα σιδηροδρομικά έργα δεν θα σέρνονται για χρόνια, θα λειτουργούν ικανοποιητικά και θα υπάρχει σαφές μοντέλο συντήρησης.

Μάλιστα, όπως αναφέρουν σχετικά δημοσιεύματα, μέχρι να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο και να δημιουργηθεί από κοινού ένας κατάλογος με έργα προτεραιότητας, η Κομισιόν έχει ξεκαθαρίσει πως η Ελλάδα δεν θα λάβει κοινοτικά κονδύλια για σιδηροδρομικά έργα. 

Ωστόσο, ‘μνημείο’ ανευθυνότητας αποτελεί η στάση του Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών για το μεγάλο έργο της διασύνδεσης των λιμένων Ελλάδας-Βουλγαρίας. Το έργο υπεγράφη το 2017 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και τότε, η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Καραμανλής ως αρμόδιος Τομεάρχης, το χαρακτήριζαν ως έργο «φαραωνικού τύπου». Τελικά, μετά από πολλά πισωγυρίσματα και παλινωδίες, η ΝΔ αποφάσισε, μετά από απαίτηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, να δημιουργήσει μια θυγατρική εταιρεία, που θα λειτουργεί ως ο ελληνικός βραχίονας του διακρατικού έργου Sea2Sea, με πυρήνα του έργου αυτού το τμήμα Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς. Η εξέλιξη είναι θετική, ωστόσο οι καθυστερήσεις και οι ερασιτεχνισμοί δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για αισιοδοξία.


*Ο Μενέλαος Μαλτέζος είναι αναπληρωτής συντονιστής της Νομαρχιακής Επιτροπής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ

gnomionline.gr