Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2020

Πότε ξεκινούν οι εργασίες στη γραμμή 4 του Μετρό

Καθαρό μοιάζει να είναι το τοπίο αναφορικά με την υλοποίηση του έργου της γραμμής 4 του Μετρό. Αυτό όχι μόνον ύστερα από την αποσφράγιση, χθες, των οικονομικών προσφορών που είχαν κατατεθεί, αλλά κι επειδή, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δεν θα υπάρξουν προσφυγές από το σχήμα με επικεφαλής της Άκτωρ.

 Όπως έγινε γνωστό, χθες, η κοινοπραξία των εταιρειών Άβαξ, Ghella και Alstom κατέθεσε την πιο συμφέρουσα πρόταση που αντιστοιχεί σε έκπτωση της τάξεως του 12% (1,158 δισ. ευρώ) επί του αρχικού προϋπολογισμού ύψους 1,8 δισ. ευρώ.

"Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο πνοής, όχι μόνο από πλευράς αναβάθμισης της ποιότητας ζωής και των μετακινήσεων των κατοίκων της πρωτεύουσας, αλλά και γενικότερα για τον καίριο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα έργα υποδομής στην πορεία της χώρας προς την ανάπτυξη” ανέφερε, χθες, ο διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ Κωνσταντίνος Μίτζαλης.

Τα βλέμματα όμως, είναι στραμμένα στο πότε θα ξεκινήσει το έργο. Σε πρώτη φάση θα ξεκινήσουν, ενδεχομένως σε ορίζοντα έξι μηνών, οι πρόδρομες εργασίες με ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ που διαθέτουν προϋπολογισμό 48 εκατ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης 30 μηνών. Τις πρόδρομες εργασίες θα διαδεχτούν οι κυρίως εργασίες, που αναμένεται να ξεκινήσουν σε διάστημα ενός χρόνου από σήμερα, με τη σύμβαση να πρέπει να περάσει από προσυμβατικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή.

Το κυρίως έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε διάστημα οκτώ ετών, όμως, είναι κοινό μυστικό ότι θα απαιτηθεί αρκετά περισσότερος χρόνος. Αυτό εάν ληφθεί υπόψη ότι η γραμμή 4 του Μετρό χωρομετρείται σε περιοχές όπου δεν αποκλείεται να υπάρξουν αντιδράσεις αλλά και σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, όπως τα Εξάρχεια (στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη) και το Κολωνάκι (στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη και Κανάρη).

Η στάση της Ελλάκτωρ

Όπως φανερώνουν όλες οι ενδείξεις, η Άκτωρ ως επικεφαλής, με ποσοστό άνω του 60% της δεύτερης κοινοπραξίας που διεκδικούσε το έργο, φαίνεται ότι δεν θα αξιοποιήσει τη δυνατότητα που προβλέπει ο νόμος για την υποβολή προσφυγών στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Κύκλοι της εταιρείας αναφέρουν πως από την έναρξη της διαδικασίας, η Άκτωρ υπέβαλε την οικονομική προσφορά της το 2019, έτος κατά το οποίο δεν υπήρχαν προοπτικές μεγάλων έργων στην Ελλάδα, έχοντας ως στόχο την ενίσχυση του ανεκτέλεστού της. Συνεπώς, όπως αναφέρουν από την τεχνική εταιρεία, εκείνη τη στιγμή η ανάληψη του εν λόγω έργου ήταν κρίσιμης σημασίας. 

Με τα δεδομένα εκείνα, η Άκτωρ κατέθεσε ανταγωνιστική προσφορά, ύστερα από ενδελεχή τεχνική μελέτη, με βάση την οποία το οικονομικό σκέλος διαμορφώθηκε στα όρια του κόστους και κατ’επέκταση διασφάλιζε οριακή κερδοφορία, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Οι συγκεκριμένες οικονομικές προσκλήσεις, όπως προσθέτουν, σε συνδυασμό με την απουσία δυνατότητας αναθεώρησης του προϋπολογισμού του έργου καθ’ όλη την οκταετή διάρκεια της σύμβασης, και την καθυστέρηση της έναρξης των πρόδρομων εργασιών, που παραπέμπει σε μεγαλύτερη διάρκεια υλοποίησής του έργου, καθιστούν οικονομικές προσφορές χαμηλότερες από αυτήν της Άκτωρ πιθανότατα προβληματικές.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
.capital.gr