Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Αυξάνονται τα δρομολόγια μετρό.

Η πανδημία ανέδειξε τις σημαντικές παθογένειες του συστήματος αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Ο συνωστισμός που παρατηρείται σήμερα σε λεωφορεία και μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς και η περιορισμένη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση συνθέτουν το βασικό παράπονο των επιβατών.
Ο δρ Νίκος Αθανασόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, μιλάει στην «Κ» για τα σχέδια του οργανισμού, ενώ αποκαλύπτει ότι το διάστημα μεταξύ Μαρτίου και Αυγούστου 2020 κόστισε στον οργανισμό 70 εκατ. ευρώ. 

– Τι έγινε λάθος στη διαχείριση των επιβατών κατά την επιβολή του lockdown και τι συνέβη μετά την άρση των περιορισμών; Θα μπορούσε να έχετε χειριστεί διαφορετικά την κατάσταση;

– Τα παράπονα των επιβατών είναι δικαιολογημένα και τα ακούμε με προσοχή, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις τους. Η δεκαετής έλλειψη επενδύσεων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας δημιούργησε προβλήματα, τα οποία ενέτεινε η υγειονομική κρίση. Από την άλλη, εν μέσω αυτής της δύσκολης συγκυρίας ελήφθησαν αποφάσεις και δόθηκαν λύσεις, που θα βελτιώσουν πραγματικά την κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες. Η περίοδος του lockdown και αμέσως μετά, ήταν μια κατάσταση πρωτόγνωρη, μια διαρκής προσπάθεια να αντιμετωπιστούν ζητήματα που δεν είχαμε συναντήσει έως τώρα, με δεδομένες και τις ήδη υφιστάμενες ελλείψεις σε προσωπικό και οχήματα. Ωστόσο μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς κατέβαλαν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να καλυφθούν οι ανάγκες λόγω των ειδικών συνθηκών και τους ευχαριστώ για αυτό. 

– Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης των οικονομικών των φορέων που έχουν πληγεί από την πανδημία; 

– Το τελευταίο τρίμηνο του 2019 και οι πρώτοι δύο μήνες του 2020 έδειξαν μια δυναμική ανόδου των εσόδων του οργανισμού, με αύξηση των πωλήσεων που έφτασε το 7,5% τον προηγούμενο Φεβρουάριο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα το 2019. Αυτό επετεύχθη κυρίως με τον επανέλεγχο ομάδων δικαιούχων μειωμένων και δωρεάν μετακινήσεων, ελέγχους για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, τη στελέχωση κεντρικών εκδοτηρίων και την ενδυνάμωση του δικτύου λιανικής πώλησης εισιτηρίων. Η υγειονομική κρίση επέφερε την ανάσχεση αυτής της δυναμικής, καταφέροντας ένα σημαντικό πλήγμα στα οικονομικά των συγκοινωνιακών φορέων που αγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ για την περίοδο από τον Μάρτιο μέχρι και τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο οι διορθωτικές κινήσεις που είχαν γίνει, εκτιμώ ότι θα επιτρέψουν την ανάκαμψη των οικονομικών, μόλις επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Οσο το επιτρέπουν οι συνθήκες, διατηρούμε την προσήλωσή μας στη βελτίωση των εσόδων.

– Πότε θα δρομολογηθούν τα πρώτα λεωφορεία μέσω leasing;

– Τη Δευτέρα, βάσει προγραμματισμού, προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια μέσω leasing 300 λεωφορείων σύγχρονης τεχνολογίας, ηλικίας έως 10 ετών. Τα οχήματα θα παραδοθούν τμηματικά εντός έξι μηνών από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Ο διαγωνισμός αυτός αποτελεί μια «γέφυρα» μέχρι την ολοκλήρωση του μεγάλου διαγωνισμού για τη ριζική ανανέωση του στόλου, που θα καλύψει τις σημαντικές ελλείψεις του ενεργού στόλου των ΟΣΥ. 
«Τα παράπονα των επιβατών είναι δικαιολογημένα και τα ακούμε με προσοχή», λέει ο Νίκος Αθανασόπουλος. (Φωτ. ARTEMIS)

– Πότε θα πραγματοποιηθεί ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων;

– Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021. Ειδικά για τα ηλεκτρικά οχήματα μελετώνται οι απαιτούμενες υποδομές φόρτισης, τόσο στα αμαξοστάσια, όσο και σε χώρους κατά μήκος των διαδρομών. Εχουμε ζητήσει ορισμένα ηλεκτρικά λεωφορεία για δοκιμαστική χρήση, προκειμένου να μελετηθεί πλήρως από λειτουργικής άποψης η ηλεκτροκίνηση στις αστικές συγκοινωνίες. 

– Τι αντίκτυπο θα έχει στο συγκοινωνιακό έργο η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ;

– Τα δρομολόγια θα ενισχυθούν επιπλέον, μέσω της επικείμενης σύμπραξης του ΟΑΣΑ με τα ΚΤΕΛ. Οι πόροι ως προς οδηγούς και οχήματα των ΟΣΥ που θα εξοικονομηθούν μέσω της συνεργασίας με τα ΚΤΕΛ, θα αξιοποιηθούν για την περαιτέρω ενίσχυση των δρομολογίων στον πυκνό αστικό ιστό του λεκανοπεδίου, με αποτέλεσμα τη μείωση των χρονοαποστάσεων και την καλύτερη εξυπηρέτηση του συνόλου των περιοχών.

– Αρκούν τα παραπάνω για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών;

– Ο ΟΑΣΑ αξιοποιεί στον μέγιστο βαθμό πόρους του ΕΣΠΑ. Μεταξύ των έργων του επενδυτικού προγράμματος του ΟΑΣΑ βρίσκεται το καινοτόμο σύστημα προγνωστικής συντήρησης, το οποίο θα αξιοποιεί τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και θα προβλέπει μεγάλες ή και μικρές βλάβες, προτού αυτές εμφανιστούν στο όχημα εξασφαλίζοντας περισσότερα οχήματα στους δρόμους, αυξημένη συχνότητα δρομολογίων και μικρότερους χρόνους αναμονής στις στάσεις. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει η προκήρυξη για την προμήθεια σύγχρονων ψηφιακών καμερών για την αποτροπή της παραβίασης των λεωφορειολωρίδων από Ι.Χ.

– Τι περιλαμβάνει η αναβάθμιση της γραμμής 1 του μετρό;

– Υπό τον συντονισμό του υπουργείου Υποδομών προχωράει ο διαγωνισμός προϋπολογισμού περίπου 75 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση 14 συρμών μετρό της γραμμής 1. Στα τέλη του 2022 θα τεθούν σε κυκλοφορία οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί που θα έχουν τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες των σύγχρονων συρμών του μετρό. Αποτέλεσμα θα είναι η βελτίωση των χρονοαποστάσεων, που υπολείπονται σήμερα των γραμμών 2 και 3. Παράλληλα προωθούνται έργα ανακαίνισης της τεχνικής επισκευαστικής βάσης στον Πειραιά και η υπογειοποίση του τμήματος Φάληρο – Πειραιάς.

– Υπάρχουν παράπονα για τις χρονοαποστάσεις μεταξύ συρμών στα μέσα σταθερής τροχιάς και για την καθαριότητα σε αυτούς. Πώς αντιμετωπίζονται αυτά τα προβλήματα;

– Από αύριο Δευτέρα οι χρονοαποστάσεις στη γραμμή 1 θα διαμορφωθούν στα 6 λεπτά, στη γραμμή 2 στα 4,5 λεπτά (όπως και πέρυσι), ενώ στη γραμμή 3 οι χρόνοι διέλευσης των συρμών θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο και θα διαμορφωθούν στα 4 λεπτά, από τα 4,5΄ που ήταν πέρυσι. Είναι πολύ σημαντικό αυτό αν αναλογιστούμε ότι είναι η πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια που οι χρόνοι 
διέλευσης των συρμών στη γραμμή 3 μειώνονται στα 4 λεπτά.

Οι προσλήψεις προσωπικού

– Πότε θα έχουν ολοκληρωθεί οι προσλήψεις προσωπικού και πότε θα ενταχθούν στο δυναμικό των εταιρειών;

– Οι εταιρείες του ομίλου, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, θα ενισχυθούν με 655 άτομα στις ειδικότητες πεδίου, οδηγοί, ηλεκτροδηγοί και τεχνικό προσωπικό. Η αύξηση των εργαζομένων σε αυτές τις ειδικότητες θα συνεπάγεται πύκνωση των δρομολογίων και καλύτερες χρονοαποστάσεις στα οδικά μέσα και στα μέσα σταθερής τροχιάς. Οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για τις προσλήψεις θα είναι κατεπείγουσες, με βάση κριτήρια ΑΣΕΠ, και ο χρόνος που απαιτείται για να ολοκληρωθούν υπολογίζεται σε 3-4 μήνες. Συνεπώς, εκτιμούμε ότι τον Νοέμβριο ή το αργότερο τον Δεκέμβριο, οι δύο θυγατρικές του ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, θα ενισχυθούν με νέο προσωπικό.

​​​– Η τιμή του εισιτηρίου θα παραμείνει σε μειωμένο επίπεδο και μετά τον Οκτώβριο;

– Η τιμή του εισιτηρίου μειώθηκε από την 1η Ιουνίου, στο πλαίσιο των ευρύτερων μέτρων στήριξης πολιτών και επιχειρήσεων. Θα συνεκτιμηθούν πολλοί παράγοντες για τη διατήρηση της τιμής του εισιτηρίου στα σημερινά μειωμένα επίπεδα.

Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr