Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα
σε προηγούμενή μου παρέμβαση για τα σιδηροδρομικά πράγματα της χώρας, η οποία δημοσιεύτηκε από τον πολύ καλό σας ιστότοπο τον Μάρτιο 2020, μεταξύ άλλων έγραψα και τα εξής:
58η (Αρνητική) είδηση: Στην Τρίπολη ο Διευθύνων Σύμβουλος της Τρενοσέ Φ. Τσαλίδης προκειμένου να συζητήσει την επαναλειτουργία της σιδ/κής γραμμής Κόρινθος Ναύπλιο και Τρίπολη με τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Παναγιώτη Νίκα. Από την πλευρά του κ. Φ. Τσαλίδης είπε ότι τα πράγματα είναι πιο «εύκολα» για το κόμματι «Κόρινθος – Ναύπλιο» και λίγο πιο δύσκολα για την Τρίπολη, αν και πρόσθεσε ότι «είναι ένα θέμα που θα δούμε». «Όλα θα καθοριστούν από τη μελέτη», οι δυσκολίες για την Τρίπολη είναι ότι «δεν μπορεί να μείνει μετρική η γραμμή, αλλά να γίνει κανονικού εύρους», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά. Καλά πόσο μεγάλο πρόκειται να είναι το εμπορευματικό έργο της Τρίπολης και πρέπει να διαπλατυνθεί η γραμμή από μετρικό σε κανονικού εύρους; Δεν είναι πιο εύκολο η Τρενοσέ να προμηθευτεί 10 – 20 βαγόνια / πλατφόρμες για τη μεταφορά κοντέινερς για μετρικό σιδηρόδρομο από το να διαπλατύνει μια μετρική γραμμή, με πολύ δύσκολα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά(;):
http://sidirodromikanea.blogspot.com/2020/01/blog-post_585.html
http://sidirodromikanea.blogspot.com/2020/01/blog-post_659.html ,
ενώ σε κατοπινή παρέμβασή για τα σιδηροδρομικά πράγματα της χώρας, η οποία δημοσιεύτηκε από τον πολύ καλό σας ιστότοπο στις 18 Σεπτεμβρίου 2020, μεταξύ άλλων έγραψα και τα εξής:
3η (Αρνητική) είδηση: Μπορεί ο
Διευθύνων Σύμβουλος της Τρενοσέ Φ. Τσαλίδης από κοινού με τον «φλεγόμενο από
διακαή πόθο» για την επαναλειτουργία του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο,
Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα να σκέφτονται τη διαπλάτυνση του
πλέον δύσκολου γεωμορφολογικά σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, από μετρικό
σε διεθνούς εύρος, μεταξύ Κορίνθου – Τρίπολης και Μεγαλόπολης, ώστε ο
σιδηρόδρομος να δύναται να μεταφέρει κοντέινερς και… απορρίμματα! Αλήθεια,
γιατί δεν ρίχνουν μια ματιά στο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελβετίας από το Landquart στο St. Moritz; Στο μετρικό αυτό
δίκτυο φαίνεται να κυκλοφορούν πλατφόρμες για μεταφορά κοντέινερς, πάσης φύσεως
εμπορικά σιδηροδρομικά οχήματα (κυρίως βαγόνια παρόμοια με εκείνα που
μεταφέρουν σκραπ και τεύτλα στην Ελλάδα) αλλά και μεταφοράς οχημάτων! Δεν θα
ήταν πολύ πιο οικονομική η λύση της διατήρησης του (ήδη ανακατασκευασμένου)
υπάρχοντος μετρικού πελοποννησιακού δικτύου και η αγορά (ή την εκμίσθωση, θα
πρόσθετα, ως την πλέον έσχατη λύση) ενός αριθμού εμπορικών βαγονιών για την
εκτέλεση του, εσχάτως προκύψαντος, εμπορικού μεταφορικού έργου μεταξύ Κορίνθου
– Τρίπολης – Μεγαλόπολης(;):
http://sidirodromikanea.blogspot.com/2020/03/landquart-st-moritz.html
Προκειμένου, τώρα, οι αναγνώστες να μην έχουν την παραμικρή αμφιβολία και για του λόγου το αληθές, επιχειρώ και παραθέτω τόσο τα σχετικά βίντεο όσο και τα σχετικά στιγμιότυπα από αυτά, από το παγκοσμίως γνωστό μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο Tirano (Ιταλίας) – St Moriz (Ελβετίας) – Chur (Ελβετίας):
1ο βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=7rdGpM0JTtA
2ο βίντεο:
https://www.youtube.com/watch?v=Mc9_p9MArdk&t=575s
Στιγμιότυπο 1ο: Μετρική, ηλεκτροκίνητη Reil bus έλκει
εμπορικά βαγόνια! Συγκεκριμένα έλκει πλατφόρμες για μεταφορά conteiners,
τα οποία εδώ μεταφέρουν κορμούς δέντρων
3ο βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=W9-zlp8NO44
Στιγμιότυπο 1ο: Μικτός συρμός μεταφοράς επιβατικών και σύγχρονων τετρα – αξονικών μετρικών εμπορικών βαγονιών ανοικτού / κλειστού τύπου
Επίλογος: Τελικά για ποιο λόγο οι ιθύνοντες των εν Ελλάδι Σιδηροδρομικών Εταιριών δεν μπορούν να ικανοποιήσουν το αίτημα (υπαρκτό ή… υποθετικό) του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παναγιώτη Νίκα για διακίνηση σοβαρού όγκου εμπορευμάτων στο, προσφάτως ανακαινισμένης υποδομής, μετρικό σιδ/κό δικτυο μεταξύ Κορίνθου – Τρίπολης – Μεγαλόπολης (και Καλαμάτας θα συμπλήρωνα) αλλά πρέπει:
α. να προηγηθούν συσκέψεις επί συσκέψεων για το αν η υπάρχουσα μετρική γραμμή μπορεί να υποστηρίξει το άρτι εμφανισθέν εμπορικό μεταφορικό έργο ή πρέπει η γραμμή να διαπλατυνθεί σε κανονικού εύρους για την εξυπηρέτησή του (προβλεπόμενος χρόνος: 1 – 1,5 έτη)
β. να αποφασιστεί λ.χ. ότι για την υποστήριξη του άρτι προκύπτοντος εμπορικού μεταφορικού έργου τελικώς προκρίθηκε η λύση της διαπλάτυνσης του μετρικού σιδ/κού δικτύου και ο διαγωνισμός για την ανάθεση της σχετικής μελέτης θα προκηρυχθεί σε εύθετο χρόνο: (προβλεπόμενος χρόνος σύνταξης τεύχους διαγωνισμού μελέτης για τη διαπλάτυνση του μετρικού σδι/κού δικτύου από Κόρινθου σε Τρίπολη – Μεγαλόπολη - Καλαμάτα: 1 – 1,5 έτη)
γ. χρόνος υλοποίησης μελετών και χρόνος επιλογής μελέτης (με ενστάσεις κ.λπ.): 1,5 – 3 έτη
δ. προκήρυξη του διαγωνισμού του ως άνω έργου με εύρεση χρηματοδότησης και ένταξης στο ΕΣΠΑ: 3 – 5 έτη
ε. χρόνος υλοποίησης του έργου (με βάση ότι το πολύ απλούστερο σιδ/κό έργο Κιάτο – Ροδοδάφνη παραδόθηκε μετά από έντεκα χρόνια χωρίς ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση): 15 – 20 χρόνια
Ελάχιστος χρόνος δυνατής παράδοσης του έργου: 21,5 χρόνια!!! Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι εύλογα, δηλαδή οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες ή παραγωγοί ηλεκτρικού ρεύματος θα μπορέσουν να αναμένουν ένα τόσο τεράστιο χρονικό διάστημα προκειμένου να τους εξυπηρετήσει ο σιδηρόδρομος ή θα στραφούν στις πολύ πιο άμεσες λύσεις της ανάθεσης έργου σε ΔΧ επικαθήμενα φορτηγά οχήματα και στις οδικές μετακινήσεις; Φυσικά και για τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου δεν θα είχε κάποιος τις απαιτήσεις να γνωρίζει αν ο μετρικός σιδηρόδρομος μπορεί όντως να ανταποκριθεί ή όχι στην εξυπηρέτηση του άρτι προκύπτοντος και εμφανισθέντος, κατά τους ισχυρισμούς του Περιφερειάρχου, σημαντικού μεταφορικού έργου. Οι ιθύνοντες όμως των σιδηροδρομικών εταιριών στην Ελλάδα, αλήθεια, δεν γνωρίζουν; Ή εμφανίζονται ότι δεν… γνωρίζουν; Ή μήπως το ότι δείχνουν να προβληματίζονται αν ο μετρικός σιδηρόδρομος μπορεί όντως να ανταπεξέλθει στο όποιο, τέλος πάντων, εμπορικό μεταφορικό έργο έχει προκύψει στην περιοχή της Αρκαδίας ή αν τελικά πρέπει να καταφύγουν στην πανάκριβη και εξαιρετικά χρονοβόρα λύση της διαπλάτυνσης της μετρικής γραμμής σε κανονικού εύρους, είναι μια κίνηση η οποία όχι μόνο «πετάει την μπάλα εκτός γηπέδου, αλλά εξασφαλίζει την μηδέποτε εύρεσή της, ακόμα αν αυτή αναζητηθεί εκτός αυτού»; Ή μήπως κατ΄ αυτόν τον τρόπο το μεταφορικό έργο καταλήγει σίγουρα και μετά βεβαιότητας μόνον στους ανταγωνιστές του σιδηροδρόμου; Μήπως, αλήθεια, έχει βρεθεί το απόλυτο άλλοθι προκειμένου να μην ξανατρέξει ούτε δρεζίνα από Κόρινθο έως Τρίπολη και Μεγαλόπολη για τα επόμενα 40 – 60 χρόνια;
Με εκτίμηση
Σ. Βενέτης