Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020

"Ακρωτηριασμένο" παραμένει το Τραμ – Έφτασαν οι πρώτοι δύο νέοι συρμοί.

Στην Ελλάδα έφθασαν οι πρώτοι δύο συρμοί νέας γενιάς του Τραμ από τους συνολικά 25 που έχει παραγγείλει από την Alstom η Αττικό Μετρό. Ωστόσο οι νέοι συρμοί – οι πρώτοι από την έναρξη της λειτουργίας του Τραμ το 2004- βρίσκουν ένα δίκτυο Τραμ "ακρωτηριασμένο” στα δύο από τα τρία άκρα του: Το τμήμα "Κασομούλη-Σύνταγμα” έχει σταματήσει από τον Οκτώβριο του 2018 λόγω του κινδύνου καθίζησης στο τμήμα πάνω από τον Ιλισσό, ενώ το τμήμα του Πειραιά δεν έχει δοθεί ακόμη στην κυκλοφορία, επτά χρόνια μετά από την έναρξη της κατασκευής.

Η απόφαση για την διακοπή της γραμμής του Τραμ προς το Σύνταγμα είχε ληφθεί όταν μια τρύπα που άνοιξε σε πάρκινγκ στην Καλλιθέα αποκάλυψε προβλήματα στον αγωγό που έχει δημιουργηθεί για τον εγκιβωτισμό του Ιλισού. Ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου είχαν δηλώσει πως η κίνηση αυτή ήταν προσωρινή μέχρι να εκτιμηθεί με μελέτες ο κίνδυνος. Όμως μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει καμία κίνηση, ενώ στο μεταξύ υπήρξαν και ιδέες για αλλαγή της χάραξης.

Σχεδόν δύο χρόνια μετά από το κλείσιμο του συγκεκριμένου τμήματος, εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες ημέρες καθώς στο κρίσιμο σημείο (στο τμήμα Καλλιρόης-Αρδητού) πρόκειται να εγκατασταθούν ειδικοί μετρητές που καταγράφουν τυχόν αλλοιώσεις στο υπέδαφος από την καθημερινή κυκλοφορία των οχημάτων. Αν μετά από 20-30 ημέρες δεν καταγραφούν σημαντικά προβλήματα θα ξεκινήσει και η δοκιμαστική λειτουργία του τραμ. Οι συρμοί θα κινούνται άδειοι το βράδυ προκειμένου να καταγραφούν και πάλι τυχόν αλλοιώσεις, από την κυκλοφορία. 

Πηγές που παρακολουθούν τις εξελίξεις αναφέρουν πως αν δεν εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα με τις μετρήσεις και την δοκιμαστική λειτουργία, τότε τα δρομολόγια προς το Σύνταγμα αναμένεται να ξεκινήσουν και πάλι προς τα τέλη του έτους.

Σήμερα πάντως, οι γραμμές του Τραμ επί της Βασιλίσσης Όλγας έχουν μετατραπεί σε ποδηλατόδρομο στο πλαίσιο του "Μεγάλου Περιπάτου” του Δήμου Αθηναίων. Σύμφωνα με τα σχέδια για την τελική μορφή που θα πάρει η περιοχή που παρουσίασε τον προηγούμενο μήνα ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, η Βασ. Όλγας θα πεζοδρομήθεί μόνιμα, αλλά οι γραμμές του Τραμ θα παραμείνουν με μόνη αλλαγή την μετακίνηση της στάσης που βρίσκεται στη Λεωφόρο Αρδηττού, στον πεζόδρομο της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, απέναντι από τη στάση της αντίθετης κατεύθυνσης, μπροστά από την είσοδο του Εθνικού Γυμναστικού Συλλόγου.

Η επέκταση προς τον Πειραιά

Πιο σύνθετα είναι τα πράγματα για την επέκταση του Τραμ προς τον Πειραιά, καθώς θα πρέπει να κλείσουν δύο ανοιχτά μέτωπα:

Το πρώτο αφορά την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου που υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής και στο πλαίσιο της οποίας έγινε και μετατόπιση των γραμμών του Τραμ. Το έργο έπρεπε να έχει παραδοθεί τον Ιούλιο, πήρε μια παράταση μέχρι τις 10 Αυγούστου, αλλά τελικά δόθηκε και άλλη παράταση, χωρίς καταληκτική ημερομηνία. Σημειώνεται πως σήμερα το Τραμ έχει ως τερματικό σταθμό προς Φάληρο την στάση "Mπάτης”.

Για το τμήμα ΣΕΦ – Πειραιά ως βασικό εμπόδιο εμφανίζεται ο κίνδυνος κατάρρευσης ενός κτιρίου επί της οδού Ομηρίδου Σκυλίτση, το οποίο έπιασε φωτιά τον περασμένο Φεβρουάριο. Μετά από μήνες αναμονής φαίνεται ότι και εδώ θα έχουμε εξελίξεις το επόμενο διάστημα, καθώς όπως δήλωσε πρόσφατα ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού ανοίγει τον δρόμο για την κατεδάφιση του κτιρίου σε ύψος άνω των 2 μέτρων. Μετά από την κατεδάφιση το υπόλοιπο κτίριο θα υποστηριχθεί για να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος.
Οι νέοι συρμοί του Τραμ

Στο μεταξύ και μέχρι να ανοίξουν και πάλι οι γραμμές, σε δοκιμαστική λειτουργία αναμένεται να τεθούν οι δύο πρώτοι συρμοί, χρώματος πορτοκαλί, της Alstom που έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά χθες Δευτέρα. Σύμφωνα με πληροφορίες θα χρειαστούν δοκιμαστικές διαδρομές για ένα διάστημα δύο τριών μηνών, ώστε να βεβαιωθεί η λειτουργικότητα των συστημάτων και η ασφάλεια των οχημάτων, πριν ξεκινήσει η κανονική τους λειτουργία από την ΣΤΑΣΥ.

Του Κώστα Κετσιετζή
capital.gr