Ο Philippe Citroën, γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Βιομηχανίας Σιδηροδρόμων (Unife), πιστεύει ότι η πανδημία του κοροναϊού, όπως και οι προηγούμενες κρίσεις, παρουσιάζει την ευκαιρία να αντιμετωπίσει μερικές από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η σιδηροδρομική βιομηχανία, όπως η αλλαγή του κλίματος, η χρηματοδότηση, η έρευνα και άδικος ανταγωνισμός.
Το CORONAVIRUS έχει διαταράξει τη φυσιολογική ζωή σε όλο τον κόσμο, δημιουργώντας μια κρίση δημόσιας υγείας άνευ προηγουμένου στη ζωντανή μνήμη. Δυστυχώς, αυτή δεν είναι η μόνη απειλή που πρέπει να αντιμετωπιστεί καθώς η κλιματική αλλαγή συνεχίζει να κάνει μια επισφαλή κατάσταση ακόμη πιο εύθραυστη.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνέδεσε τα δύο φαινόμενα εξηγώντας ότι «σχεδόν όλες οι πρόσφατες πανδημίες προέρχονται από την άγρια φύση και υπάρχουν ενδείξεις ότι η αύξηση της ανθρώπινης πίεσης στο φυσικό περιβάλλον μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση ασθενειών». Ακριβώς όπως οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη μετακίνηση βασικών εργαζομένων και κρίσιμων προμηθειών κατά τη διάρκεια της κρίσης Covid-19, οι σιδηρόδρομοι και η βιομηχανία εφοδιασμού έχουν μοναδικά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διάρκεια των συνεχιζόμενων προσπαθειών δράσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) αλλά Η σιδηροδρομική βιομηχανία πρέπει να εξουσιοδοτηθεί τόσο νομοθετικά όσο και δημοσιονομικά για να βελτιστοποιήσει τη βιώσιμη συμβολή της.
Ευτυχώς, η πρόεδρος της ΕΕ, η κ. Ursula von der Leyen, είχε την προοπτική να κάνει ήδη το «Green Deal» της ΕΕ το έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EC). Αυτή η φιλόδοξη πρωτοβουλία προοριζόταν αρχικά να χρησιμεύσει ως οδικός χάρτης για την ευρωπαϊκή δράση για το κλίμα που θα οδηγήσει την ΕΕ στην κλιματική ουδετερότητα έως τα μέσα του αιώνα.
Ωστόσο, δεδομένης της σοβαρότητας των οικονομικών διαταραχών που διαρκούν μήνες, η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ έχει πλέον λάβει τη μορφή του οικονομικού προσανατολισμού της Ευρώπης καθώς η ΕΚ κινείται για να ολοκληρώσει μια πράσινη μετάβαση που θα απαιτήσει μια συστημική αναθεώρηση σχεδόν όλων των τομέων και των απαιτούμενων πόρων να το πράξουν.
Οι μεταφορές, ως ο δεύτερος μεγαλύτερος τομέας εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μετά την παραγωγή ενέργειας, θα έχουν ιδιαίτερη έμφαση. Ενώ άλλοι τρόποι μαζικών μεταφορών έχουν δημιουργήσει σχεδόν το 24% των εκπομπών της Ευρώπης, με αποτέλεσμα ο τομέας να είναι ο μόνος που βλέπει αύξηση των εκπομπών κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες, ο σιδηρόδρομος είναι η εξαίρεση. Ο τομέας μας κατάφερε να μειώσει το αποτύπωμά του άνθρακα μετακινώντας ακόμη μεγαλύτερο αριθμό επιβατών και φορτίων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η von der Leyen δεσμεύθηκε να μεταφέρει «ένα σημαντικό μέρος του 75% των εσωτερικών εμπορευματικών μεταφορών που μεταφέρονται σήμερα οδικώς… σε σιδηροδρομικές και εσωτερικές πλωτές οδούς» κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ενώ η ευρωπαϊκή βιομηχανία σιδηροδρομικού εφοδιασμού γνωρίζει ότι μπορεί να προσφέρει βιώσιμη κινητικότητα στους Ευρωπαίους, είναι σημαντικό να υποστηριχθεί επαρκώς η ταχεία ανάπτυξη των απαραίτητων εργαλείων.
Το πρώτο βήμα είναι να διασφαλιστεί η σωστή κινητοποίηση των πόρων της ΕΕ για την παροχή μεγαλύτερης πρόσβασης στις σιδηροδρομικές γραμμές ως ραχοκοκαλιά της μελλοντικής βιώσιμης κινητικότητας. Πρόσφατα, η ΕΚ υπέβαλε μια ανανεωμένη πρόταση για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2021-2027 (ΠΔΠ) ύψους 1,1 τρισεκατομμυρίων ευρώ και ένα ευπρόσδεκτο πρόσθετο συμπλήρωμα ανάκτησης Covid-19 συνολικού ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ που ονομάζεται Next Generation EU.
Ενώ καταλαβαίνουμε ότι οι τρέχουσες δημοσιονομικές διαπραγματεύσεις μεταξύ του Κοινοβουλίου και των κρατών μελών θα είναι αμφιλεγόμενες καθώς η ΕΕ αντιμετωπίζει τις οικονομικές επιπτώσεις του Covid-19, η Unife συνιστά να διατεθούν σημαντικά κονδύλια για τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF) και τη διαρθρωτική ΕΕ Funds, InvestEU, καθώς και εντός της νέας διευκόλυνσης ανάκτησης και ανθεκτικότητας και του μηχανισμού Just Transition.
Τα κονδύλια της ΕΕ, μαζί με τα μέσα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), συμβάλλουν συγκεκριμένα σε βασικά και αστικά σιδηροδρομικά έργα που αποκαρβονίζουν το σύστημα μεταφορών μας παρέχοντας ταυτόχρονα στους πολίτες θέσεις εργασίας, οικονομική ανάπτυξη, εκπαίδευση και προσβάσιμη στέγαση, ενώ ταυτόχρονα ανακουφίζουν τις αρνητικές συνέπειες της αυξανόμενης αστικοποίησης . Με βεβαιότητα, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΕ, κ. Frans Timmermans, επανέλαβε αυτήν την αξιολόγηση δηλώνοντας ότι «χρειαζόμαστε απολύτως έναν ζωντανό και ισχυρό τομέα των δημόσιων μεταφορών για να εκπληρώσουμε τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας» και ότι το CEF, το InvestEU και άλλα ταμεία θα δώσουν προτεραιότητα στη βιώσιμη κινητικότητα όπως σιδηροδρομικές. Η Unife θα συνεχίσει να συνεργάζεται με την ΕΚ και την ΕΤΕπ για να διασφαλίσει τον συνεχή εκσυγχρονισμό και επέκταση των σιδηροδρόμων μας, καθώς και την οικονομική ανάκαμψη που θα δημιουργήσει.
«Είναι σημαντικό η Ευρωπαϊκή Ένωση να συνεχίσει να προωθεί πρωτοβουλίες έρευνας και καινοτομίας που θα κάνουν το σιδηρόδρομο ακόμη πιο πράσινο και πιο αποτελεσματικό στο μέλλον».
Ο κ. Philippe Citroën, γενικός διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Βιομηχανικών Σιδηροδρόμων (Unife)
Πέραν της άμεσης διάθεσης χρηματοδότησης για σιδηροδρομικά έργα, είναι σημαντικό η ΕΕ να συνεχίσει να προωθεί πρωτοβουλίες έρευνας και καινοτομίας που θα την καταστήσουν ακόμη πιο πράσινη και πιο αποτελεσματική στο μέλλον. Το Shift2Rail έχει κάνει πολλές ανακαλύψεις, αλλά υπάρχει ακόμη δυνατότητα για περισσότερες καινοτομίες σιδηροδρόμων που θα κάνουν τα συστήματά μας πιο βιώσιμα, αποτελεσματικά και απρόσκοπτα.
Το Shift2Rail προσπαθεί να μειώσει το κόστος του κύκλου ζωής των σιδηροδρόμων έως και 50%, τη διπλή χωρητικότητα και να αυξήσει την αξιοπιστία και την ακρίβεια έως και 50%. Έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στους εναλλάκτες παιχνιδιών ERTMS και στην εξέλιξη συστημάτων σηματοδότησης, όπως το Future Railway Mobile Communication System (FRMCS), η αυτόματη λειτουργία τρένου, η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, τα μεγάλα δεδομένα, η ενεργειακή απόδοση και πολλά άλλα που θα κάνουν τα ταξίδια χωρίς τριβές και πιο διαλειτουργικά σε όλη την ΕΕ.
Αυτοί οι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν εάν το πρόγραμμα συνεχιστεί ως θεσμική εταιρική σχέση στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας Ευρώπη». Μία βασική φιλοδοξία του Shift2Rail-2, του διαδόχου του Shift2Rail, είναι να καταστήσει το σιδηρόδρομο τη ραχοκοκαλιά της κινητικότητας απαντώντας τόσο στις ανάγκες των τελικών χρηστών όσο και των επιβατών.
Ο σιδηροδρομικός τομέας, ο οποίος υποστηρίζει σθεναρά το Shift2Rail-2, έχει ήδη δεσμευτεί για τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ προς το Shift2Rail αντιμετωπίζοντας την απαλλαγή από τον άνθρακα στις μεταφορές, την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη και την ψηφιοποίηση των σιδηροδρομικών μεταφορών που απαιτούνται για τη δημιουργία των εργαλείων που θα συνθέσουν αυτά τα οφέλη. Το πρόγραμμα θα συμβάλει επίσης στη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (Sera).
Η Sera δεν θα επιτευχθεί μόνο με καινοτομίες και πόρους της ΕΕ, θα χρειαστεί την πλήρη και έγκαιρη μεταφορά του τεχνικού πυλώνα της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους. Λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργούνται από την τρέχουσα κρίση του ιού κορανοϊού, η ΕΚ δημοσίευσε πρόταση στις 29 Απριλίου για την εισαγωγή μιας πρόσθετης προαιρετικής επέκτασης για τη μεταφορά του τεχνικού πυλώνα. Η Κροατία, η Δανία, η Γερμανία, η Λετονία και η Σλοβακία μεταφέρθηκαν στο εθνικό δίκαιο στα μέσα Ιουνίου, ενώ οι υπόλοιποι 12 που δεν έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία μεταφοράς θα πρέπει τώρα να μεταφέρουν τις οδηγίες και να ενταχθούν στο καθεστώς της τέταρτης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους έως τη νέα προθεσμία της 31ης Οκτωβρίου.
Η Unife πιστεύει ότι είναι απαραίτητο αυτά τα 12 κράτη μέλη να μεταφέρουν το συντομότερο και όχι αργότερα, καθώς οποιαδήποτε καθυστέρηση εμποδίζει τη μετατροπή του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ σε «One-Stop Shop» για έγκριση οχήματος. Αυτή η πρόοδος θα καταστήσει ταχύτερη, ευκολότερη και φθηνότερη την αγορά βιώσιμων σιδηροδρομικών προϊόντων επόμενης γενιάς στην ταυτόχρονη αγορά σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ανταγωνισμός
Τέλος, η ΕΕ πρέπει να διασφαλίσει ότι υπάρχει θεμιτός ανταγωνισμός και διεθνείς όροι ανταγωνισμού. Καθώς οι επιχειρήσεις αναζητούν ασφάλεια μετά τις διακοπές του Covid-19, είναι ζωτικής σημασίας να μην αντιμετωπίζουν ύποπτο ανταγωνισμό από κρατικές επιχειρήσεις τρίτων χωρών που επιδιώκουν να αξιοποιήσουν τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς. Προς το παρόν, οι δημόσιες συμβάσεις αποτελούν περίπου το 20% του ΑΕγχΠ της ΕΕ και έχει μεγάλη σημασία για τους ευρωπαίους προμηθευτές σιδηροδρομικών προϊόντων.
Η πρόσφατη πρόταση της ΕΚ σε μια λευκή βίβλο για την εξισορρόπηση του ανταγωνισμού όσον αφορά τις ξένες επιδοτήσεις σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η Λευκή Βίβλος προτείνει διάφορες επιλογές για την αντιμετώπιση αυτών των στρεβλώσεων που δημιουργούνται από ξένες επιδοτήσεις εντός της Ενιαίας Αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων συμβάσεων και έργων που χρησιμοποιούν κοινοτικά κονδύλια. Η Unife ζητά να υποβληθεί μια φιλόδοξη και γρήγορη νομοθετική πρόταση το 2021 για την επίτευξη ίσων όρων ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.
«Μαζί, μπορούμε να δημιουργήσουμε οικονομική ανάπτυξη, να παρέχουμε στους πολίτες τις υπηρεσίες που χρειάζονται και να δημιουργήσουμε μια πιο δίκαιη διεθνή αγορά».
Philippe Citroën
Η Unife θα συνεχίσει επίσης να υποστηρίζει ότι οι φορείς εκμετάλλευσης αμαξοστοιχιών και οι διαχειριστές υποδομής κάνουν χρήση της αρχής «Πιο συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά», σύμφωνα με την οποία οι προσφορές αξιολογούνται πιο ολιστικά με βάση την ποιοτική, κοινωνική και περιβαλλοντική τους αυστηρότητα, καθώς και το κόστος κύκλου ζωής.
Διεθνώς, καλούμε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να ολοκληρώσουν τις νομοθετικές συζητήσεις σχετικά με το Διεθνές Μέσο Προμηθειών (IPI) ως μέσο ανοίγματος διεθνών αγορών προμηθειών σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Αυτό το μέσο θα συμβάλει στην ισορροπία του ανταγωνισμού, απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνεχιζόμενη ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας και το καθεστώς μας ως παγκόσμιος ηγέτης στην καινοτομία προϊόντων βιώσιμων σιδηροδρόμων. Η Unife θα συνεχίσει επίσης να συνεργάζεται με διεθνείς οργανισμούς τυποποίησης και εναρμόνισης για να διασφαλίσει ότι η παγκόσμια σιδηροδρομική διακυβέρνηση θα παραμείνει δίκαιη και θα συμβάλει στο να καταστήσει τον τομέα μας πιο εξορθολογισμένο και αποτελεσματικό.
Η Ευρώπη μόλις τώρα αρχίζει να βγαίνει από την τρέχουσα κρίση κοροναϊού. Καθώς μειώνουμε αργά τα συνετά μέτρα κοινωνικής απόστασης καθώς βελτιώνονται οι συνθήκες, οι Ευρωπαίοι θα αρχίσουν να ανοικοδομούν την οικονομία. Η ΕΕ δεν μπορεί να επιστρέψει στην κατάσταση πριν από αυτό το ξέσπασμα και δεσμεύτηκε να δημιουργήσει ένα πιο βιώσιμο μέλλον όπως κατοχυρώνεται στην Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ.
Η Unife και η σιδηροδρομική βιομηχανία προμηθεύουν τη συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για να δημιουργήσουν ένα μελλοντικό πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας που θα αξιοποιεί τα αποδεδειγμένα πράσινα χαρακτηριστικά του σιδηροδρόμου. Μαζί, μπορούμε να δημιουργήσουμε οικονομική ανάπτυξη, να παρέχουμε στους πολίτες τις υπηρεσίες που χρειάζονται και να δημιουργήσουμε μια πιο δίκαιη διεθνή αγορά. Καθώς κάθε κρίση δημιουργεί ευκαιρίες, αυτή είναι η στιγμή μας για τη δημιουργία μιας πιο ευημερούσας και βιώσιμης ΕΕ.
railjournal.com
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης