Λίγες μέρες από τη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Ηπείρου κατά την οποία το σώμα αποφάσισε να υποβάλλει αίτημα προς την κυβέρνηση να εντάξει στον προγραμματισμό της το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου στον οριζόντιο άξονα που είναι ώριμο μελετητικά, στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη τα πράγματα φαίνεται πως τρέχουν.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του ypodomes.com, είναι σε πλήρη εξέλιξη η ωρίμανση των μελετών για το μεγαλόπνοο σιδηροδρομικό έργο της νέας γραμμής Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Ξάνθης συνολικού μήκους 205χλμ, τμήμα της λεγόμενης και Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Η νέα γραμμή θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες την διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη, έχει κόστος που ξεπερνά το 1,25 δισ. ευρώ. Τελευταία εξέλιξη είναι η περιβαλλοντική μελέτη για το πρώτο έργο που αφορά το τμήμα Θεσσαλονίκη-Καβάλα και η οποία έχει τεθεί σε διαβούλευση, πριν σταλεί προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Την περιβαλλοντική μελέτη για αυτό το τμήμα την έχει εκπονήσει ο ΟΣΕ.
Η χάραξη του είναι πεδινή και ακολουθεί κατά κάποιο τρόπο αυτή της Εγνατίας οδού. Θα αφορά στην κατασκευή νέας μονής γραμμής υψηλών ταχυτήτων με ηλεκτροκίνηση και θα έχει μήκος 173,7χλμ. Οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι κατά τόπους 160-200χλμ/ώρα.
Η γραμμή θα ξεκινά από τον οικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας στο Ωραιόκαστρο και θα καταλήγει στη Νέα Καρβάλη, το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας. Συνολικά προβλέπεται οι δημιουργία οκτώ νέων σιδηροδρομικών σταθμών: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. Επίσης προβλέπονται δύο στάσεις σε Δρυμό και Λουτρά Βόλβης.
Όταν εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη, θα πρέπει να τρέξουν οι οριστικές μελέτες του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, o ΟΣΕ έχει ήδη κάνει αίτημα στο CEF (Connecting Europe Facilities) για την χρηματοδότηση των μελετών αυτών. Σημαντικό στοιχείο στην έγκαιρη ωρίμανση του έργου είναι και οι απαλλοτριώσεις. Σε ένα έργο 173χλμ σε τελείως νέα χάραξη, οι απαλλοτριώσεις μετριούνται σε χιλιάδες ακίνητα και πρόκειται σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές για το σημείο κλειδί για να μπορέσει το έργο να είναι ετοιμαστεί προς δημοπράτηση. Το πιθανότερο είναι να το δούμε να υλοποιείται μέσω του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, ωστόσο σε ένα τόσο μεγάλο έργο όπως αυτό ο χρόνος ωρίμανσης-δημοπράτησης και υλοποίησης θα χρειαστεί αρκετά χρόνια.
Το αίτημα της Ηπείρου
Την Πέμπτη πάντως στάλθηκε στο αρμόδιο Υπουργείου το αίτημα του Περιφερειακού Συμβουλίου μετά την απόφαση που έλαβε στις 15 Μαΐου για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης της λίστας έργων που θα υλοποιηθούν στο διάστημα 2021-2030.
Σε αυτό μεταξύ άλλων αναφέρονται τα εξής:
« H ανάπτυξη της Ηπείρου συνδέεται και με το «τρένο», όσο κι αν μέχρι σήμερα δεν έχουμε πετύχει κάτι με τον προγραμματισμό αυτού του έργου. Η εκατονταετής και πλέον εξαίρεση της Ηπείρου από την σιδηροδρομική σύνδεσή της με το εθνικό δίκτυο σταθερής τροχιάς αναγνωρίζεται ως ένας από τους βασικότερους λόγους της ομολογημένης υστέρησής της έναντι των άλλων Περιφερειών της χώρας, αν όχι ο σημαντικότερος μαζί με το φυσικό αέριο!
Η άποψη αυτή διατρέχει ολόκληρη την Ηπειρώτικη κοινωνία και άπαντες συμφωνούν σε αυτή την αναγκαιότητα συμπλήρωσης των υποδομών.
Η γραμμή «ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ - ΓΙΑΝΝΕΝΑ - ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ/ ΚΟΖΑΝΗ», φέρνει το «τρένο στην Ήπειρο» και αποτελεί το κρίσιμο τμήμα που συμπληρώνει την Σιδηροδρομική Εγνατία (αναβαθμισμένη μονή γραμμή με ηλεκτροκίνηση, μήκους 147 km).
Το αίτημα έχει τεθεί και επανέρχεται από Επιστημονικούς Φορείς της Ηπείρου, από Επιμελητήρια και Επαγγελματικές Ενώσεις, από την Πανηπειρωτική Σ.Ε. και άλλους, αλλά δυστυχώς για την Ήπειρο και προς απογοήτευση των συμπατριωτών μας, δεν προχώρησε μέχρι σήμερα.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η διεκδίκηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου δεν αποτελεί εμπόδιο στην εξέλιξη των υπολοίπων έργων της Περιφέρειας μας αφού η χρηματοδότηση αυτού του έργου θα προέλθει από το κοινοτικό πρόγραμμα που αφορά αποκλειστικά για σιδηροδρόμους, στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των Διευρωπαϊκών και Ευρασιατικών Αξόνων.
Με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου διεκδικούμε από το αρμόδιο Υπουργείο, να συμπεριληφθεί στον κατάλογο των έργων του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2027 η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου.
Είναι αίτημα κάθε Ηπειρώτη και Ηπειρώτισσας και κάθε συλλογικότητας που έχει ευθύνη, υπηρετεί και εκπροσωπεί αυτόν τον τόπο».
koinignomi.gr