Τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου 1893 όλη η Αθήνα ήταν ανάστατη και οι κάτοικοί της δεν παρέλειπαν να περάσουν από την οδό Αθηνάς για να παρακολουθήσουν την πρόοδο των εργασιών για τη δημιουργία του πρώτου υπόγειου σιδηροδρόμου στη χώρα!
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσίαζαν οι πρώτες δοκιμές για την αντοχή της σήραγγας. Αφού μέρος του Τύπου εξέφραζε φόβους ότι «η γη θα πέση να πλακώση εκείνους που θα βρίσκονται από κάτω παγιδευμένοι», οι αρχές αποφάσισαν να αποδείξουν πως αποκλειόταν ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Έτσι, έβαλαν να «σουλατσάρουν» πάνω κάτω την οδό Αθηνάς και κατά μήκος της σήραγγας τέσσερις οδοστρωτήρες που ζύγιζαν εξήντα τόνους! Χιλιάδες άνθρωποι παρακολουθούσαν το… πείραμα, κρατώντας βέβαια απόσταση μη τύχει και βρεθούν στα έγκατα της γης, όπως προέβλεπαν οι δημοσιογραφικές γραφίδες.
Και για να γίνει ακόμη πειστικότερο το πείραμα ο κατασκευαστής του έργου, ο Ψύχας έδιωξε τους πάντες από τη σήραγγα και κάθισε από κάτω μόνος του «δια να δείξη την πεποίθησίν του δια την ασφάλειαν του έργου και των επιβατών του μέλλοντος», όπως έγραψε ο Τύπος. Η θορυβώδης δοκιμή, με τους οδοστρωτήρες να παρελαύνουν επί ώρες στην οδό Αθηνάς κυκλοφόρησε γρήγορα και χιλιάδες ήταν οι θεατές των δοκιμών.
Αρμόδια επιτροπή του Τμήματος Δημοσίων Εργων του Υπουργείο Εσωτερικών επέβλεπε τις δοκιμές. Μετά τη επιθεώρηση του έργου «η επιτροπή επείσθη ότι ουδεμία βλάβη επήλθεν εις την σήραγγα». Ακολούθησαν και άλλες παρόμοιες επιδείξεις ώστε να πεισθούν και πλέον δύσπιστοι για την ασφάλεια του νέου έργου. Μέχρι και πυροβολαρχία του στρατού έβαλαν να διέλθει πάνω από την επίμαχη σήραγγα που συνέδεε την πλατεία Μοναστηρακίου με τον σταθμό που βρισκόταν στο πλάι του Δημαρχιακού Μεγάρου της οδού Αθηνάς!
Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς.
mikros-romios.gr