Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες συμφωνούν ότι η ακρίβεια είναι ένα από τα κύρια μελήματά τους. Ωστόσο, το 30% εξ αυτών εκφράζει τη δυσαρέσκειά τους για την αξιοπιστία και την ακρίβεια των τρεχουσών σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Ακόμη και μικρές καθυστερήσεις τρένων μπορούν να προκαλέσουν σημαντική διακοπή.
Ωστόσο, αν και μόνο το 5 έως 25% των αστοχιών σχετίζονται με πόρτες, στο βαθμό που τα συστήματα ασφαλείας των ανοιγμάτων είναι κεντρικά, αυτός ο τύπος δυσλειτουργίας οδηγεί συχνά στην πλήρη διακοπή των αμαξοστοιχιών. Ως αποτέλεσμα, οι αστοχίες των θυρών ευθύνονται για το 30% των καθυστερήσεων των τρένων στην Ευρώπη.
Αν και η επαρκής συντήρηση των συστημάτων ανοίγματος θα λύσει αυτό το πρόβλημα, παραμένει δύσκολο να προβλεφθούν οι ανάγκες συντήρησης. Κατά κανόνα, οι μηχανικοί είτε εκτελούν πολύ συχνή συντήρηση, η οποία αυξάνει άσκοπα το κόστος, είτε παρεμβαίνουν μετά από βλάβες, κάτι που είναι ακόμη πιο ακριβό. Η πρόκληση είναι επομένως ο καθορισμός του βέλτιστου προγράμματος συντήρησης.
Βέλτιστη συντήρηση
Το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο VA-RCM, ένα αρκτικόλεξο για ανάλυση δονήσεων για παρακολούθηση απομακρυσμένων συνθηκών, ανέπτυξε μια λύση: ένα σύστημα που παρακολουθεί την κατάσταση των ενεργοποιητών της πόρτας τρένων χάρη σε αλγόριθμους για την ανάλυση μοντέλων δόνησης.
"Η συνεχής παρακολούθηση επιτρέπει στο σύστημα VA-RCM να μειώνει τις βλάβες εντοπίζοντας δυσλειτουργίες προτού γίνουν πρόβλημα", δήλωσε ο Richard Howes, ανώτερος διευθυντής του έργου. Οι έγκαιρες ειδοποιήσεις επιτρέπουν στους χειριστές αμαξοστοιχιών να προγραμματίζουν τα προγράμματα συντήρησής τους πιο αποτελεσματικά και να ανταποκρίνονται ανάλογα με τις ανάγκες, αποφεύγοντας αποτυχίες που προκαλούν καθυστερήσεις.
Αυτή η συσκευή περιλαμβάνει ένα υποσύστημα για την απόκτηση δεδομένων σχετικά με τις δονήσεις της πόρτας του τρένου, αλγόριθμους για την ανάλυση αυτών των δεδομένων και μια γραφική διεπαφή χρήστη που βασίζεται στον Ιστό. Οι πόρτες κάθε βαγονιού είναι εξοπλισμένες με έναν κόμβο VA-RCM που φιλοξενεί αισθητήρες που προορίζονται να συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τους κραδασμούς. Όλοι οι κόμβοι είναι συνδεδεμένοι σε ένα τοπικό δίκτυο Wi-Fi που συγκεντρώνει δεδομένα μέσω ενός μεγαλύτερου δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Οι ομάδες χρηστών ελέγχουν το σύστημα μέσω της γραφικής διεπαφής.
Αναλύστε τις δονήσεις
"Το σύστημα αποκτά δεδομένα δόνησης χρησιμοποιώντας ένα επιταχυνσιόμετρο για να το μετρήσει όταν η πόρτα είναι σε κίνηση", λέει ο Richard Howes. "Ένας ενσωματωμένος επεξεργαστής αναλύει τα μοτίβα δόνησης και εξάγει αντιπροσωπευτικά χαρακτηριστικά." Οι αλγόριθμοι συγκρίνουν τα χαρακτηριστικά των δονήσεων της πόρτας, εκφρασμένα μαθηματικά, με τα ίδια χαρακτηριστικά που λαμβάνονται από πόρτες που είναι γνωστό ότι είναι σε καλή κατάσταση. Έτσι, οι αλγόριθμοι μπορούν να ανιχνεύσουν εάν τα μοτίβα δόνησης αποκλίνουν από τον κανόνα. Εάν ναι, το σύστημα συνιστά τη διενέργεια επιθεώρησης συντήρησης. Αυτό το σύστημα συνδυάζει επίσης τυπικά διαγράμματα για να σχηματίσει ένα μοντέλο μηχανικής μάθησης, έτσι ώστε η ανάλυση να βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου.
Οι ερευνητές δοκίμασαν το σύστημα τόσο στο εργαστήριο όσο και σε σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις στην Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Πραγματοποίησαν ιδίως μια δοκιμή σε πραγματικό περιβάλλον με τρένα στη μητροπολιτική περιοχή της Βαρκελώνης. Τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν ότι το σύστημα είναι σε θέση να εντοπίσει περισσότερο από το 97% των κοινών βλαβών που θα μπορούσαν να προκαλέσουν δυσλειτουργία στις πόρτες. Συγκεκριμένα, εντοπίζει πιθανά εμπόδια στις ράγες της πόρτας, χαλαρά μπουλόνια και εσφαλμένες κάθετες ρυθμίσεις των φύλλων της πόρτας. Έχει επίσης αποδειχθεί ότι οι αλγόριθμοι επεξεργασίας μπορούν να εκτελούνται σε απλούς ενσωματωμένους επεξεργαστές, γεγονός που περιορίζει το κόστος στο ελάχιστο.
Μετά από αυτές τις επιτυχημένες δοκιμές, το σύστημα VA-RCM έχει πιστοποιηθεί για το ευρωπαϊκό εμπόριο. Η ομάδα του έργου αναζητά τώρα πελάτες.
Χάρη στο καινοτόμο σύστημα VA-RCM, οι χειριστές είναι σε θέση να παρακολουθούν συνεχώς την κατάσταση των θυρών του τρένου και επομένως να προγραμματίζουν τη συντήρηση αποτελεσματικά όπως απαιτείται. Αυτό θα βελτιώσει την αξιοπιστία και θα μειώσει το κόστος, δύο σημεία στα οποία συμφωνούν οι χειριστές και οι επιβάτες.
achats-industriels.com
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης