Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2020

Η αντιδιαστολή δύο επάλληλων ειδήσεων.

Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης


 Αγαπητά «Σ.Ν.»   τον τελευταίο καιρό διαβάζουμε διαρκώς αντιδιαστελόμενες ειδήσεις για τον Σιδηρόδρομο και συγκεκριμένα το σημερινό (13.01.2020) δημοσίευμα των «Σ.Ν.» «Εξετάζεται σχέδιο για προαστιακό σιδηρόδρομο ως το Ναύπλιο»[1], σε αντίθεση με το επίσης σημερινό δημοσίευμά σας, «Ξεκινά δρομολόγια η πρώτη υπερταχεία (Vmax = 350 χλμ/ώ) χωρίς οδηγό στην Κίνα»[2].

       «Εξετάζει», μας πληροφορεί η είδηση «ο ΟΣΕ να υλοποιήσει (ή όχι) μελέτη σκοπιμότητας προκειμένου να αποφασιστεί αν θα ανακατασκευαστεί η υφιστάμενη γραμμή μετρικού εύρους – δηλαδή πλάτους ενός μέτρου – ή θα αναβαθμιστεί σε κανονικού εύρους, με ηλεκτροκίνηση και τηλεδιοίκηση για την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού τμήμα Κόρινθος – Άργος – Ναύπλιο. Τυχόν αναβάθμιση της γραμμής σε κανονικού εύρους, δηλαδή με πλάτος 1,44 μέτρα όπως και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, θα επιτρέψει τη λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου που θα συνδέει την Αθήνα με την πρώτη πρωτεύουσα της χώρας, το Ναύπλιο. Για πολλοστή φορά, συμφωνήθηκε προ ημερών από τη νέα διοίκηση του ΟΣΕ, τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Κ. Σπηλιόπουλο, και τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παν. Νίκα να προχωρήσουν οι σχετικές μελέτες».
  Δηλαδή έχουμε και λέμε: κανένα ένα – δύο χρονάκια να αποφασίσει ο ΟΣΕ αν θα διαπλατύνει την γραμμή από μετρική σε κανονικού εύρους, τέσσερα – πέντε χρονάκια για μελέτη νέας χάραξης και νέων έργων υποδομής (νέες γέφυρες, σήραγγες, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση), δυο – τρία χρονάκια η ωρίμανση του έργου και η ένταξή του σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και πέντε – έξι χρονάκια ο χρόνος υλοποίησης, σύνολο δεκαπέντε – είκοσι χρόνια(!) για να φτάσουμε σιδηροδρομικώς από την Κόρινθο προς το Ναύπλιο, την ίδια στιγμή κατά την οποία οι Κινέζοι εγκαινιάζουν τη δρομολόγηση συρμών υπέρ υψηλών ταχυτήτων (Vmax = 350 χλμ/ώ) χωρίς οδηγό! Κάτι λοιπόν δεν κυλάει καλά στους θέτοντες την υπογραφή στις πολιτικές αποφάσεις της χώρας μας και αυτό δεν είναι πλέον σε επίπεδο γνώσης ή σε επίπεδο εμφάνισης ή σε… ηθικό επίπεδο, αλλά δυστυχώς σε νοητικό!
     Οι έχοντες τις τύχες του Ελληνικού Σιδηροδρόμου στα χέρια τους δείχνουν να μην αντιλαμβάνονται ή κάτι ακόμα περισσότερο δυσάρεστο, προσποιούνται ότι δεν αντιλαμβάνονται για ότι συμβαίνει τριγύρω τους στον υπόλοιπο σιδηροδρομικό κόσμο και αυτό είναι πλέον κάτι… αρκετά επικίνδυνο!
       Το θέμα της επέκτασης του προαστιακού από Κόρινθο προς το Ναύπλιο (η του δια – αστικού, ή υπεραστικού, οι ονομασίες έχουν απωλέσει από καιρού τη σημασία τους) δεν είναι κάτι που πρέπει να εξετάσει κανένας ελληνικός σιδηροδρομικός φορέας και κανένα υπουργείο. Είναι κάτι αναγκαίο και έπρεπε να η απόφαση επαναλειτουργίας της γραμμής να έχει ληφθεί χθες, πέρσι, πριν από μια πενταετία, για να μην γράψω πόσο άδικη και αναιτιολόγητη ήταν η απόφαση της αναστολής των δρομολογίων, απόφαση η οποία προήλθε δήθεν εξαιτίας ενός εκτροχιασμού, σχεδόν τα μεσάνυκτα της 9ης προς 10 Δεκεμβρίου 2010, τα αίτια του οποίου σε καμία περίπτωση δεν είχαν να κάνουν ούτε με την ποιότητα της ανακατασκευασμένης σιδηροδρομικής επιδομής, ούτε με την ποιότητα της συντήρησης των συρμών, ούτε με την εμπορική επιτυχία ή όχι της επαναλειτουργίας αυτής της σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά με άσχετα με τα πιο πάνω, θέματα για τα οποία μπορεί κάποιος να ανατρέξει στο πόρισμα της ΕΔΕ για το εν λόγω συμβάν.
      
Διαθέτουμε αυτήν την στιγμή, σήμερα 13 Ιανουαρίου του 2020, ως ελληνικός σιδηρόδρομος, τα κάτωθι:


1. σύγχρονη ανακατασκευασμένη, με την τελευταία λέξη της σιδηροδρομικής τεχνολογίας, μετρική γραμμή
2. δώδεκα σύγχρονους δίδυμους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας Ρέιλ – Μπας για προαστιακές συνδέσεις και επίσης δέκα σύγχρονους δίδυμους συρμούς ΜΑΝ1 επίσης για προαστιακές συνδέσεις
3. δέκα σύγχρονους τρίδυμους συρμούς ΜΑΝ4 για υπεραστικές συνδέσεις.

Τώρα, εάν

1. η υποδομή έχει υποστεί φθορές από έντονα καιρικά φαινόμενα, αλλά κυρίως εξαιτίας της αδιαφορίας στη δημόσια περιουσία και στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, ως πολιτική επιλογή
2. έχουν κλαπεί και συληθεί τα αυτόματα συστήματα ασφαλείας ισόπεδων διαβάσεων (Α.Σ.Ι.Δ.) εξαιτίας της αδιαφορίας στη δημόσια περιουσία και στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, ως πολιτική επιλογή
3. οι σύγχρονοι και υπερσύγχρονοι συρμοί αφέθηκαν στην τύχη τους και για μεγάλο χρονικό διάστημα στο ύπαιθρο, στα έντονα καιρικά φαινόμενα και σε βανδαλισμούς εξαιτίας της αδιαφορίας στη δημόσια περιουσία και στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, ως πολιτική επιλογή
4. «δεν επιθυμώ να ασκήσω πειθαρχικό ή δικαστικό έλεγχο και έρευνα γιατί και πως προέκυψαν τα ως άνω», ως πολιτική επιλογή
5. κανένας σοβαρός Ευρωπαίος συνομιλητής δεν μπορεί να αποδεχθεί καμία δικαιολογία γιατί και πως συνέβησαν τα ως άνω και επομένως δεν εντάσσει τα απαιτούμενα κονδύλια σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα,

αυτά σίγουρα δεν είναι δικιά μας δουλειά να απαντήσουμε.

Και αυτά δεν αφορούν μόνον στην πολυσυζητούμενη, τον τελευταίο καιρό, επέκταση του προαστιακού από την Κόρινθο προς το Άργος – Ναύπλιο, αλλά το ίδιο ισχύει σε πληθώρα προαστιακών και δια – αστικών σιδηροδρομικών συνδέσεων στην Ελλάδα, κάποιες από τις οποίες και ενδεικτικά αναφέρω:

1. Πάτρα – Πύργος
2. Πάτρα – Κυλλήνη
3. Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία (Olympia Rail)
4. Καλαμάτα – Μεσσήνη
5. Καλαμάτα – Δεσύλλα
6. Αγρίνιο – Μεσολόγγι
7. ΣΚΑ – Ελευσίνα
8. Ισθμός - Λουτράκι
9. Βόλος – Καλαμπάκα
10. Φάρσαλα – Παλαιοφάρσαλος
11. Λάρισα – Πλαταμώνας
12. Θεσσαλονίκη – Σίνδος (Σίτυ Τρέιν)
13. Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Ροδόπολη
14. Θεσσαλονίκη – Πολύκαστρο / Αξιούπολη
15. Πειραιάς – Αθήνα – Αίγιο, και αλλού.

Πως αλήθεια δικαιολογούν όλη αυτήν την ανεπάρκεια και την ένδεια σε σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα και την προσφορά σιδηροδρομικών υπηρεσιών, ειδικά όταν ανακοινώνονται ειδήσεις τέτοιας τεράστιας προόδου του σιδηροδρόμου παγκοσμίως; Θα μας ενδιέφερε, πιστεύω, πολύ η απάντηση των σχετιζομένων και εμπλεκομένων φορέων των ελληνικών σιδηροδρόμων.

Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης

[1] http://sidirodromikanea.blogspot.com/2020/01/blog-post_972.html

[2] http://sidirodromikanea.blogspot.com/2020/01/blog-post_74.html