Φαινόμενο ντόμινο προκαλούν τα έργα ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου που συμπαρασύρουν την επέκταση του τραμ στον Πειραιά.
Ετσι, οι εργασίες ανάπλασης που θα οδηγήσουν στον «ακρωτηριασμό» του δικτύου λόγω κλεισίματος του τμήματος στο Φάληρο, οδηγούν σε ακινητοποίηση την επέκταση προς τον Πειραιά. Και αυτό γιατί η επέκταση της γραμμής έως το λιμάνι του Πειραιά θα είναι αποκομμένη από το υπόλοιπο δίκτυο μόλις ξεκινήσουν τα έργα ανάπλασης που θα «κλείσουν», με τη σειρά τους, το τραμ στο Νέο Φάληρο. Καθώς το Νέο Φάληρο είναι σήμερα ο τερματικός σταθμός και αποτελεί τον συνδετικό σταθμό για την επέκταση προς τον Πειραιά, το κλείσιμό του θα οδηγήσει σε καθυστέρηση την έναρξη λειτουργίας της επέκτασης προς το λιμάνι.
Οι νεότερες πληροφορίες επιβεβαιώνουν τις εικασίες που ήθελαν την επέκταση του μέσου προς τον Πειραιά να περιμένει την ολοκλήρωση των έργων στο Φάληρο. Σε αντίθετη περίπτωση, η έναρξη λειτουργίας της επέκτασης για λίγες εβδομάδες και μετά το κλείσιμο του ίδιου τμήματος μαζί με έναν ακόμα σταθμό (του Νέου Φαλήρου) θα ήταν άνευ συγκοινωνιακής ουσίας.
Τα έργα ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου αναγκάζουν την Περιφέρεια Αττικής να ζητήσει από τις ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) να διακόψουν την κυκλοφορία στο Νέο Φάληρο, καθώς θα ξεκινήσουν οι εργασίες μετακίνησης του τροχιοδρόμου του τραμ. Ειδικότερα, τα έργα θα ξεκινήσουν στις 17 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσουν περίπου τέσσερις μήνες. Σημειώνεται ότι υπάρχει μια σχετική δυσπιστία στο υπουργείο Υποδομών και στις ΣΤΑΣΥ ως προς την τήρηση του χρονοδιαγράμματος έναρξης των εργασιών, καθώς αποτελεί την τρίτη μετάθεση στην ημερομηνία έναρξης των έργων. Μέχρι και πριν από λίγες εβδομάδες γινόταν λόγος για εκκίνηση στις αρχές Ιανουαρίου. Με την ολοκλήρωση των έργων του τροχιοδρόμου, οι γραμμές θα μετακινηθούν και θα ανυψωθούν ελαφρώς. Αποτελεί μία περίπλοκη διαδικασία που περιλαμβάνει τη μετακίνηση και των γραμμών ηλεκτροκίνησης.
Παρά το γεγονός ότι τα δοκιμαστικά δρομολόγια προς το λιμάνι του Πειραιά είναι σε αρκετά προχωρημένο στάδιο, υπάρχει μία λίστα με τελικές διορθώσεις, με το πέρας των οποίων η επέκταση μπορεί να δοθεί σε εμπορική λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα. Ωστόσο, τα έργα μετακίνησης των γραμμών στο Φάληρο μεταθέτουν τη λειτουργία της επέκτασης οριστικά πλέον για το ερχόμενο καλοκαίρι, με την ελπίδα η διάρκεια των έργων να μην «ξεχειλώσει». Με τα σημερινά δεδομένα η επέκταση θα μπορέσει να λειτουργήσει μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Αποτέλεσμα είναι το προσεχές εξάμηνο περίπου το δίκτυο του τραμ να «συρρικνωθεί» εάν συνυπολογιστεί και το τμήμα Νέος Κόσμος - Σύνταγμα που είναι ήδη κλειστό από τον Οκτώβριο του 2018. Το μίνι δίκτυο θα περιλαμβάνει για τους επόμενους μήνες δρομολόγια από το Παλαιό Φάληρο (στάση Μπάτης) προς Νέο Κόσμο και Βούλα και από Νέο Κόσμο προς Βούλα. Η σμίκρυνση του δικτύου εξυπηρετεί στην παρούσα φάση τις ΣΤΑΣΥ, καθώς δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η παράδοση των νέων συρμών τραμ. Η διαδικασία παράδοσης των νέων πορτοκαλί συρμών (Alstom, μοντέλο Citadis) αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο καλοκαίρι και θα διαρκέσει έως τις αρχές του 2021. Ετσι, με την πλήρη παραλαβή τους οι ΣΤΑΣΥ θα μπορούν να δρομολογήσουν επιπλέον 25 νέους συρμούς που θα ενισχύσουν τον στόλο τους και θα εξυπηρετήσουν το διευρυμένο πλέον δίκτυο.
Σε περίπτωση που άνοιγε το σύνολο του δικτύου αμέσως, πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία δεν θα είχε στη διάθεσή της τον απαιτούμενο αριθμό συρμών. Αντιθέτως, με την επανασύνδεση των περιοχών του κέντρου, του Φαλήρου και της επέκτασης μέχρι τον Πειραιά (με 5,5 νέα χιλιόμετρα) μέχρι το τέλος του επόμενου καλοκαιριού οι ανάγκες για περισσότερους συρμούς θα είναι επιτακτική και ο νέος μεγαλύτερος στόλος θα μπορεί να εξυπηρετεί με καλύτερες συχνότητες και με πολύ πιο μοντέρνο τροχαίο υλικό.
Πρόκειται για τη δεύτερη γενιά συρμών τραμ που θα ενταχθούν στο δίκτυο της Αθήνας και θα περιλαμβάνουν όλες τις τεχνικές βελτιώσεις που έχουν προκύψει από το 2004 όταν και ήλθε η πρώτη γενιά από την Ιταλία και την Ansaldobreda. Η σύμβαση υπεγράφη στις 27 Ιουλίου 2018 και έχει διάρκεια προμήθειας 32 μήνες με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Ο Νέος Κόσμος
Η διακοπή λειτουργίας του τμήματος του τραμ από τον Νέο Κόσμο έως το Σύνταγμα τον Οκτώβριο του 2018 έγινε αιφνιδιαστικά με πρόσχημα, υποστηρίζουν οι σημερινοί υπεύθυνοι, ένα ρήγμα στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού κατά μήκος 2 χλμ. παράλληλα με τον τροχιόδρομο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών προγραμματίζει την επαναλειτουργία του τμήματος, καθώς κρίθηκε ότι έχει αποδυναμωθεί σημαντικά το μέσο, έχουν επιβαρυνθεί οι συρμοί του μετρό από την επιβατική κίνηση που έχει μετακυλιστεί σε αυτό, ενώ το αποτέλεσμα ήταν να τεθεί στον «πάγο» η επέκταση προς Πειραιά. Οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο για ρηγμάτωση στην κοίτη του Ιλισού, η οποία επιτρέπει τη λειτουργία του τραμ, καθώς με μια αποτελεσματική παρέμβαση μπορεί να διορθωθεί. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι 10 μήνες μετά το κλείσιμο του εν λόγω τμήματος από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε εργασία αποκατάστασης αλλά μόνο «αυτοψία». Ειδικότερα, έγιναν έλεγχοι στην κοίτη του ποταμού από εξειδικευμένους γεωλόγους, αλλά δεν ελήφθη απόφαση για πιθανή παρέμβαση στο ρήγμα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr