Άλλο ένα μεγάλο έργο που κοντεύει να στοιχειώσει (αν δεν το έχει κάνει ήδη) είναι βέβαια το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Και αυτό ωστόσο, δείχνει να ξεπαγώνει: Η επικείμενη παράδοση της απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στη διοίκηση της Αττικό Μετρό, σχετικά με τον σταθμό Βενιζέλου,
αναμένεται να ανάψει και τυπικά το πράσινο φως στην εταιρεία ώστε να προχωρήσει στο σχεδιασμό της για την κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
αναμένεται να ανάψει και τυπικά το πράσινο φως στην εταιρεία ώστε να προχωρήσει στο σχεδιασμό της για την κατασκευή του σταθμού με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
Όπως εξηγεί στην Voria.gr ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος «η απόφαση του ΚΑΣ θέτει τους αυστηρούς όρους και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες πρέπει να κινηθούμε όσον αφορά τις αρχαιότητες».
Τα στάδια
Οι μελέτες
Έκδοση της υπουργικής απόφασης από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία θα επικυρώνει ουσιαστικά τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ.
Εκπόνηση της μελέτης απόσπασης των αρχαιοτήτων που έχουν βρεθεί στο επίπεδο μείον ένα. “Δεν θα πρόκειται για απλή επικαιροποίηση παλαιότερης ανάλογης μελέτης που είχε γίνει το 2014 καθώς τώρα οι αρχαιότητες έχουν καλυφθεί από μεγάλους σάκους με άμμο και επιπλέον, η απομάκρυνσή τους δεν θα γίνει από ανοιχτό όρυγμα αλλά από τις οπές που έχουν μείνει ανοιχτές στην πλάκα οροφής του σταθμού”. Η μελέτη αυτή εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη μέσα στους επόμενους τρεις μήνες.
Απομάκρυνση των σάκκων της άμμου με τα οποία έχουν σκεπαστεί οι αρχαιότητες προκειμένου να προφυλαχθούν. Η όλη διαδικασία της αποκάλυψης και απόσπασης των αρχαιοτήτων εκτιμάται ότι θα απαιτήσει περί τους έξι με οκτώ μήνες.
Θα εκπονηθεί, παράλληλα, προκαταρκτική μελέτη στην οποία θα αποτυπώνεται ο τρόπος μεταφοράς και φύλαξης των αρχαιολογικών ευρημάτων. “Θα πρόκειται φυσικά για στεγασμένο χώρο όπου θα τοποθετηθούν τα ευρήματα, όπως θα μας υποδειχθεί από τους αρμόδιους αρχαιολόγους”.
Το ανασκαφικό έργο
Μετά την απόσπαση των αρχαιοτήτων από το κυρίως σκάμα του σταθμού, θα ξεκινήσει το ανασκαφικό έργο στα υποκείμενα στρώματα της ελληνιστικής περιόδου τα οποία βρίσκονται κάτω από τις αναδειχθείσες αρχαιότητες στο επίπεδο μείον ένα και ως τις σήραγγες. Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, αυτό το ανασκαφικό έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί σε περίπου ένα έτος.
Παράλληλα, και άσχετα με τις εργασίες απόσπασης των αρχαιοτήτων, θα ξεκινήσουν οι εργασίες ανασκαφής στις δύο εισόδους του σταθμού, τη βόρεια και τη νότια. Οι ενδεχόμενες αρχαιότητες οι οποίες θα βρεθούν εκεί είτε θα παραμείνουν στο χώρο, σε ειδικές προθήκες είτε θα εκτεθούν σε άλλο χώρο, μαζί και με τις υπόλοιπες αρχαιότητες που έχουν ήδη αφαιρεθεί από τους άλλους σταθμούς. Η λύση αυτή, για τις αρχαιότητες στις εισόδους, προβλεπόταν και στη λύση της in situ κατασκευής.
Η κατασκευή και η επανατοποθέτηση
Θα ακολουθήσει η κύρια φάση των εργασιών κατασκευής του σταθμού για την οποία θα απαιτηθεί η υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης με τον ανάδοχο με βάση το αρχικό τιμολόγιο, όπως αναφέρει ο κ. Ταχιάος.
Παράλληλα θα εκπονηθεί η μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, εγχείρημα το οποίο θα ξεκινήσει μόλις ολοκληρωθούν οι κατασκευαστικές εργασίες. “Οι τρύπες στην πλάκα οροφής στο σταθμό θα κλείσουν όταν θα ξαναμπούν μέσα τα αρχαία. Δηλαδή θα σφραγιστεί ο σταθμός με τα αρχαία μέσα και τότε θα δοθεί σε λειτουργία το μετρό” σημειώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η διαδικασία επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες.
Ο κ. Ταχιάος επισημαίνει ότι «αμέσως μετά τις γιορτές θα γίνουν συναντήσεις τόσο με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού όσο και με τον ανάδοχο με στόχο τη χάραξη ενός πλαισίου συνεργασίας και την οριστικοποίηση του οδικού χάρτη από τώρα και έως την πλήρη ολοκλήρωση του έργου τον Απρίλιο του 2023».
Α.Χ.
ecozen.gr