Τι αναμένεται για σταθμό Βενιζέλου, επέκταση του δικτύου προς δυτική Θεσσαλονίκη και ανάπτυξη στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος.
Σημαντικές εξελίξεις σχετικά με τρία ζητήματα τα οποία αφορούν το μετρό Θεσσαλονίκης αναμένονται το προσεχές διάστημα, πιθανότατα ως τις γιορτές των Χριστουγέννων.
Το πρώτο αφορά τον σταθμό Βενιζέλου, το δεύτερο την επέκταση του δικτύου μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και το τρίτο την μελέτη της ανάπτυξης του μετρό στο πολεοδομικό συγκρότημα. Επί όλων αυτών αναμένονται κρίσιμες αποφάσεις από τα αρμόδια όργανα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Αττικό Μετρό και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Το πρώτο αφορά τον σταθμό Βενιζέλου, το δεύτερο την επέκταση του δικτύου μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη και το τρίτο την μελέτη της ανάπτυξης του μετρό στο πολεοδομικό συγκρότημα. Επί όλων αυτών αναμένονται κρίσιμες αποφάσεις από τα αρμόδια όργανα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, την Αττικό Μετρό και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Ο σταθμός Βενιζέλου
Την περίοδο αυτή η Αττικό Μετρό τρέχει τη μελέτη για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μελέτη βρίσκεται προς το τελικό στάδιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στις αμέσως προσεχείς εβδομάδες. Στη συνέχεια η Αττικό Μετρό θα την αποστείλει προς το υπουργείο Πολιτισμού το οποίο με τη σειρά του θα την υποβάλει προς έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των αρμοδίων αυτό αναμένεται να γίνει ακόμη και πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων. Η απόφαση του ΚΑΣ θα κρίνει σε σημαντικό βαθμό την πορεία του έργου. Σε περίπτωση που εγκριθεί η μελέτη τότε θα τρέξουν στη συνέχεια οι διαδικασίες για την απόσπαση των αρχαιοτήτων και την έναρξη των εργασιών κατασκευής του σταθμού. Υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι δεν θα υπάρξουν δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης του ΚΑΣ, κάτι ωστόσο, που έχει ήδη προαναγγελθεί από εκείνους οι οποίοι διαφωνούν με αυτήν τη λύση.
Σε περίπτωση που το ΚΑΣ απορρίψει τη μελέτη, τότε πάνω στο τραπέζι, παραμένει μόνον η ισχύουσα λύση της κατασκευής του σταθμού με τις αρχαιότητες in situ και το ερώτημα είναι εάν το υπουργείο και η Αττικό Μετρό θα προχωρήσουν σε αυτήν τη λύση ή θα επιχειρήσουν με κάποιο τρόπο να επαναφέρουν εκ νέου στο ΚΑΣ, τη λύση που εκείνοι θεωρούν ως βέλτιστη.
Η επέκταση προς δυσμάς
Την περασμένη εβδομάδα προέκυψε άλλος ένας πονοκέφαλος για την κυβέρνηση και την Αττικό Μετρό, μετά την ανακήρυξη προσωρινού αναδόχου στον διαγωνισμό “για την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών, την εκτέλεση των αρχαιολογικών εργασιών, των διερευνητικών εργασιών των δικτύων κοινής ωφελείας, των εργασιών κυκλοφοριακών παρακάμψεων και λοιπών απαιτούμενων εργασιών, στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και στον χώρο επέκτασης του αμαξοστασίου Πυλαίας”.
Προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ με ποσοστό έκπτωσης 27,03%. Δεύτερος μειοδότης είναι η ΑΚΤΩΡ με 22,03% και τρίτος η Κ/Ξ Μυτιληναίος-Ξανθάκης με 9,31%.
Ωστόσο, στο υπουργείο Υποδομών καθώς και στην Αττικό Μετρό υπάρχει έντονος προβληματισμός για το εάν θα πρέπει ή όχι να ολοκληρωθεί αυτός ο διαγωνισμός, ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται στα 18, 6 εκατ. ευρώ. Πηγή του προβληματισμού είναι ότι, σύμφωνα με το υπουργείο και τον κύριο του έργου θα έπρεπε, πριν από τις αρχαιολογικές εργασίες, τις εργασίες μετατόπισης δικτύων κοινής ωφέλειας κ.ο.κ. να έχουν προηγηθεί μελέτη κόστους – οφέλειας, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και βεβαίως να υπάρχει η οριστική χάραξη της γραμμής και συνεπακόλουθα και η οριστική χωροθέτηση των σταθμών. “Απ' όλα αυτά δεν υπάρχει απολύτως τίποτε, γι' αυτό και προβληματιζόμαστε πολύ σοβαρά ως προς τη σκοπιμότητα συνέχισης αυτού του διαγωνισμού”, δηλώνει στην voria.gr ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος ο οποίος διερωτάται “πως θα πάμε να στήσουμε εργοτάξια, να κάνουμε τομές, αρχαιολογικές εργασίες, μετατοπίσεις δικτύων κ.λπ. όταν δεν είμαστε σίγουροι που θα είναι οι σταθμοί;”.
Υπενθυμίζεται πως η δημοπράτηση αυτού του έργου είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς και της Αττικό Μετρό, λίγο πριν από τις εκλογές του Ιουλίου και διενεργήθηκε τελικά στις 10 Οκτωβρίου, έπειτα από δύο αναβολές στις 29 Ιουλίου και στις 29 Αυγούστου. Τη λύση της επέκτασης προς τα δυτικά η οποία θα εξυπηρετεί τους δήμους Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Κορδελιού – Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης – Συκεών, με κυκλική χάραξη, μήκους 11 χιλιομέτρων και εννέα σταθμούς, είχε παρουσιάσει ως ιδέα, τον Απρίλιο του 2018, στο 11ο αναπτυξιακό συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης. Ωστόσο, στη συνέχεια, δεν εκπονήθηκε καμία μελέτη η οποία να οριστικοποιεί τη χάραξη της γραμμής και τη χωροθέτηση των σταθμών.
Η μελέτη ανάπτυξης του μετρό
Πέραν αυτών, η Αττικό Μετρό θεωρεί ότι εκείνο που προέχει είναι να ολοκληρωθεί προηγουμένως ο διαγωνισμός για τη μελέτη που αφορά την ανάπτυξη του μετρό Θεσσαλονίκης στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος. «Η μελέτη αυτή είναι που θα μας επιτρέψει να πάρουμε αποφάσεις για το πώς θα αναπτυχθεί το μετρό στο υπόλοιπο τμήμα του πολεοδομικού συγκροτήματος και θα μας δώσει και τις βέλτιστες λύσεις, αυτές που μπορούν να τύχουν και χρηματοδότησης», σημειώνει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό. Το προσεχές διάστημα αναμένεται να ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος σε αυτόν το διαγωνισμό ο οποίος πρόκειται να ολοκληρωθεί και να παράξει τις τελικές προτάσεις του στις αρχές του 2022.
Νίκος Ηλιάδης
Πηγή: voria.gr