Θα πρέπει να προηγηθούν επενδύσεις στην συντήρηση και την ασφάλεια του δικτύου - Διπλασιάζει τα δρομολόγια στη γραμμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι το τέλος 2020
Σε διπλασιασμό των δρομολόγια τρένων στη γραμμή Αθήνα Θεσσαλονίκη θα προχωρήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι το τέλος του 2020 με τη δρομολόγηση νέων τρένων.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2020 αναμένεται να παραλάβει τρία πλήρως ανακατασκευασμένα τρένα, προσθέτοντας εννέα δρομολόγια καθημερινά, ενώ μέχρι το τέλος του έτους ο αριθμός των νέων τρένων που θα προστεθούν στη συγκεκριμένη γραμμή θα φτάσει τα επτά με εννέα.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο πρόεδρος της εταιρείας Φίλιππος Τσαλίδης σε συνάντηση με δημοσιογράφους, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα παραλάβει το 2022 και υβριδικά τρένα, που θα λειτουργούν και με ηλεκτρικό ρεύμα και με ντίζελ, αναλόγως με την κατάσταση του δικτύου.
Τα υβριδικά είναι τρένα 600 θέσεων με εννέα βαγόνια. Με τα πρόσθετα τρένα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμά ότι θα μπορεί να έχει δρομολόγια κάθε μιάμιση με δύο ώρες. Σήμερα έχει πέντε ημερήσια και δυο βραδινά δρομολόγια σε κάθε μια από τις δύο κατευθύνσεις (Αθήνα - Θεσσαλονίκη και τούμπαλιν).
Σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Τσαλίδη ο χρόνος ταξιδιού μπορεί να μειωθεί κάτω από 3 ώρες στις αρχές 2021, εφόσον το ελληνικό δημόσιο επενδύσει στη συντήρηση και την ασφάλεια του δικτύου και… φροντίσει για το κλάδεμα των δέντρων κατά μήκος της γραμμής.
Στο δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη η μέση πληρότητα είναι στο 60%, ενώ τα δρομολόγια που προτιμούν οι περισσότεροι είναι από τις 9 το πρωί μέχρι τις 3 το μεσημέρι. Όπως παραδέχτηκε ο κ. Τσαλίδης η κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι σταθμοί των τρένων στις δύο πόλεις δεν είναι καλή σημειώνοντας ότι «θα χαρούμε το δημόσιο να επενδύσει στους σταθμούς, κι αν δεν μπορεί να το κάνει να συζητήσουμε».
Πάντως ευχαρίστησε την ηγεσία των υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών για το γεγονός ότι από τα τέλη Αυγούστου υπάρχει μόνιμη αστυνομική παρουσία στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, για να εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας.
Με ταχύτητες 10χλμ την ώρα
Κι αν το Αθήνα- Θεσσαλονίκη είναι ένα σχετικά γρήγορο δρομολόγιο, υπάρχουν τεράστια προβλήματα στις γραμμές Θεσσαλονίκη -Αλεξανδρούπολη (όπου τα 350χλμ απόσταση καλύπτονται σε 8,5 ώρες, γιατί «η κατάσταση του δικτύου επιβάλλει να χρησιμοποιείς έναν συγκεκριμένο τύπο τροχαίου υλικού») και στο Θεσσαλονίκη-Κιλκίς-Σέρρες (124 χλμ σε 2,5 ώρες). Υπάρχουν δε σημεία όπου λόγω της κακής κατάστασης του δικτύου η ταχύτητα μειώνεται ακόμα και στα 10χλμ την ώρα. Υπό αυτές τις συνθήκες το γεγονός ότι η πληρότητα είναι στο 15%-20% και όχι χαμηλότερα εξηγείται από το γεγονός ότι υπάρχουν χωριά που δεν έχουν άλλου είδους συγκοινωνιακές συνδέσεις. «Το τρένο πηγαίνει όπως πήγαινε τη δεκαετία του ’50, σε χωριά που δεν εξυπηρετούνται διαφορετικά» ανέφερε ο κ. Τσαλίδης. Και φυσικά αν δεν υπήρχε επιδότηση των άγονων γραμμών «δεν θα πήγαινε κανένα τρένο εκεί».
10.104 αιτήσεις για 69 θέσεις εργασίας
Από το 2020 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υιοθετήσει νέο σύστημα πώλησης εισιτηρίων και θα κάνει προσφορές ανάλογες με αυτές των αεροπορικών εταιρειών, για όσους κλείνουν θέση πολύ νωρίς (προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι η γραμμή να μην αποζημιώνεται από το δημόσιο, ή να υπάρχει εδική άδεια). Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχώρησε σε 143 προσλήψεις, μηχανοδηγών και ελεγκτών μέσα σε ένα χρόνο. Στους μηχανοδηγούς υπάρχει ζήτημα, γιατί όσοι προήλθαν από τον παλιό ΟΣΕ είναι πλησίον της συνταξιοδότησης και στο προσεχές μέλλον θα γίνουν και νέες προσλήψεις τέλος του 2019 ή αρχές του 2020. Σημειωτέον ότι ενώ στους μηχανοδηγούς τέθηκε ηλικιακό όριο, στην προκήρυξη για τους ελεγκτές εισιτηρίων δεν υπήρχε με αποτέλεσμα για 69 θέσεις να κατατεθούν….10.104 αιτήσεις.
Επένδυση άνω των 25 εκατ.
Η εταιρεία θα αρχίσει από το 2020 να υλοποιεί επενδυτικό σχέδιο που ξεπερνά κατά πολύ τα 25 εκατ. ευρώ στα μηχανοστάσια, όπου θα συντηρούνται τα τρένα της. Παράλληλα, όπως ανέφερε ο κ. Τσαλίδης η ΓΑΙΟΣΕ θα πρέπει εντός του μήνα να παραδώσει στην (ιδιωτική πλέον) ΤΡΑΙΝΟΣΕ 370 μονάδες τροχαίου υλικού (βαγόνια, μηχανές κλπ) από το σύνολο των 600 που έπρεπε να είχε ανακατασκευάσει και παραδώσει δύο χρόνια πριν, όταν ολοκληρώθηκε η ιδιωτικοποίηση.
Το κόστος συντήρησης και ανακατασκευής για τις 370 μονάδες είναι 9 εκατ. ευρώ και θα συμψηφιστεί με τα ενοίκια που πρέπει να πληρώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη ΓΑΙΟΣΕ (η οποία με τη σειρά της θα κάνει τη συντήρηση στην ΕΕΣΤΥ που μέχρι πρότινος ανήκε στο δημόσιο αλλά έχει πουληθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ). Συνολικά υπάρχουν εκατοντάδες διάσπαρτες μονάδες τροχαίου υλικού, ενώ οι 500-600 υπολογίζεται ότι είναι κατάλληλες μόνο για σκραπ.
Σοφία Χριστοφορίδου
makthes.gr