Για την Σιδηροδρομική Εγνατία:
"Προς το τέλος του έτους εκτιμώ ότι θα μπορούν να γίνουν οι ανακοινώσεις για τον προγραμματισμό της νέας χάραξης"
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλά στη «ΜτΚ» για το χάλι του ΟΑΣΘ και τα καινούργια λεωφορεία που θα βγουν σύντομα στους δρόμους, τα νέα δεδομένα για τη Βενιζέλου και τα καινοτόμα έργα που σχεδιάζει η κυβέρνηση για την Κ. Μακεδονία
Ανοίγει για πρώτη φορά τα χαρτιά του ο Κώστας Καραμανλής. Ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών χαρακτηρίζει τον ΟΑΣΘ ως χάλι που δεν μπορεί να διορθωθεί σε μία νύχτα, ενώ προαναγγέλλει ότι άμεσα η κυβέρνηση θα ανακοινώσει σημαντικό αριθμό νέων λεωφορείων για την πόλη. Για το μετρό της Θεσσαλονίκης τονίζει την πρόθεση της κυβέρνησης να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα και οικονομικά γίνεται, ενώ για τη στάση Βενιζέλου σημειώνει:
«Επί 4,5 χρόνια δεν έκαναν τίποτα και δεν μας παρέδωσαν καν ούτε χρονοδιάγραμμα, ούτε σαφή εικόνα για το κόστος της λύσης αυτής. Έχουν παραδώσει μόνο ένα πρόβλημα που κόστισε πολλά χρήματα και δίχασε την πόλη και τους κατοίκους της», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση επανέλθει στην πρόταση για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Ακόμη σημειώνει ότι έχει ανοίξει ο δρόμος για διάφορα σημαντικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα, όπως η διαπλάτυνση του τμήματος Ν. Μουδανιά - Ποτίδαια και οι υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα και ότι θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της κατασκευής της σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και το τμήμα Δράμα - Καβάλα του κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Καβάλα - Δράμα - Σέρρες.
Πάντως, επισημαίνει ότι «τα μεγάλα λόγια που γρήγορα αποδεικνύονταν ‘αυταπάτες’ κούρασαν. Τώρα οι Ελληνίδες και οι Έλληνες περιμένουν από εμάς να τους λέμε λίγα πράγματα, μετρημένα και ρεαλιστικά, και να δουλεύουμε σκληρά, για να τα υλοποιούμε».
Κύριε Καραμανλή, η Θεσσαλονίκη έχει πολλές προσδοκίες από τη νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στον τομέα των συγκοινωνιών, των μεταφορών και των υποδομών. Ποια είναι η φιλοσοφία σας για τα ζητήματα του υπουργείου σας;
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καλούμαστε να συνδυάσουμε το άμεσο με το μακροπρόθεσμο. Την καθημερινότητα με την ανάπτυξη. Στον τομέα των υποδομών, η φιλοσοφία μας είναι ότι δεν αντιμετωπίζουμε τα έργα ως εργαλεία λαϊκισμού, αλλά ως εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν νέες δουλειές και βοηθούν ολόκληρες περιοχές της χώρας να αναβαθμιστούν. Γι’ αυτό και θέλουμε να υλοποιήσουμε έργα που έχουν ταλαιπωρηθεί επί χρόνια, αλλά και να προχωρήσουμε στο στρατηγικό σχεδιασμό για τα νέα έργα της επόμενης 15ετίας. Και παράλληλα, να φτιάξουμε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο υλοποίησης των έργων χωρίς υπερβολικές εκπτώσεις και υπερβάσεις χρονοδιαγραμμάτων και να προσελκύσουμε επενδύσεις. Στο δε τομέα των συγκοινωνιών, η φιλοσοφία μας είναι ότι την καθημερινότητα των πολιτών πρέπει να την αντιμετωπίζουμε με σεβασμό και σοβαρότητα. Πάντα.
Συνολικά, στο υπουργείο μας είμαστε αποφασισμένοι να εφαρμόζουμε χωρίς εξαιρέσεις ορισμένες θεμελιώδεις αρχές, όπως αξιοκρατία, διαφάνεια, ποιότητα. Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ανοιχτό μυαλό και έμφαση στην καινοτομία. Διορατικότητα. Σεβασμός στο δημόσιο χρήμα. Και πάνω απ’ όλα, το καλό του τόπου.
Νούμερο 1 πρόβλημα της πόλης είναι ο ΟΑΣΘ, που κατά γενική εκτίμηση ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη και τους πολίτες της. Ποια είναι η εικόνα που έχετε για τον Οργανισμό;
Η αλήθεια, κύριε Οικονόμου, είναι ότι δυστυχώς παραλάβαμε τον Οργανισμό σε κατάσταση διάλυσης. Γνωρίζετε, άλλωστε, καλύτερα από εμένα την καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών. Αρκεί να σας πω ότι ενώ κανονικά απαιτούνται 450 - 500 λεωφορεία για τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης, παραλάβαμε σε λειτουργία 215, δηλαδή λιγότερα από τα μισά.
Αυτό το χάλι προφανώς δεν μπορεί να διορθωθεί πλήρως σε μία νύχτα, όμως προσπαθούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση και μέρα με τη μέρα αυτό θα γίνεται και πιο ορατό στους Θεσσαλονικείς. Στη ΔΕΘ η κυβέρνηση θα ανακοινώσει έναν σημαντικό αριθμό λεωφορείων, που θα προστεθούν στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της πόλης.
Ποιο θα είναι το μοντέλο που θα επιλέξετε στον ΟΑΣΘ μετά την κρατικοποίηση που επιχείρησε η προηγούμενη κυβέρνηση;
Η κρατικοποίηση κατέληξε σε φιάσκο. Και δυστυχώς αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ότι το εισιτήριο του λαϊκισμού είναι ακριβό -και το πληρώνουν οι πολίτες, ιδίως μάλιστα οι λιγότερο προνομιούχοι. Σήμερα, η ουσία δεν είναι τόσο το τυπικό καθεστώς του ΟΑΣΘ, άλλωστε ο ισχυρός κρατικός σχεδιασμός μπορεί να εξασφαλίσει τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό μοντέλο. Η ουσία είναι να γίνει ο Οργανισμός βιώσιμος και να εξυπηρετεί τους Θεσσαλονικείς σε ανθρώπινες συνθήκες. Γι’ αυτόν το σκοπό συνεργαζόμαστε με τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ, ώστε να εξασφαλίσουμε μια βιώσιμη λύση.
Πρόβλημα Νο2, μετρό της Θεσσαλονίκης. Η συζήτηση ξεκίνησε στη δεκαετία του ’90, η κατασκευή του επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή και ακόμη τα βαγόνια δεν έχουν μπει στις ράγες. Τι να περιμένουμε από την κυβέρνηση;
Εμείς θέλουμε αυτό που θέλει και η πόλη: να λειτουργήσει το μετρό. Να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Και είμαστε αποφασισμένοι να δουλέψουμε σκληρά για να το πετύχουμε. Μην περιμένετε όμως να ακούσετε μεγάλα λόγια από εμάς. Και πολύ περισσότερο, μην περιμένετε να εγκαινιάσουμε «μουσαμάδες»… Τέτοιες ξεπερασμένες πολιτικές του χτες δεν μας ταιριάζουν.
Τη βασική αιτία καθυστερήσεων, βέβαια, πλέον τη γνωρίζουν όλοι. Είναι οι χειρισμοί που έγιναν τα τελευταία χρόνια στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγία Σοφία.
Ένα αγκάθι που παραμένει είναι τι θα γίνει με τα αρχαία στη Βενιζέλου. Εξετάζεται να υπάρξει άλλη απόφαση για απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους και όχι για διατήρησή τους in situ; Δεν κινδυνεύει έτσι να έχουμε και άλλη καθυστέρηση; Τι μέλλει γενέσθαι;
Ζούμε σε μια χώρα που το πολιτιστικό της παρελθόν είναι πλούσιο και πρέπει να το διαφυλάττουμε, να το σεβόμαστε και να το αναδεικνύουμε. Ο σταθμός στην οδό Βενιζέλου είχε μελετηθεί -όσον αφορά τα αρχαία- με μία συγκεκριμένη μέθοδο, την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων μετά την κατασκευή του σταθμού, η οποία μάλιστα τελικά δικαιώθηκε και από το ΣτΕ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όμως, αποφάσισε να αλλάξει αυτόν το σχεδιασμό και να κατευθυνθεί προς μία λύση που διαφαινόταν ότι θα ήταν τεχνικά πολύπλοκη κι αβέβαιη. Και το χειρότερο; Επί 4,5 χρόνια δεν έκαναν τίποτα και δεν μας παρέδωσαν καν ούτε χρονοδιάγραμμα ούτε σαφή εικόνα για το κόστος της λύσης αυτής… Έχουν παραδώσει μόνο ένα πρόβλημα, που κόστισε πολλά χρήματα και δίχασε την πόλη και τους κατοίκους της.
Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε τη βέλτιστη για το έργο, τους πολίτες και την πόλη λύση. Εξετάζοντας όλα τα δεδομένα: τεχνικά, επιστημονικά, πολιτιστικά, κοινωνικά, οικονομικά. Και με συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους: Υπουργεία, δήμο, φορείς. Με ρεαλισμό, υπευθυνότητα και χωρίς ιδεοληψίες.
Ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει συχνά για τον ανατολικό βραχίονα της σιδηροδρομικής Εγνατίας και την παράκτια χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη. Τι σκοπεύετε να κάνετε;
Πράγματι, το ανατολικό κομμάτι έχει σημαντική θέση στο σχεδιασμό μας και το υπουργείο επεξεργάζεται ήδη τη νέα παραλιακή χάραξη στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Ξάνθη. Προς το τέλος του έτους εκτιμώ ότι θα μπορούν να γίνουν οι ανακοινώσεις για τον προγραμματισμό της νέας χάραξης.
Αυτές τις μέρες ήρθε στη Βουλή και το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου σας για θέματα των μεταφορών. Εξηγήστε μας λίγο τι αλλάζει με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις.
Το κυριότερο είναι ότι με το νομοσχέδιο λύνουμε επιτέλους τα τεράστια προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί για την απόκτηση αδειών οδήγησης. Απεγκλωβίζουμε πάνω από 150.000 οδηγούς και εκπαιδευτές που είχε παγιδεύσει για καιρό ο προηγούμενος νόμος. Καταργούμε το απαράδεκτο «χαράτσι» των επιπλέον 120 έως 180 ευρώ -ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος- που σύμφωνα με το νόμο του ΣΥΡΙΖΑ πλήρωνε ο κάθε υποψήφιος οδηγός για την ασφάλιση στα 10 λεπτά των εξετάσεων. Στην εποχή μας ένα τέτοιο ποσό ήταν δυσβάστακτο, σκεφτείτε για παράδειγμα ένα νέο παιδί που αναγκαζόταν να δώσει δύο φορές εξετάσεις για να πάρει το δίπλωμά του, θα έπρεπε να πληρώσει για το τίποτα άλλα 300 ευρώ…
Παύουμε επίσης την ντροπιαστική μεταχείριση των συμπολιτών μας άνω των 74 ετών, που ταλαιπωρούνταν και υποχρεώνονταν σε πρακτική επανεξέταση -κάτι που δεν γίνεται σχεδόν πουθενά αλλού στον κόσμο- επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τη συνολική ασφυκτική κατάσταση. Εμείς ελέγχουμε με σεβασμό αν η υγεία τους τους επιτρέπει να οδηγούν. Και σε δεύτερη φάση, θα ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τον ιατρικό έλεγχο που θα γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις.
Με λίγα λόγια, κύριε Οικονόμου, σταματάμε άμεσα την ταλαιπωρία των πολιτών. Και προετοιμάζουμε τη δεύτερη φάση, με ένα νέο, σύγχρονο και λειτουργικό σύστημα εξετάσεων οδήγησης. Γνώμονάς μας: ασφάλεια στους δρόμους, σεβασμός στους πολίτες.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ξεκίνησε με φόρα τη θητεία της. Πού πιστεύετε ότι τελικά θα κριθείτε;
Πρώτα απ’ όλα στην αποτελεσματικότητα. Κι επιπλέον, βέβαια, στην ειλικρίνεια, την εντιμότητα, στο αν θα πει ο πολίτης «α τελικά κι αυτοί σαν τους άλλους είναι, πάνε να μας κοροϊδέψουν με μεγάλα λόγια» ή όχι. Κάποτε η αλήθεια είναι ότι ο πολίτης ήθελε να ακούει από τους πολιτικούς και μερικές κουβέντες παραπάνω… Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει, αυτό αποδείχτηκε και στις εκλογές. Κούρασαν τα μεγάλα λόγια που γρήγορα αποδεικνύονταν «αυταπάτες». Τώρα οι Ελληνίδες και οι Έλληνες περιμένουν από εμάς να τους λέμε λίγα πράγματα, μετρημένα και ρεαλιστικά, και να δουλεύουμε σκληρά για να τα υλοποιούμε.
Προσωπικά πιστεύω στο τρίπτυχο: Σχεδιασμός, εργατικότητα, αποτέλεσμα. Σχεδιάζουμε σωστά, με υπομονή και τεχνοκρατική αντίληψη, δουλεύουμε πολύ για να βρούμε τη βέλτιστη λύση και παράγουμε αποτέλεσμα που αργά ή γρήγορα φαίνεται στον πολίτη. Καθημερινά κρινόμαστε για το έργο μας.
Στις εκλογές παρουσιάσαμε στους πολίτες ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για να πάει η χώρα μπροστά, να γίνουν νέες δουλειές, να νοικοκυρευτεί το κράτος, να βγούμε επιτέλους οριστικά από την κρίση. Δεν είπαμε υπερβολές, αλλά γνωρίζουμε καλά ότι οι πολίτες περιμένουν να δουν αν αυτά που είπαμε, θα καταφέρουμε τελικά να τα εφαρμόσουμε.
Και κάτι για το θυμικό των Βορειοελλαδιτών, που αισθάνονται αδικημένοι από τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, θεωρώντας ότι η Αθήνα ήταν ευνοημένη. Ποιο είναι το δικό σας μήνυμα για το θέμα και ποια άλλα έργα προγραμματίζετε για την Κεντρική Μακεδονία;
Η κυβέρνησή μας έχει τη βούληση να συνθέτει και να ενώνει τους πολίτες, όχι να τους διχάζει. Έτσι κανείς δεν θα είναι αδικημένος έναντι κάποιου άλλου. Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα δεν επιτρέπεται να περνούν σε δεύτερη μοίρα. Να είστε βέβαιος ότι ποτέ δεν θα επιτρέπαμε να συμβεί κάτι τέτοιο -πόσο μάλλον σε μια περίοδο τόσο κρίσιμη για τη Μακεδονία μας…
Στη Θεσσαλονίκη -πέρα από το μετρό στο οποίο ήδη σας είπα ότι δίνουμε μεγάλη έμφαση- υπάρχουν και άλλα έργα που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα της πόλης και την καθημερινότητα των πολιτών. Συγκεκριμένες ανακοινώσεις θα ακούσετε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην ομιλία του στη ΔΕΘ. Παράλληλα, όμως, μπορώ να σας πω ότι μελετούμε μια σειρά από καινοτόμα έργα υποδομών και μεταφορών. Επειδή με ρωτάτε και γενικότερα για την Κεντρική Μακεδονία, πέρα από όσα έχουμε ήδη αναφέρει σε αυτή την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτησή μας, μπορώ να σας αναφέρω και μια σειρά από σημαντικά οδικά έργα, για παράδειγμα: Σύντομα θα δημοπρατηθούν η διαπλάτυνση του τμήματος Ν. Μουδανιά – Ποτίδαια και οι υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα Θέρμη - Γαλάτιστα.
Επίσης, το επόμενο διάστημα πιστεύουμε ότι θα εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση για σημαντικά έργα όπως είναι η ολοκλήρωση κατασκευής της σύνδεσης του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και το τμήμα Δράμα - Καβάλα του κάθετου άξονα της Εγνατίας οδού Καβάλα - Δράμα - Σέρρες.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" την 1η Σεπτεμβρίου 2019
Νίκος Οικονόμου
makthes.gr