Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019

Σε συνεχή μείωση το έργο του ΟΑΣΑ τα τελευταία χρόνια.

Σε ενδελεχή έλεγχο του στόλου, της διαθεσιμότητας του προσωπικού και των ανταλλακτικών, αλλά και του πλέγματος των δρομολογίων, έχει αποδυθεί ο ΟΑΣΑ. Κατόπιν οδηγιών του υπουργείου Υποδομών, ο Οργανισμός καλείται να ελέγξει το σύνολο του έργου των αστικών συγκοινωνιών, με έμφαση στα οδικά μέσα, προκειμένου να καταγραφούν τα κενά, οι περαιτέρω δυνατότητες και κυρίως οι στρεβλώσεις που παρατηρούνται.

Στόχος είναι ο μικρής έκτασης επανασχεδιασμός του πλέγματος των δρομολογίων, η καλύτερη κατανομή στις βάρδιες και η πλήρης καταγραφή των ανταλλακτικών και της κατάστασης του στόλου προκειμένου να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Ταυτόχρονα, αναμένεται να επιτευχθεί το νοικοκύρεμα των οικονομικών του Οργανισμού ώστε να ξεκινήσει το κλείσιμο των μαύρων τρυπών που οδηγούν σε σημαντική απώλεια εσόδων τον Οργανισμό. Ειδικότερα, μέχρι σήμερα έχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν δρομολόγια που αλληλοκαλύπτονται, ενώ προγραμματίζεται η διχοτόμηση δρομολογίων που ξεπερνούν σε διάρκεια τα 240-250 λεπτά. Και αυτό με σκοπό την αύξηση των συχνοτήτων των δρομολογίων ορισμένων γραμμών, στις οποίες παρατηρείται υπερβολικά μεγάλη αναμονή.

Οι οδηγίες του υπουργείου Υποδομών προς τον ΟΑΣΑ είναι ο επανασχεδιασμός να φέρει το συγκοινωνιακό έργο στα επίπεδα του 2016-2017, ώστε στη συνέχεια να καταγραφούν οι πραγματικές ανάγκες και να οριστικοποιηθεί ο τελικός αριθμός των λεωφορείων που θα προμηθευθεί ο ΟΑΣΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2013 το έργο των ΟΣΥ εξακολουθεί να μειώνεται σταθερά. Μπορεί να αποτελεί το κυριότερο μέσο μεταφοράς των Αθηναίων, καθώς καλύπτει το μεγαλύτερο δίκτυο από όλα τα υπόλοιπα μέσα, ωστόσο μειώνεται συνεχώς το παραγόμενο έργο, τη στιγμή που οι υπερωρίες των οδηγών αυξάνονται αντιστρόφως ανάλογα.

Το 2017, με τα μέσα του ΟΑΣΑ πραγματοποιήθηκαν συνολικά περίπου 614 εκατ. επιβιβάσεις, με τις 338 εκατ. να αναλογούν στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ. Οι υπόλοιπες 276 εκατ. επιβιβάσεις αφορούσαν μετρό, ηλεκτρικό και τραμ. Στις 258 γραμμές λεωφορείων και 19 γραμμές τρόλεϊ πραγματοποιήθηκαν 3,5 εκατ. δρομολόγια και διανύθηκαν 83 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ. Από την άλλη, το συγκοινωνιακό έργο των ΟΣΥ καταγραφόταν ενισχυμένο τα προηγούμενα έτη. Ειδικότερα, το 2014 διανύθηκαν 95 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, το 2015 μειώθηκαν στα 89 εκατ., το 2016 έπεσαν ακόμα περισσότερο, στα 85 εκατ., ενώ το 2017 ήταν μόλις 83 εκατ. οχηματοχιλόμετρα. Η φετινή χρονιά προμηνύεται ακόμη χειρότερη για τις ΟΣΥ. Ενδεικτικός της κατάστασης είναι και ο προγραμματισμός για τις βάρδιες των οδηγών τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, σε λεωφορεία και τρόλεϊ, το 2014 είχαν προγραμματιστεί 890.000 βάρδιες, από τις οποίες εκτελέστηκαν 840.000. Το 2015 είχαν προγραμματιστεί 850.000 βάρδιες και υλοποιήθηκαν 790.000. Το 2016 οι προγραμματισμένες βάρδιες ήταν 830.000, ενώ εκτελέστηκαν μόλις 770.000.

Στελέχη του υπουργείου Υποδομών σημειώνουν ότι, αν δεν γίνει πλήρης καταγραφή του στόλου και των δυνατοτήτων του ΟΑΣΑ, δεν μπορεί να ξεκινήσει καμία προσπάθεια βελτίωσης, τόσο της εξυπηρέτησης όσο και των οικονομικών του Οργανισμού. Παρόμοιες κινήσεις αναμένεται να πραγματοποιηθούν και στον ΟΑΣΘ.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr