Κυριακή 11 Αυγούστου 2019

Παρηκμασμένος στόλος, λίγα δρομολόγια.


Καθυστερήσεις στο πλέον ακριβές μέσο σταθερής τροχιάς, και τριτοκοσμικές εικόνες στα λεωφορεία συνθέτουν το τοπίο των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας. Οι συρμοί του μετρό εκτελούν δρομολόγια ανά 15 λεπτά στην καλύτερη των περιπτώσεων, των ΗΣΑΠ ανά 10 λεπτά, με αποτέλεσμα οι αποβάθρες να πλημμυρίζουν από «φιλόδοξους» επιβάτες.
Οταν μάλιστα προσεγγίσει την αποβάθρα ο συρμός, το μαρτύριο δεν φτάνει στο τέλος του, απλώς λαμβάνει άλλες διαστάσεις. Και αυτό γιατί ο συνωστισμός στις αποβάθρες οδηγεί σε αντίστοιχη εικόνα εντός των συρμών οι οποίοι δεν διαθέτουν στο σύνολό τους κλιματισμό. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), σήμερα βρίσκονται εκτός λειτουργίας οι 30 από τους 66 συρμούς του μετρό (γραμμές 2 και 3) λόγω ελλείψεων σε ανταλλακτικά και αναλώσιμα. Παράλληλα, τεχνικοί και προσωπικό λειτουργίας είναι λιγότεροι από ποτέ, κυρίως λόγω των μαζικών συνταξιοδοτήσεων και των περιορισμών στις προσλήψεις.

Σε αυτό το σκηνικό προστίθενται και οι θερινές άδειες. Επισήμως, η συχνότητα των συρμών είναι 7-10 λεπτά για το μετρό, 10 λεπτά για τον ΗΣΑΠ και 25 λεπτά για το τραμ, ωστόσο στην πράξη οι καθυστερήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες σε όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς, ακόμα και τις ώρες αιχμής. Στο μεταξύ το τραμ δεν κινείται από το «Σύνταγμα» έως τον «Νέο Κόσμο» λόγω των προβλημάτων στατικότητας που διαπιστώθηκαν στον αγωγό που «φιλοξενεί» τον Ιλισό. Το εν λόγω τμήμα του τραμ έχει διακοπεί από τις αρχές του έτους και παραμένει άγνωστος ο χρόνος επαναλειτουργίας του.

Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στα λεωφορεία του ΟΑΣΑ με τον στόλο των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) να αριθμεί περίπου 2.031 λεωφορεία, εκ των οποίων μόλις τα 950 εκτελούν δρομολόγια. Τα υπόλοιπα βρίσκονται παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, καθώς στην πλειονότητά τους δεν μπορούν να επισκευαστούν ελλείψει ανταλλακτικών, είτε έχουν κριθεί ασύμφορα επιδιόρθωσης. Σε αυτά τα δεδομένα προστίθενται και οι σημαντικές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό καθιστώντας τη συντήρηση των οχημάτων, που εξυπηρετούν περίπου 400 εκατ. μετακινήσεις στην Αθήνα σε ετήσια βάση, διαδικασία πολυτελείας.

Την ίδια στιγμή πολλαπλασιάζονται τα περιστατικά βλαβών στα λεωφορεία, κυρίως λόγω της παλαιότητας του στόλου. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων των ΟΣΥ διαμορφώνεται περίπου στα 13 έτη. Τα 2.031 θερμικά λεωφορεία που είχε στα αμαξοστάσιά τη, στα τέλη του 2015 μετρούν 12,8 έτη κατά μέσον όρο, ενώ η ηλικία των 356 ηλεκτροκίνητων τρόλεϊ διαμορφώνεται στα 13,8 χρόνια σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων των ΟΣΥ. Το παλαιότερο όχημα που διαθέτουν οι ΟΣΥ σήμερα αποκτήθηκε το 1993, ενώ το νεότερο το 2011.

Τα στοιχεία θέλουν την πλειονότητα των οχημάτων να είναι παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το 43,1% των λεωφορείων είναι τεχνολογίας EURO II (χρονολογούνται μεταξύ 1998 και 2002), ενώ το 19,8% είναι EURO III (μεταξύ 2004 και 2005). Υπάρχει, όμως, και 10% των οχημάτων που είναι παλαιότατης τεχνολογίας, EURO I.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

kathimerini.gr