Ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που πραγματοποιείται αυτή την περίοδο στη Μέση Ανατολή παραδίδει σε λίγο η ΑΚΤΩΡ ως επικεφαλής πολυεθνικής κοινοπραξίας άλλες τέσσερις εταιρείες από Τουρκία, Ινδία και Κατάρ.
Ο λόγος για τη «Χρυσή Γραμμή» του Μετρό της Ντόχα. Ένα έργο προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ το οποίο είναι και το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό της πρωτεύουσας του Κατάρ, το οποίο σε πρώτη φάση θα διαθέτει τρεις γραμμές μήκους 100 χιλιομέτρων με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε τέσσερις, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς.
Η «Χρυσή Γραμμή» γνωστή και ως «Ιστορική Γραμμή» του Μετρό διασχίζει τη Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το έργο κατασκευής της «Χρυσής Γραμμής» περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειων σηράγγων συνολικού μήκους 23,3 χλμ. με διάμετρο 6,17 μέτρων, καθώς και 10 υπόγειων σταθμών εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, με υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμούς, σύνθετα συστήματα εκαπνισμού των σταθμών σε περίπτωση φωτιάς και μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και υδραυλικά συστήματα. Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή υπόγειου αμαξoστασίου συνολικού μήκους 650 μέτρων, καθώς και κεντρικού εργοστασίου ψύξης των τριών σταθμών.
Έξι μετροπόντικες δούλευαν για 15 μήνες
Για να αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του έργου αρκεί να αναφέρουμε ότι για την υλοποίηση της συγκεκριμένης κατασκευής στην καρδιά της πρωτεύουσας του Κατάρ απαιτήθηκε η ταυτόχρονη χρήση έξι μηχανημάτων ολομέτωπης κοπής TBM, ή όπως είναι περισσότεροι γνωστοί «Μετροπόντικες».
Ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι για τη διάνοιξη των σηράγγων χρειάστηκαν μόλις 15 μήνες, χρόνος ρεκόρ ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα ελληνικά δεδομένα για το μετρό στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη. Η κατάσταση, βέβαια, είναι πολύ διαφορετική απ’ αυτή που επικρατεί στη χώρα μας τόσο γεωλογικά όσο και πολιτικά αλλά και πάλι οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το έργο δεν είχε δυσκολίες. Όπως εξήγησαν στελέχη της ΑΚΤΩΡ στους δημοσιογράφους που συμμετείχαν σε αποστολή στο Κατάρ, Η διέλευση του έργου υπόγεια, κάτω από το κέντρο της πόλης, εμπεριείχε σημαντικότατες κατασκευαστικές προκλήσεις. Μεταξύ αυτών οι κυκλοφοριακές παρακάμψεις αλλά και οι μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας. Ακόμη λόγω της υψηλής υπόγειας υδροφορίας στη περιοχή της Ντόχα, απαιτήθηκε η άντληση συνολικά 129 εκατομμυρίων κ.μ. υπογείων υδάτων προκειμένου να κατασκευαστούν οι σταθμοί.
Ξεχωριστή αρχιτεκτονική
Η σταθμοί σχεδιάστηκαν αντλώντας έμπνευση από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων
Και αν τα τεχνικά στοιχεία είναι εντυπωσιακά για τους γνώστες, αυτό που εντυπωσιάζει το κοινό μάτι είναι η αρχιτεκτονική των σταθμών του Μετρό της Ντόχα. Πρόκειται για ένα κόμματι στο οποίο η εταιρεία του μετρό (Qatar Rail) έδωσε ιδιαίτερη προσοχή.
Όλοι οι σταθμοί του μετρό έχουν κοινή αρχιτεκτονική αλλά ταυτόχρονα κάθε γραμμή διαφοροποιείται στα «σημεία». Για παράδειγμα στη «Χρυσή Γραμμή», το δάπεδο των σταθμών περιέχει αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό. Παράλληλα, τους τοίχους των σταθμών κοσμεί μεταλλικό χρυσό πλακάκι, ειδικά παρασκευασμένο για το Μετρό της Ντόχα.
Ο κεντρικός σταθμός του Μετρό της Ντόχα
Αντίστοιχα με το σύνολο των γραμμών του Μετρό της Ντόχα, η Χρυσή Γραμμή είναι επίσης σχεδιασμένη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να αποτυπώνει μέσα από μια σύγχρονη απόδοση την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και το περιβάλλον του Κατάρ.
Οι οροφές των 10 σταθμών της Χρυσής Γραμμής για παράδειγμα είναι σχεδιασμένες με «θολωτούς χώρους», οι οποίοι αντλούν την έμπνευση τους από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων. Άμεσες είναι και οι αναφορές στη βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα του Κατάρ παράδοση των «μαργαριταριών», καθώς όπως ακριβώς σε ένα όστρακο, κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.
Οι χώροι των σταθμών αντλούν επίσης έμπνευση από τα παραδοσιακά Caravanserai, τους χώρους στους οποίους τα «καραβάνια» έκαναν στάση για ανάπαυση, κοινωνική συνεύρεση και ανάκτηση δυνάμεων στη διάρκεια του ταξιδιού τους, διαθέτοντας ειδικά διαμορφωμένο χώρο για προσευχή, καθώς και ποδόλουτρα – αναπόσπαστο μέρος της θρησκευτικής ιεροτελεστίας των μουσουλμάνων πριν την προσευχή.
Στις αποβάθρες των σταθμών επαναλαμβάνεται σε μεγάλο βαθμό η γεωμετρία των θόλων, ενώ έχουν ενσωματωθεί βιτρίνες που θα φιλοξενούν εκθέματα σχετικά με την ιστορία του Κατάρ.
Κώστας Κετσιετζής
insider.gr