Η ανάδοχος εταιρεία επιρρίπτει ευθύνες για τη στασιμότητα και την αλλαγή χρονοδιαγράμματος
Για δυσμενείς συνέπειες -τόσο στο χρονοδιάγραμμα του έργου του μετρό στη Θεσσαλονίκη, όσο και στο κόστος για την υλοποίησή του- προειδοποιεί η ανάδοχος εταιρεία «Άκτωρ» την Αττικό Μετρό Α.Ε. Η επιστολή που αποκαλύπτει η «ΜτΚ» παρελήφθη από την Αττικό Μετρό Α.Ε. στις 10 Ιουνίου και αποτυπώνει «ρήγματα» στην εξέλιξη του έργου. Λίγο πριν αλλάξει χέρια η κυβέρνηση, όπως φαίνεται, έρχονται στο φως προβλήματα και καθυστερήσεις του έργου.
Σύμφωνα με την «Άκτωρ», το έργο της επέκτασης στην Καλαμαριά αντιμετωπίζει κωλύματα τα τελευταία δυο χρόνια και οι εργασίες δεν κυλούν ομαλά, όπως διαδιδόταν μέχρι πρότινος.
Την Πέμπτη, μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Θεόδωρος Παπαδόπουλος, δήλωσε πως η λειτουργία της βασικής γραμμής αναμένεται στο τέλος του 2020, της επέκτασης προς Καλαμαριά το πρώτο εξάμηνο του 2021 και του σταθμού «Βενιζέλου» το 2024. Αντίθετες όμως φαίνεται να είναι οι εκτιμήσεις της «Άκτωρ», καθώς όπως υποστηρίζει η ανάδοχος, υπάρχουν βασικές εκκρεμότητες που δεν αφήνουν να προχωρήσουν οι εργασίες.
«Ζημιογόνος παραμονή στο έργο»
Ο «Άκτωρ» επισήμανε πως υπάρχουν καθυστερήσεις εγκρίσεων και σχολιασμών μελετών, αλλά και αναβολή διαγωνισμών για ανάθεση εννέα ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων σε τρίτους αναδόχους, που λειτουργούν ως καταλυτικοί παράγοντες για τον εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος.
Τα παραπάνω αναλύει στην τετράμηνη έκθεση προόδου του έργου για το διάστημα Αύγουστος–Δεκέμβριος 2018, η οποία παρελήφθη από την Αττικό Μετρό Α.Ε. στις 9 Απριλίου 2019. H ανάδοχος εταιρεία στην συγκεκριμένη έκθεση φαίνεται να αμύνεται στα βέλη ευθυνών της Αττικό Μετρό Α.Ε.
«Επιχειρείται να επιρριφθούν ευθύνες στον Ανάδοχο για καθυστερήσεις στην πρόοδο του Έργου, το οποίο αντικρούαμε και δεν αποδεχόμαστε, καθώς είναι αβάσιμο και δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες του Έργου» αναφέρει. Παρουσιάζοντας την κατάσταση, έκανε σαφές πως οι καθυστερήσεις «οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητα και ευθύνη σας και μάλιστα εξαιτίας της συνεχιζόμενης μέχρι σήμερα καθυστέρησης εκ μέρους σας».
Η ανάδοχος εταιρεία στο νέο έγγραφο που απέστειλε στις 7 Ιουνίου, εκφράζει την δυσαρέσκειά της για τα αναπάντητα ερωτήματα αλλά και για τη στασιμότητα από πλευρά της Αττικό Μετρό Α.Ε. Αυτή τη φορά όμως, κάνει λόγο και για οικονομική επιβάρυνση της εταιρείας, αλλά και για πόρους από προμηθευτή που κινδυνεύουν να δεσμευθούν για άλλα έργα.
«Η κατά τα ανωτέρω παράλειψή σας, ωστόσο, όχι μόνο προκαλεί καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του Έργου αλλά επιπλέον επιφέρει δυσμενείς οικονομικές συνέπειες σε βάρος μας, εξαιτίας της παρατεταμένης μη ορθολογικής εκτέλεσης των εργασιών και της υποπαραγωγικής και ζημιογόνου παραμονής μας στο έργο, συμπεριλαμβανομένων και των συνεπειών που επέρχονται εξαιτίας αυτών στις σχέσεις μας με τους προμηθευτές» σημειώνει ο «Άκτωρ», αναφέροντας πως το θέμα έχει συζητηθεί και σε σύσκεψη προόδου μελετών που έγινε στα γραφεία της Αττικό Μετρό Α.Ε. στις 02/04/19. Κλείνοντας την τελευταία επιστολή, η ανάδοχος αφήνει ανοιχτά ενδεχόμενα ακόμα και για διεκδίκηση αποζημιώσεων στο μέλλον. «Παρακαλούμε για την άμεση ανταπόκρισή σας, προκειμένου να μην χαθεί ακόμη περισσότερος χρόνος με αποκλειστική υπαιτιότητά σας, επιφυλασσόμενοι ρητά εκ νέου για χρονικές και οικονομικές συνέπειες» αναγράφεται.
Δεν εγκρίνουν μελέτες
Σύμφωνα με την «Άκτωρ», τα τελευταία δυο χρόνια υπάρχουν εκκρεμότητες της Αττικό Μετρό Α.Ε για εγκρίσεις και σχόλια που αφορούν συγκεκριμένες εργασίες. Αρχικά λόγω των εκκρεμοτήτων αυτών, έχουν «παγώσει» οι εργασίες επένδυσης δαπέδων με γρανίτη των σταθμών της επέκτασης της Καλαμαριάς. «Η σημειούμενη καθυστέρηση οφείλεται στην αναμονή απόφασης από την ΑΜ για το είδος του υλικού και τους τύπους πλακιδίων των οδεύσεων ΑΜΕΑ» αναφέρει η επιστολή με αριθμό 604353 της αναδόχου. Επιρρίπτει ευθύνες στην Αττικό Μετρό Α.Ε. και για την στασιμότητα στις μελέτες για τις ψευδοροφές, καθώς επικαλείται εντολή της από τον Νοέμβριο του 2017, με την οποία διευκρίνιζε πως εργασίες στους σταθμούς της επέκτασης της Καλαμαριάς θα προχωρούσαν «σε κατάλληλο χρόνο, μόνο μετά από συνεννόηση με την ΑΜ».
Σημαντική καθυστέρηση παρουσιάστηκε και στην εξέλιξη των μελετών φωτισμού, καθώς σύμφωνα με την επιστολή της αναδόχου, «υπήρξε δυσκολία της ΑΜ να επιλέξει την επιθυμητική αρχιτεκτονικά και φωτοτεχνικά λύση για τον φωτισμό των χωρών κοινού των σταθμών». Η επίλυση του φωτισμού στο επίπεδο της πλατφόρμας των σταθμών ήταν αντικείμενο συζήτησης από τον Αύγουστο του 2017, αλλά υπήρχαν δεύτερες σκέψεις για τεχνικά ζητήματα, ενώ η πρόταση για χρήση dimming απορρόφησε αρκετό χρόνο.
Στην τετράμηνη έκθεση προόδου του έργου για τον Αύγουστο–Δεκέμβριο 2018, η ανάδοχος εταιρεία αναγράφει επίσης, ότι εκκρεμούσε ο σχολιασμός της Αττικό Μετρό Α.Ε. σε 11 μελέτες επιδομής. Επίσης, κατηγορεί την Αττικό Μετρό Α.Ε. ότι παρουσίαζε έξι διαφορετικές εργασίες σε εξέλιξη, ενώ είχαν ολοκληρωθεί.
Mέρος της τετράμηνης έκθεσης προόδου του έργου από την «Άκτωρ» για το διάστημα Αύγουστος–Δεκέμβριος 2018
Στην τελευταία επιστολή από την «Άκτωρ», επισημαίνουν ακόμα πως υπάρχει κώλυμα στον υποσταθμό της Μίκρας, διότι ο σχεδιασμός των αλλαγών του δεν εμπεριέχεται στον σχεδιασμό του βασικού έργου του μετρό.
Δεν προχωρούν 9 διαγωνισμοί
Εννέα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα του έργου, δεν συμπεριλαμβάνονται στο αντικείμενο της «Άκτωρ» και η Αττικό Μετρό Α.Ε. έπρεπε να έχει προβεί σε διαγωνισμούς για την ανάθεσή τους. Ωστόσο, αυτοί οι διαγωνισμοί δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατός σχετικός συντονισμός και η ενημέρωση για τα σημεία διεπαφής. Μάλιστα, οι συγκεκριμένες ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες δεν προχωρούν ούτε στη βασική γραμμή του μετρό, διότι δεν έχει οριστεί η ανάδοχος εταιρεία.
«Θέτουν σε κίνδυνο τη δομή του χρονοδιαγράμματος, καθώς επηρεάζουν όχι μεμονωμένες δραστηριότητες αλλά σημαντικά συστήματα, όπως το σύστημα ισχύος έλξης, το δίκτυο μέσης τάσης, το δίκτυο διανομής χαμηλής τάσης και το σύστημα της επιδομής και τρίτης γραμμής. Αναφερόμαστε στις καθυστερήσεις στον σχολιασμό των μελετών των συστημάτων αυτών καθώς και σε θέματα που αφορούν το συντονισμό των μελετών με το βασικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τους τρίτους αναδόχους, η απουσία των οποίων επηρεάζει αφενός την ολοκλήρωση των μελετών και αφετέρου αποτελεί εμπόδιο στο σωστό προγραμματισμό των εργασιών κατασκευής» αναγράφουν.
Το λιγότερο 1,5 χρόνο καθυστέρηση
Αν ξεκινήσουν σήμερα οι διαδικασίες για όλους τους διαγωνισμούς, στην καλύτερη περίπτωση θα ολοκληρωθούν σε έναν χρόνο, εκτιμά ο πρόεδρος του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ Πάρις Μπίλιας, μιλώντας στη «ΜτΚ». «Δεν έχουν σταματήσει οι εργασίες, αλλά κινούνται σε προεκλογικούς ρυθμούς» δηλώνει ο κ. Μπίλιας.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ στηρίζει πως η γραμμή της Καλαμαριάς θα ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2022, αν δεν υπάρχουν ενστάσεις στους διαγωνισμούς. «Η προέκταση της Καλαμαριάς συναρτάται με τη βασική γραμμή και επειδή στην βασική γραμμή υπάρχουν καθυστερήσεις, λόγω βασικών ζητημάτων, θα αργήσει και η προέκταση» αναφέρει.
«Δεν πρόκειται να κυκλοφορήσει το μετρό στην Καλαμαριά το 2021» υποστηρίζει και ο πρώην υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Επικοινωνιών του ΠΑΣΟΚ. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στη «ΜτΚ», ο κ. Μαγκριώτης δηλώνει πως οι παραπάνω διαγωνισμοί έπρεπε να είχαν γίνει το 2014 «αλλά δεν εξασφάλισαν τα περίπου 170 εκατ. ευρώ που απαιτούνταν».
Το 2022 εκτιμά πως θα λειτουργήσει η επέκταση Καλαμαριάς και ο πρώην γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος. Όπως αναφέρει ο ίδιος στη συνέντευξή του στη «ΜτΚ», «μόλις 2 από τους 9 διαγωνισμούς έχουν προχωρήσει χωρίς μάλιστα να έχουν ανακηρυχθεί ανάδοχοι, ενώ 4 δεν έχουν ούτε καν τεύχη δημοπράτησης».
Η «ΜτΚ» επιχείρησε να επικοινωνήσει με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Γιάννη Μυλόπουλο για να τοποθετηθεί, αλλά κάτι τέτοιο δεν κατέστη εφικτό.
Ολόκληρη η επιστολή της «Άκτωρ» που έστειλε στην Αττικό Μετρό Α.Ε. στις 07/06/2019
Θεολόγος Ηλιού
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Ιουνίου 2019
makthes.gr