Σε μήλον της έριδος έχει μετατραπεί το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη από τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς. Με το Ι.Χ., με το αεροπλάνο, με το τρένο ή με το ΚΤΕΛ τα μέσα προσπαθούν να προσελκύσουν το επιβατικό κοινό με προσφορές και ενίοτε χαμηλές τιμές. Ποιες είναι όμως οι συνηθισμένες τιμές που μπορεί κάποιος να βρει για να ταξιδέψει και τελικά πιο μέσο είναι πιο γρήγορο;
Ας ξεκινήσουμε με το θέμα της ταχύτητας. Αν βάλουμε κάτω τα χιλιόμετρα και τις μετακινήσεις που χρειάζεται κάποιος για να φτάσει σε ένα σταθμό ΚΤΕΛ, τρένου ή το αεροδρόμιο και από εκεί στον προορισμό του, νικητής αναδεικνύεται το αεροπλάνο.
Αν υπολογίσουμε ότι χρειάζεται κάποιος χοντρικά 45-60 λεπτά να φτάσει στο αεροδρόμιο της Αθήνας και επιπλέον 40-60 μέχρι να ξεκινήσει η πτήση, τα 40 λεπτά πτήσης και τα επιπλέον 40 λεπτά να φτάσει στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τότε συνολικά (χωρίς να υπολογίσουμε και τις απαραίτητες αναμονές στις λεωφορειακές στάσεις), τότε το ταξίδι με αεροπλάνο στη Θεσσαλονίκη διαρκεί από 2 ώρες και 45 λεπτά μέχρι 3 ώρες και 20 λεπτά. Επίσης αξίζει να σημειώσουμε ότι οι πυκνές πτήσεις μεταξύ των δύο πόλεων επιτρέπει στον επιβάτη να φτάσει σε μία επιθυμητή ώρα από πολύ πρωί μέχρι πολύ αργά.
Δεύτερο πιο γρήγορο μέσο αναδεικνύεται το ι.χ. Αν υπολογίσουμε ότι κάποιος ξεκινά από ένα προάστιο της Αθήνας (ακόμα και στο νότιο τμήμα), θα χρειαστεί με μία μέση ταχύτητα 120χλμ (ή και 130χλμ σε κάποια τμήματ), χωρίς στάση και εφοδιασμένος με τη σχετική συσκευή πληρωμής διοδίων σε περίπου 4 ώρες και 20 λεπτά.
Τρίτο πιο γρήγορο μέσο γίνεται πλέον το τρένο. Υπολογίζουμε ότι χρειάζονται περίπου 20-30 λεπτά για να φτάσει κάποιος στον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας, περίπου 15 λεπτά πριν ξεκινήσει το τρένο, 4 ώρες η διαδρομή και επιπλέον 15-20 λεπτά για να φτάσει στον προορισμό του, τότε συνολικά κάποιος χρειάζεται περίπου 4 ώρες και 50 λεπτά έως 5 ώρες από τον έναν προορισμό στον άλλο.
Τέταρτο μέσο είναι το ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με τα όσα αναγράφονται στην ιστοσελίδα των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, ένα ταξίδι διαρκεί 5 ώρες και 45 λεπτά κατ`ελάχιστο και αν προσθέσουμε και τον απαραίτητο χρόνο προσέγγισης του σταθμού ΚΤΕΛ στην Αθήνα αλλά και του προορισμού στη Θεσσαλονίκη (20 + 20 λεπτά) τότε ξεπερνάμε στην καλύτερη περίπτωση τις 6 ώρες και 25 λεπτά.
Αναφορικά με τις τιμές τώρα: Το φθηνότερο μέσο αναδεικνύεται στο allez-retour στον μοναδικό επιβάτη το ΚΤΕΛ σε κάποιες περιπτώσεις online κράτησης με τιμές που φτάνουν τα 53 ευρώ. Περιστασιακά με το αεροπλάνο μπορεί κάποιος να κλείσει ακόμα και με λιγότερα χρήματα μία θέση (ανάλογα με τις προσφορές που μπορεί να βγάλει μία αεροπορική εταιρεία) αλλά ο μέσος όρος ξεπερνά τα 55 ευρώ και φτάνει και μέχρι τα 88 ευρώ (σε τυχαία αναζήτηση που κάναμε για κλείσιμο εισιτηρίου 30 ημέρες αργότερα) και αν υπολογίσουμε και την επιστροφή το εισιτήριο κυμαίνεται από 105-155 ευρώ.
Με το τρένο τώρα πάει ανάλογα με τη θέση. Η πρώτη θέση κοστίζει 55 και η Β` 45 ευρώ. Με επιστροφή κερδίζεις 20% έκπτωση πράγμα που σημαίνει ότι η Α`θέση έχει γύρω στα 88 ευρώ και η Β` γύρω στα 72 ευρώ.
Τώρα, λίγο πιο πάνω είπαμε πως η τιμή αφορά τον μοναδικό επιβάτη γιατί στην μετακίνηση με ι.χ. αυτό αλλάζει ανάλογα με το πόσοι επιβάτες μετακινούνται ταυτόχρονα. Το κόστος μετακίνησης είναι για allez-retour ταξίδι περίπου 160 ευρώ (70 ευρώ για διόδια και 90 ευρώ για καύσιμα). Το κόστος μειώνεται στα 80 ευρώ αν ταξιδεύουν δύο άτομα, 53,3 ευρώ αν ταξιδεύουν τρεις και στα 40 ευρώ αν ταξιδεύουν τέσσερις και σε αυτή μόνο την περίπτωση αναδεικνύεται στο φθηνότερο μέσο. Για εκείνους που μετακινούνται με γκάζι ή πετρέλαιο μάλιστα οι τιμές αυτές πέφτουν και λίγα ευρώ ακόμα.
Τέλος έχουμε και τον παράγοντα εμπειρία/άνεση. Εδώ τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα. Το τρένο προσφέρει μία πιο άνετη μετακίνηση, με μπόλικο προσωπικό χωρό, δυνατότητα εύκολα να σηκωθείς, να περπατήσεις, να πας στο κυλικείο ή στη wc. Επιπλέον στην Α`θέση (και σύντομα σε όλες) υπάρχει διαθέσιμο wi-fi, πρίζες, πάγκος για laptop ή βιβλία, ενώ στο σταθμό η είσοδος στο τρένο είναι άμεση και εύκολη. Στην Α`θέση επίσης δίδονται και δωρεάν εφημερίδες.
Στο ι.χ. επίσης έχεις την πρωτοβουλία των κινήσεων. Μπορείς να ξεκινήσεις την ώρα που κρίνεις ως κατάλληλη, να μην χρειαστεί να περπατήσεις/χρησιμοποιήσεις άλλα μέσα αλλά να υπολογίσεις το ταξίδι σου μέσα από την "θαλπωρή" του οχήματος σου χωρίς την παρουσία ξένων επιβατών, να ακούσεις τη δική σου μουσική κ.ο.κ. Ο οδηγός καταπονείται περισσότερο σε σχέση με τους επιβαίνοντες που είναι τελικά και οι κερδισμένοι.
Στο ΚΤΕΛ επίσης τα ταξίδια είναι ολοένα και πιο άνετα με wi-fi, προβολή ταινιών και συνήθως 2 στάσεις αλλά είναι δύσκολο κατά την ώρα του ταξιδιού να σηκωθείς για πολλή ωρα.
Το αεροπλάνο σε αυτή την κατηγορία μάλλον υστερεί. Η αναμονή στο αεροδρόμιο, οι συνεχείς έλεγχοι και ουρές, η πρόσβαση στο αεροπλάνο και η στενότητα του χώρο είναι τα μεγάλα μειονεκτήματα, ενώ στη σύντομη πτήση, η εμπειρία γίνεται ευχάριστη καθώς στο λίγο χρόνο της διαδρομής προσφέρεται δωρεάν καφές ή αναψυκτικό μαζί με ένα snack, το μοναδικό μέσο από όλα που τα προσφέρει καθολικά σε όλους τους επιβάτες. Στη δε Α`θέση έχεις δωρεάν εφημερίδες και περισσότερες υπηρεσίες. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το αεροπλάνο είναι και το μοναδικό μέσο με προσωπικό φροντίδας των επιβατών.
Αεροπλάνο, τρένο, ΚΤΕΛ ή ι.χ.; ότι και να διαλέξετε το κάθε μέσο έχει και τα δικά του πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα και ανάλογα με τις ανάγκες και τις επιθυμίες σας μπορεί να σας προσφέρει μία μετακίνηση με άνεση, ασφάλεια και μία θετική εμπειρία.
Καλό σας ταξίδι!
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com