Πέμπτη 30 Μαΐου 2019

Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης: Μια πονεμένη ιστορία.

Στα «Σ.Ν» στις 29 Οκτωβρίου του 2011 με τίτλο «Στα λόγια το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο στρατόπεδο Γκόνου» γράφαμε:

«Όλα δείχνουν ότι το εμπορευματικό κέντρο που είχε προγραμματιστεί να κατασκευαστεί στο στρατόπεδο Γκόνου στην δυτική Θεσσαλονίκη δεν φαίνεται να υλοποιείται στο προσεχές ορατό μέλλον δεδομένου των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει τόσο η χώρα όσο και ΟΣΕ. Η κατασκευή του έργου αυτού θα αποτελούσε για την Θεσσαλονίκη μια ευκαιρία, να αναδεχθεί σε έναν διαμετακομιστικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, με πολλαπλά οφέλη.

Στα θετικά του εμπορευματικού κέντρου περιλαμβάνονται η αναβάθμιση της ποιότητας των εμπορευματικών μεταφορών και βελτίωση της παραγωγικότητας και της διαχείρισης της εμπορευματικής κίνησης, η μείωση του τελικού κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων, η τόνωση της απασχόλησης και η δημιουργία θέσεων εργασίας για εξειδικευμένο προσωπικό".
Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στο στάδιο της επικαιροποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου.

Σύντομο ιστορικό του έργου

2003

Η ΓΑΙΑΟΣΕ διερευνά τη δυνατότητα συνεργασίας με τον ΟΛΘ για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου.

2005

Ιδρύεται η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε., θυγατρική του ΟΣΕ, με σκοπό τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων. ΟΛΘ και ΟΣΕ υπογράφουν μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου με διπολικό χαρακτήρα, σε μια έκταση εντός του λιμανιού και σε μία άλλη του ΟΣΕ.

2007






Η Εμπορευματικά Κέντρα Α.Ε. απορροφάται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Παραχωρείται η χρήση 672 στρμ. του πρώην στρατοπέδου “Γκόνου” στον ΟΣΕ (από το υπουργείο Οικονομικών) για αόριστο χρονικό διάστημα, με σκοπό τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου, προϋπολογισμού 130 εκατ. ευρώ. Αρχίζει η επικαιροποίηση παλαιότερης μελέτης. Τον Ιούλιο ο υπουργός Μεταφορών κ. Λιάπης ανακοινώνει ότι οριστικοποιήθηκε η χωροταξία και ότι εντός του 2008 θα προχωρήσει η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

2008

Τον Ιανουάριο ο ΟΛΘ προκηρύσσει διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, που αποτελεί συμπληρωματικό έργο. Τον Οκτώβριο με νόμο δίνεται η δυνατότητα το εμπορευματικό κέντρο να κατέχει χώρο και στην ενδοχώρα και στο λιμάνι. Τον Νοέμβριο ανακοινώνεται από τον υπουργό Μεταφορών ότι το ΕΚΘ θα τεθεί σε λειτουργία έως το 2009. Τον Δεκέμβριο ναυαγούν οι διαπραγματεύσεις για την παραχώρηση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων.

2009

Τον Μάιο ο υπουργός Μεταφορών ανακοινώνει ότι το εμπορευματικό κέντρο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2014 μέσω ΣΔΙΤ. Τον Σεπτέμβριο ο ΟΣΕ ανακοινώνει ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες για το εμπορευματικό κέντρο και ότι εντός του 2010 θα προχωρήσει η διαγωνιστική διαδικασία.

2011

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιδιώκει να συντόμευση τον διαγωνισμό για τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου στην πόλη, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, σε έκταση 672 στρεμμάτων, χωρίς καμία ανταπόκριση μέχρι τώρα Οκτώβριο μήνα.

2018

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ενόψει της προκήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού για τη δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου στη Θεσσαλονίκη προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Οι κρίσιμες Υποδομές των Εμπορευματικών Κέντρων που έχουμε ανακοινώσει σε όλη την Ελλάδα υλοποιούνται νωρίτερα από τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε εξαγγείλλει.

"Ξεκινάει η διαδικασία δημοπράτησης του Εμπορευματικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, μετά από την ανάπτυξη του αντίστοιχου Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου Πεδίου στην Αθήνα. Στόχος της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η ανάπτυξη των υποδομών των Συνδυασμένων Μεταφορών, με σημαντικότερες αυτές των Εμπορευματικών Κέντρων και ενός σύγχρονου Σιδηροδρομικού δικτύου. Το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, θα είναι ένα κέντρο διεθνούς εμβέλειας. Θα εξυπηρετεί τόσο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και την Βόρειο Ελλάδα, μέσω των συνδέσεων με τις Βαλκανικές χώρες και τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης".

2019

  Τρία επενδυτικά σχήματα υποψήφια για την κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου που είναι, η κοινοπραξία της ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ και οι συμμετοχές της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και της ΑΚΤΩΡ.


...και η ιστορία συνεχίζεται...

Φωτογραφικό στιγμιότυπο από την επίσκεψη του κ. Λιάπη υπουργού Μεταφορών το 2007 στο στρατόπεδο Γκόνου .


Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης