Γράφει ο Adele Berti
Ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ κυριάρχησαν στην αγορά της τεχνολογίας των τρένων εδώ και δεκαετίες, το κύρος τους μειώνεται τώρα με την εμφάνιση νέων ηγετών. Ποιες χώρες είναι σήμερα οι καλύτεροι εξαγωγείς σιδηροδρομικών τεχνολογιών και γιατί;
Ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ κυριάρχησαν στην αγορά της τεχνολογίας των τρένων εδώ και δεκαετίες, το κύρος τους μειώνεται τώρα με την εμφάνιση νέων ηγετών. Ποιες χώρες είναι σήμερα οι καλύτεροι εξαγωγείς σιδηροδρομικών τεχνολογιών και γιατί;
Η ιστορία του σιδηρόδρομου χρονολογείται πάνω από 2.000 χρόνια, με πρωτόγονες έννοιες βέβαια των μεταφορών, μας παραπέμπουν στους αρχαίους Έλληνες.
Η εφεύρεση της ενέργειας ατμού, η οποία συνέπεσε με την αρχή της βιομηχανικής επανάστασης στις αρχές του 19 ου αιώνα, για τους σιδηροδρόμους αρχίζει να παίζει κεντρικό ρόλο στις τοπικές και διεθνείς συναλλαγές.
Ειδικότερα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, προσωπικότητες όπως ο Richard Reynolds, ο George Stephenson και ο Matthew Murray συγκαταλέγονταν μεταξύ μερικών από τους πιο ευφάνταστους συντελεστές στην ανάπτυξη τροχαίου υλικού και μηχανημάτων που χρησιμοποιούνταν στις πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές.
Παρόλο που παρόμοια έργα πραγματοποιήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα σε άλλα μέρη της Ευρώπης καθώς και στις ΗΠΑ, η εκτεταμένη παρουσία ορυχείων στο Ηνωμένο Βασίλειο και η πρόσβασή τους στις τελευταίες τεχνολογίες την καθιστούσαν τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον τομέα των σιδηροδρομικών τεχνολογιών.
Ωστόσο, ενώ αρχικά οι αποικιοκρατικές φιλοδοξίες του Ηνωμένου Βασιλείου την ενθάρρυναν να κατασκευάσει περισσότερους σιδηρόδρομους σε χώρες όπως η Ινδία, με την άφιξη του Α 'Παγκοσμίου Πολέμου, η υπεροχή του στον τομέα της σιδηροδρομικής τεχνολογίας άρχισε να μειώνεται.
Αυτό άνοιξε το δρόμο για την άνοδο των ΗΠΑ, ξεκινώντας μια ηγεμονία που θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960. Αξιοποιώντας την αυξανόμενη εξάρτηση της βιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα, οι Αμερικανοί βρισκόταν στην πρώτη γραμμή της αγοράς εξαγωγών σιδηροδρομικών τεχνολογιών για αρκετές δεκαετίες.
Ωστόσο, η αποτυχία των ΗΠΑ να αναλάβουν ισχυρή ηγετική θέση στην αγορά, σε συνδυασμό με την άνοδο νέων ισχυρών χωρών όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, οδήγησε στην έναρξη της αργής μείωσης της αγοράς.
Προχωρώντας στο 21 ου αιώνα, η βιομηχανία τώρα μετατοπίζεται από πετρέλαιο σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις νέες τεχνολογίες αναδύονται κάθε μέρα στις τέσσερις γωνιές του κόσμου. Ως εκ τούτου, οι νέοι εξαγωγείς ακολουθούν το παράδειγμα και εδραιώνουν το ρόλο τους στην αγορά.
Κίνα: ο μεγαλύτερος εξαγωγέας τεχνολογίας τρένων στον κόσμο
Η Κίνα ίσως δεν είναι ο καλύτερος εξαγωγέας σιδηροδρομικής τεχνολογίας, αλλά σίγουρα είναι ο μεγαλύτερος στην αγορά και η κορυφαία χώρα, ειδικά στον τομέα των τρένων μεγάλης ταχύτητας.
Τα περισσότερα δυτικά έθνη θα έχουν πολλά να μάθουν από το σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας της Κίνας , ένα από τα πιο αποδοτικά στον κόσμο, που σύντομα αναμένεται να φτάσει τα 30.000 χιλιόμετρα.
Αναμένεται να έχει συνολική αξία περίπου 34 δισ. Ευρώ, κατά την τελευταία δεκαετία, η κινεζική σιδηροδρομική αγορά έχει αυξηθεί εκθετικά χάρη σε τεράστιες επενδύσεις με στόχο τη βελτίωση της κατάστασης των γραμμών και την κατασκευή νέου τροχαίου υλικού.
Αν και πρόσφατες έρευνες από την SCI Verkehr αποκάλυψαν ότι θα πρέπει να αναμένεται μια μικρή επιβράδυνση των εξαγωγών, η Κίνα εξακολουθεί να διατηρεί το προβάδισμα στον τομέα.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σαφές δεδομένου ότι οι τρεις μεγάλες κρατικές εταιρείες της CRRC, η CRCC και η CREC (ειδικευμένες στο τροχαίο υλικό, την κατασκευή και τη μηχανική αντίστοιχα) συμμετέχουν σε αρκετά μεγάλα έργα σε όλο τον κόσμο.
Και αν αυτό δεν είναι αρκετά πειστικό, ίσως θελήσετε να δοκιμάσετε να ταξιδεύετε μεταξύ Χονγκ Κονγκ και Guangzhou σε λιγότερο από 50 λεπτά και να δοκιμάσετε την αδρεναλίνη που βιάζεται από τα πιο πρόσφατα Vibrating Express αμαξοστοιχίες.
Ιαπωνία: πιέζοντας για την εξαγωγή τεχνολογίας αμαξοστοιχιών
Αν η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας σιδηροδρομικής τεχνολογίας στον κόσμο, η γειτονική Ιαπωνία είναι σίγουρα ο τεχνολογικά προηγμένος κατασκευαστής στην αγορά.
Αφού δρομολόγησε την πρώτη τάξη των αμαξοστοιχιών κατά τη διάρκεια του 1964, η χώρα έχει ενημερώσει συνεχώς τα μοντέλα της σύμφωνα με τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις. Τα τελευταία 50 χρόνια η Ιαπωνία κατάφερε να οικοδομήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο που φθάνει σχεδόν το 37% του πληθυσμού της χώρας μέσω μόνο των γραμμών υψηλής ταχύτητας και συνεχίζει να επεκτείνεται.
Παρότι αγωνίζεται τα τελευταία χρόνια για να βρουν αγοραστές για την περίφημη τεχνολογία τρένο του, τον Οκτώβριο του 2018
οι Ιαπωνικοί σιδηρόδρομοι προσαρμόζουν σε μήκος της τελευταίας υπερταχείες αμαξοστοιχίες της, για να γίνουν πιο ελκυστικές για τις ξένες αγορές και τώρα πιστεύεται ότι στοχεύουν την Ταϊβάν και το Τέξας ως εν δυνάμει αγοραστές.
οι Ιαπωνικοί σιδηρόδρομοι προσαρμόζουν σε μήκος της τελευταίας υπερταχείες αμαξοστοιχίες της, για να γίνουν πιο ελκυστικές για τις ξένες αγορές και τώρα πιστεύεται ότι στοχεύουν την Ταϊβάν και το Τέξας ως εν δυνάμει αγοραστές.
Ενώ η αναζήτηση για πελάτες συνεχίζεται, η Ιαπωνία μπορεί να καυχηθεί με μερικούς από τους σημαντικότερους κατασκευαστές αμαξοστοιχιών στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των Hitachi, Kawasaki και Mitsubishi. Με συμβάσεις τροχαίου υλικού σε αρκετές χώρες, η Hitachi, συγκεκριμένα, προσφέρεται να γίνει διεθνής ηγέτης στον κλάδο.
Γερμανία: Πρωταρχικό παράδειγμα της Deutsche Bahn
Σε μία από τις πιο αποδοτικές σιδηροδρομικές εταιρείες στον κόσμο, η Deutsche Bahn, η οποία εκμεταλλεύεται πάνω από 33.300 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών και εκτελεί περίπου 40.000 τρένα την ημέρα, απέκτησε κεντρικό ρόλο στις ευρωπαϊκές και διεθνείς σιδηροδρομικές αγορές.
Συχνά υπαινίσσεται για τα βολικά συστήματα ναύλων και την καλή διαχείριση του γερμανικού σιδηροδρομικού δικτύου, η Deutsche Bahn είναι επίσης διάσημη για την ανάληψη νέων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της κατάστασης των σιδηροδρόμων και του στόλου της. Αυτό συμβαίνει, για παράδειγμα, όταν πρόκειται για την πρωτοποριακή εργασία στον τομέα της τρισδιάστατης εκτύπωσης για εργασίες παραγωγής και συντήρησης.
Η Γερμανία έχει συχνά σπάσει αρχεία και έκανε τα πρωτοσέλιδα για την εισαγωγή των πιο προηγμένων τεχνολογιών μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα, το Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, ξεκίνησε το πρώτο τρένο υδρογόνου στον κόσμο, σε μια προσπάθεια να μειώσει τη χρήση του ντίζελ για να τροφοδοτήσει τον στόλο του.
Υπάρχουν επίσης σήμερα χιλιάδες σιδηροδρομικές γραμμές που παράγονται από γερμανούς κατασκευαστές παγκοσμίως. μεταξύ των οποίων είναι η Siemens Mobility, η οποία όχι μόνο φημίζεται για την παραγωγή τροχαίου υλικού αλλά και για την προώθηση καινοτόμων έργων όπως το Ψηφιακό Εργαστήριο Ευφυών Κυκλοφοριακών Συστημάτων που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 2019.
Γαλλία: Τα τρένα TGV και ο ηγετικός ρόλος της Alstom
Ενώ η Γερμανία ήταν η πρώτη χώρα που εισήγαγε τα δρομολόγια υδρογόνου στις διαδρομές της, ο κατασκευαστής πίσω από αυτή την πρωτοβουλία είναι η γαλλική γίγαντα Alstom, η οποία μάλλον τοποθετεί τη Γαλλία ως έναν από τους σημαντικότερους εξαγωγείς σιδηροδρομικής τεχνολογίας στον κόσμο.
Ο κατασκευαστής θεωρείται βαρέων βαρών στη βιομηχανία. όταν ανακοίνωσε την πρόθεσή της να συγχωνευθεί με τη Siemens το 2017, οι ανησυχίες ότι θα δημιουργούσε άνευ προηγουμένου ανισορροπία ανταγωνισμού στην αγορά οδήγησαν στην απόρριψη της συγχώνευσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Παρ 'όλα αυτά, τα τελευταία χρόνια, η Alstom κατάφερε να προσελκύσει πολλούς διεθνείς επενδυτές και τώρα έχει συνεχή έργα στην Αφρική, την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και πέρα από αυτήν.
Η εταιρεία έχει παράσχει επίσης τρένα για ένα άλλο ναυαρχικό έργο, το οποίο η Γαλλία μπορεί να καυχηθεί: το σιδηροδρομικό της δίκτυο υψηλής ταχύτητας που φιλοξενεί το τρένο Grande Vitesse (TGV), το οποίο μπορεί να λειτουργεί έως και 320 χλμ. / Ώρα και συνδέει τους σημαντικότερους κόμβους της χώρας με τις γειτονικές περιοχές .
Ιταλία: η πρώτη χώρα που εισήγαγε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας για εμπορευματικές μεταφορές
Η Ιταλία επίσης μετράει εύκολα ως κορυφαίος εξαγωγέας σιδηροδρόμων.
Το 2012, η Ιταλία ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εισήγαγε ιδιωτικά ιδιόκτητα τρένα, που ονομάζονται Italo και κατασκευάζονται από την Alstom, στις γραμμές υψηλής ταχύτητας. Ονομάστηκε το "Ferrari των σιδηροδρόμων", τα τρένα Italo συνδέουν την πρωτεύουσα Ρώμη με τη Νάπολη σε λίγο περισσότερο από μία ώρα.
Πιο πρόσφατα, ξεκίνησε το πρώτο παγκόσμιο σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας, το οποίο είναι αφιερωμένο στις εμπορευματικές μεταφορές , για να βοηθήσει να απομακρυνθεί το φορτίο και να μειωθούν οι εκπομπές CO 2 .
Το Νοέμβριο του 2018, ο ιταλικός κρατικός σιδηροδρομικός φορέας Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane) εισήγαγε τα υπάρχοντα τρένα υψηλής ταχύτητας που συνδέουν τη νότια πόλη του Τορίνο προς το νότο με το Σαλέρνο.
Και ενώ οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες προγραμματίζονται να διέρχονται τη νύχτα μεταξύ της Μπολόνια και της Καζέρτα - κοντά στη Νάπολη - οι σιδηροδρομικές γραμμές Frecciarossa της Trenitalia μπορούν να φτάσουν τα 300 χλμ. / Ώρα και να διανύσουν μεταξύ Μιλάνο και Νάπολη σε λιγότερο από πέντε ώρες.
railway-technology.com
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης