Siemens και Alstom ήταν αυτές που στα μέσα της δεκαετίας του 2000 βοήθησαν την κινεζική εταιρεία να αναπτυχθεί στα τρένα υψηλών ταχυτήτων.
Η απόρριψη της συμφωνίας συγχώνευσης Siemens-Alstom στον κλάδο των σιδηροδρόμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την περασμένη εβδομάδα, προκάλεσε την έντονη αντίδραση των δύο εταιρειών.
Η γερμανική Siemens και η γαλλική Alstom επεδίωκαν μέσω της συμφωνίας να ενώσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να ανταγωνιστούν την κινεζική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων CRRC. Ωστόσο, φαίνεται πως οι δύο ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν συμβάλει στην επιτυχία της κινεζικής ανταγωνίστριάς τους, σύμφωνα με άρθρο του Ντέιβιντ Φίκλινγκ στο Bloomberg, αφού αμφότερες της είχαν παραχωρήσει πολύτιμη τεχνογνωσία και υλικά, προτού αποκτήσει τέτοια εμβέλεια.
Πρώτη η γαλλική Alstom συνεργάστηκε το 2004 με την κινεζική CNR, που αργότερα συγχωνεύθηκε δημιουργώντας τη CRRC, προμηθεύοντας στην Κίνα 60 επιβατικά τρένα και 180 βαγόνια μεταφοράς φορτίων. Η επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ περιελάμβανε την παραχώρηση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, δηλαδή τεχνογνωσία όσον αφορά την κατασκευή σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας. Ενα χρόνο μετά, το 2005, η γερμανική Siemens υπέγραψε συμβόλαιο με την ίδια εταιρεία, αποδεχόμενη τη συνεργασία σχετικά με κατασκευή τρένων στην Κίνα, που θα κινούνταν με 300 χιλιόμετρα την ώρα. «Το συμβόλαιο αυτό σημαίνει πως η Κίνα θα προμηθεύεται τρένα υψηλής ταχύτητας με την πιο ενημερωμένη τεχνολογία», είχε αναφέρει ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Siemens Κλάους Κλάινφελντ. Είχε μάλιστα προσθέσει πως «με αυτό το πρόγραμμα, θα μπορέσουμε να επεκτείνουμε τη μακροπρόθεσμη στρατηγική συνεργασία μεταξύ γερμανικών και κινεζικών βιομηχανιών σιδηροδρόμων».
Κατά την περίοδο εκείνη οι δύο ευρωπαϊκές εταιρείες ενδεχομένως να μην μπορούσαν να προβλέψουν την εξέλιξη της κινεζικής CNR και με υπερηφάνεια διαφήμιζαν το επιχειρηματικό τους άνοιγμα στην Κίνα. Ωστόσο, το 2015 δημιουργήθηκε η κινεζική CRRC, ο μεγαλύτερος όμιλος σιδηροδρόμων, με τη συγχώνευση δύο εταιρειών, της CSR και της CNR. Η τελευταία συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην κατατρόπωση των ανταγωνιστικών Siemens και Alstom, χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία που είχε αποκτήσει από τις ίδιες μόλις δέκα χρόνια πριν.
Σε αντίθεση με την κίνηση των Siemens και Alstom, που παραχώρησαν απλόχερα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και τεχνογνωσία, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, στις οποίες εφαρμόζονται οι ίδιες ρυθμίσεις, τα προστάτευσαν από τους ανταγωνιστές, με αποτέλεσμα να θριαμβεύσουν στην παγκόσμια αγορά. Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, μια αποτελεσματική μέθοδος που ακολουθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι να παράσχουν στις κινεζικές απαρχαιωμένη τεχνογνωσία, διασφαλίζοντας πως θα παραμείνουν πρώτες στην παγκόσμια αγορά.
Οι υποστηρικτές της συμφωνίας συγχώνευσης Siemens-Alstom επικαλούνταν πως η CRRC έχει έσοδα υπερδιπλάσια σε σχέση με τα έσοδα των δύο ευρωπαϊκών εταιρειών μαζί. Αυτό που παρέλειπαν να προβάλουν είναι το γεγονός ότι η κινεζική εταιρεία έχει σημαντικά μικρότερο μερίδιο στη διεθνή αγορά σιδηροδρόμων. Σύμφωνα με το Bloomberg, η Alstom και η Siemens έχουν διεθνείς πωλήσεις σχεδόν 8 δισ. ευρώ η καθεμία και η CRRC περίπου 2,7 δισ. ευρώ, αν δεν υπολογιστούν οι πωλήσεις της στην κινεζική αγορά.
kathimerini.gr