Διευκρινίσεις από το Δήμο Αλεξανδρούπολης σχετικά με τη χωροθέτηση του σταθμού λεωφορείων και μετά τις αντιδράσεις από πολίτες. «Τα κτίρια αυτά χαρακτηρίστηκαν σαν μνημεία σήμερα επιτέλους με πάρα πολύ αγώνα του Δήμου Αλεξανδρούπολης προκειμένου να προστατευτούν και να μην χάσουν την πολιτιστική τους αξία και ιστορία».
Στην παροχή αναλυτικών διευκρινίσεων, αναφορικά με το θέμα της μετεγκατάστασης του ΚΤΕΛ στην περιοχή του παλιού Γαλλικού Σταθμού, μετά και τις αντιδράσεις που έχουν εκφράσει πολλοί πολίτες, μέσα και από την ομάδα του facebook «Φίλοι του Γαλλικού Σταθμού», προχώρησε ο Δήμος Αλεξανδρούπολης. Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, με τον σχεδιασμό του Δήμου, τα κτίρια του Γαλλικού Σταθμού θα είναι επισκέψιμα, ώστε να μπορεί το κοινό και οι επισκέπτες της πόλης να θαυμάζουν αυτό το απίστευτο δημιούργημα, χωρίς να αλλοιωθεί το κέλυφός τους και να ενταχθούν μαζί με το νέο σύγχρονο κτίριο που θα κατασκευαστεί στο ανατολικό κενό άκρο της έκτασης για τους επιβάτες του ΚΤΕΛ.
Σημειώνεται πως τους τελευταίους μήνες, έχει ‘γεννηθεί’ μία ομάδα πολιτών, οι οποίοι εκφράζουν την αντίρρηση και την ανησυχία τους για τα σχέδια του Δήμου, επισημαίνοντας πως η λειτουργία ΚΤΕΛ σε ένα τόσο ιστορικό σημείο της πόλης, όχι μόνο θα υποβαθμίσει το σπουδαίο αυτό κτιριακό σύμπλεγμα, αλλά θα αποτελέσει μία ακόμη ‘χαρακιά’, μετά το Πασαλίκι, στην μνήμη της Αλεξανδρούπολης. Αυτό που ζητούν είναι να υπάρξει αλλαγή της απόφασης για μεταφορά του ΚΤΕΛ και να μετατραπεί ο Γαλλικός Σταθμός σε ένα χώρο ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς.
«Χώρος σχεδιασμένος από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο»
Η δημοτική αρχή, από την πλευρά της, επισημαίνει πως τον συγκεκριμένο χώρο, «δεν τον διαλέξαμε αλλά εκεί είναι σχεδιασμένος να γίνει από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο», τονίζοντας πως ο χώρος που μελετάται για να γίνει ΚΤΕΛ θα είναι ανατολικά του χώρου του Γαλλικού Σταθμού και βρίσκεται μετά τα κτίρια του ΟΣΕ. Αναφέρεται ακόμη πως μετά από αγώνα του Δήμου, τα κτίρια αυτά χαρακτηρίστηκαν σαν μνημεία, προκειμένου να προστατευτούν και να μην χάσουν την πολιτιστική τους αξία και ιστορία: «Με την προστασία των κτιρίων και τον χαρακτηρισμό τους σαν μνημεία, εκπονείται ένα σχέδιο τοπικό ρυμοτομικό με ανταπόκριση στις σύγχρονες μορφές ζωής σε συνδυασμό με τη βιώσιμη ανάπτυξη δηλαδή την ποιότητα αστικής ζωής, την οικονομική ανταγωνιστικότητα, τη δημιουργία θέσεων εργασίας».
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Δήμου
Ο χώρος αυτός βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο Αλεξανδρούπολης, στην κεντρική οδό προς το αεροδρόμιο και η χρήση γης είναι «ΚΤΕΛ σταθμός υπεραστικών λεωφορείων». Το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) Αλεξανδρούπολης (ΦΕΚ 844Δ/25-11-99), εγκρίθηκε μετά την εφαρμογή του Ν. 2508/97 και οι χρήσεις γης είναι δεσμευτικές και στις εντός αλλά και στις εκτός σχεδίου περιοχές.
Τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια μπορεί να απαρτίζονται είτε από ειδικές κατευθυντήριες διατάξεις που αποσκοπούν στην επίτευξη ορισμένου αποτελέσματος και είναι δεσμευτικές, όπως στην περίπτωση του ΚΤΕΛ, είτε είναι γενικές, όπως π.χ. συγκοινωνιακό κέντρο και θα εξειδικευθούν κατά την πολεοδομική μελέτη.
Το γεγονός είναι ότι οι διατάξεις του ΓΠΣ είτε είναι γενικές είτε είναι εξειδικευμένες, ΕΙΝΑΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΕΣ εφόσον δεν επιδέχονται περαιτέρω εξειδίκευση (τι παραπάνω εξειδίκευση από ΚΤΕΛ σταθμός υπεραστικών λεωφορείων που ήδη υπάρχει στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αλεξανδρούπολης).
Άρα το χώρο δεν τον διαλέξαμε αλλά εκεί είναι σχεδιασμένος να γίνει από το ΓΠΣ. Συνεπώς ο Δήμος με το επιστημονικό προσωπικό του στέκεται συμβουλευτικά δίπλα στην ΚΤΕΛ ΑΕ για να προωθήσει όλες τις μελέτες για την ολοκλήρωση του όλου θέματος.
Το ίδιο συμπέρασμα είχε παρουσιαστεί και στο υπ’ αριθμ. 106/2014 Πρακτικό Επεξεργασίας του ΣτΕ για την έγκριση του Π. Δ/τος έγκρισης της πολεοδομικής ενότητας Χιλής, που αποτελεί δεδικασμένο, όπου με σαφήνεια παρουσιάζεται η ανάγκη χωροθέτησης του ΚΤΕΛ στα ανατολικά της πόλης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης, δηλαδή στο συγκεκριμένο σημείο (τότε δεν είχε βρεθεί η λύση της συνεργασίας ΚΤΕΛ- ΓΑΙΑΟΣΕ και ο χώρος της ιδιοκτησίας ΚΤΕΛ ήταν μικρός, 1200 τμ λόγω απαλλοτρίωσης). Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης μεσολάβησε ώστε να υπογραφεί συμφωνία μεταξύ της ΚΤΕΛ ΑΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ στο σημείο όπου το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης καθορίζει τη θέση για την χωροθέτηση του σταθμού. Ο χώρος των 6.900 τμ. ενοικιάστηκε, ο οποίος εφάπτεται με ιδιοκτησία της ΚΤΕΛ ΑΕ περίπου άλλα 1200 τμ., ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία σύνταξης ενός «τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου» με τις διαδικασίες αξιοποίησης της περιουσίας της ΓΑΙΑΟΣΕ. Άρα η διαμεσολάβηση του Δήμου Αλεξανδρούπολης έγινε για το καλό της πόλης μας.
Κική Ηπειρώτου
gnomionline.gr