Βγαίνει από τα συρτάρια το τραμ Λευκωσίας
Στο προσκήνιο επανέρχεται η συζήτηση αναφορικά με τη δημιουργία τραμ στη Λευκωσία, με σκοπό να επιλυθεί το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά με το κυκλοφοριακό κουμφούζιο.
Η Offsite επικοινώνησε με την Υπουργό Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, Βασιλική Αναστασιάδου, η οποία μας αποκάλυψε πως η μελέτη που είχε γίνει από το 2015 για τη δημιουργία τραμ στην πρωτεύουσα, έχει βγει από τα συρτάρια του υπουργείου και έχει αποσταλεί προς αξιολόγηση στον ευρωπαϊκό οργανισμό Jaspers.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Υπουργό, εντός του ερχόμενου Δεκεμβρίου αναμένεται στην Κύπρο εκπρόσωπος του οργανισμού, ο οποίος θα παραδώσει τα ευρήματα της μελέτης στην Υπουργό προκειμένου το έργο να καταστεί βιώσιμο και υλοποιήσιμο.
Ο οργανισμός αναμένεται να εισηγηθεί στο Υπουργείο Μεταφορών τρόπους χρηματοδότησης του έργου, ένα από τα προβλήματα που δεν άφηναν το έργο να υλοποιηθεί, καθώς επίσης και τεχνικές συμβουλές για την κατασκευή του τραμ.
Ο οργανισμός Jaspers είναι ένας συνεταιρισμός που δημιουργήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης. Σκοπός του σώματος είναι να παρέχει τεχνική βοήθεια προς τα κράτη μέλη της ΕΕ και με ποιους τρόπους μπορεί να διεκδικήσει κονδύλια για μεγάλα προγράμματα από το ευρωπαϊκό ταμείο περιφερειακής ανάπτυξης, το ταμείο συνοχής, και άλλα ευρωπαϊκά ταμεία.
Υποστήριξη από Ελλάδα
Η Υπουργός αναγνωρίζει το πρόβλημα που υπάρχει με το κυκλοφοριακό, κυρίως στην πρωτεύουσα, και όπως επεσήμανε στην Offsite, το Υπουργείο προσπαθεί καθημερινά με διάφορα μέτρα και έργα να βοηθήσει για να επιλυθεί σύντομα το ζήτημα αυτό.
Μέσα στις προσπάθειες του Υπουργείου Μεταφορών, σύμφωνα με την κα. Αναστασιάδου, είναι και η άμεση επικοινωνία με το αντίστοιχο Ελληνικό Υπουργείο, με ένα μνημόνιο συνεργασίας για τεχνοοικονομική υποστήριξη επί του θέματος της δημιουργία τραμ, αρχικά στη Λευκωσία που αντιμετωπίζει και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Η μελέτη των 216,5 εκατομμύριων
Να υπενθυμίσουμε πως πίσω στο 2015/16, ελληνικός οίκος και οι οίκοι NAMA και DLK, ετοίμασαν μελέτη η οποία καταδείκνυε πως το έργο είναι βιώσιμο και θα κόστιζε 216,5 εκατομμύρια.
Ωστόσο, η δημιουργία τραμ βρήκε αντίσταση στο Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο αρνήθηκε να χρηματοδοτήσει το έργο λόγω των περιορισμένων πόρων που υπήρχαν τότε στα ταμεία του κράτους.
Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό , υπήρχε η εκτίμηση ότι τα έσοδα τον πρώτο χρόνο θα ανέλθουν γύρω στα 9 εκατομμύρια ευρώ και θα αυξηθούν στα 20 εκ. ευρώ (ετησίως) τα αμέσως επόμενα χρόνια λειτουργίας του τραμ.
Μάλιστα, είχαν γίνει και συζητήσεις, το τραμ της Λευκωσίας να προταθεί ως δικοινοτικό έργο ακόμα και χωρίς λύση, με μία γραμμή να τερματίζει στην άλλη πλευρά της Λευκωσίας.
Είναι προφανές πως οι πολίτες δεν αντέχουν άλλη καθυστέρηση σε τέτοια μεγαλεπήβολα έργα που αναμφίβολα θα βοηθήσουν στο να «αναπνεύσει» το κυκλοφοριακό στην πρωτεύουσα.
Η καθημερινή ταλαιπωρία των οδηγών και η έλλειψη ικανοποιητικών επιλογών στις δημόσιες συγκοινωνίες, είναι από τα πλέον φλέγοντα θέματα που η πολιτεία θα πρέπει να να ενσκύψει με σοβαρή διάθεση προκειμένου να βρεθούν οι απαραίτητες λύσεις.
Του Δημήτρη Χατζηιωσήφ
.offsite.com.cy