Εδώ και πολλά χρόνια έχουμε καθηλωθεί στα έργα Μετρό, Τραμ και Προαστιακού που λόγω κρίσης είτε κόλλησαν είτε καθυστέρησαν σημαντικά. Από το 2006 ασχολούμαστε με τη βασική γραμμή κα την Γραμμή Καλαμαριάς του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την ηλεκτροκίνηση του Προαστιακού στην Αθήνα, με την επέκταση του Μετρό και του Τραμ στον Πειραιά, και την περίφημη πλέον Γραμμή 4.
Για την τελευταία έπρεπε να φτάσουμε στο 2017 για να δημοπρατηθεί, 12 χρόνια μετά την πρώτη της εξαγγελία. Η έναρξη κατασκευής της τοποθετείται το 2019. Αυτή όμως θα είναι η αρχή για τα νέας γενιάς έργα σε Μέσα Σταθερής Τροχιάς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Όλα αυτά τα χρόνια "σιγοψήνονται" τα επόμενα πλάνα. Έργα που θα μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια
και που φιλοδοξούν να μπουν στην "ουρά" προς υλοποίηση.
Σήμερα, μαζέψαμε όλα τα επικείμενα μελλοντικά έργα σε Μετρό, Τραμ και Προαστιακό που θα επιχειρήσουν να κλειδώσουν στο μέλλον μία χρηματοδότηση για να κατασκευαστούν.
ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ
Τα έργα Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη είναι συνολικά οκτώ και αναζητούν 3,5 δισ.ευρώ. Το πρώτο έργο που θα δούμε είναι οι πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 στο ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ. Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη με κόστος περίπου 40εκατ.ευρώ.
Επέκταση Γραμμής 4 προς Εθνική Οδό: Πρώτη πλέον στη σειρά υλοποίησης μπαίνει ίσως η πιο αδικημένη γραμμή Μετρό, η επέκταση από το Γουδή μέχρι το Μαρούσι και την Εθνική Οδό στη Λυκόβρυση. Μεγάλο έργο με 13,8χλμ γραμμής και 11 σταθμούς: ΚΑΤΕΧΑΚΗ, ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΣΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ, ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ, ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ, ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ. Οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί.Το κόστος εκτιμάται σε 1,3δισ.ευρώ.
Επέκταση Γραμμής 4 προς Περισσό: Η δεύτερη επέκταση είναι πιο μικρή, συνδέεται με τη Γραμμή 1 και αφορά 2,6χλμ και 2 νέους σταθμούς: ΑΝΩ ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ, ΠΕΡΙΣΣΟΣ. Οι τοπογραφικές και γεωτεχνικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί. Το κόστος εκτιμάται σε 220εκατ.ευρώ.
Επέκταση Γραμμής 4 προς Άνω Ηλιούπολη: Είναι νέος κλάδος της Γραμμής 4 από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Ηλιούπολη. Αφορά την κατασκευή 4,3χλμ γραμμής και 3 νέους σταθμούς: ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ. Οι τοπογραφικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί ενώ σε εξέλιξη είναι οι γεωτεχνικές έρευνες.Το κόστος εκτιμάται σε 370εκατ.ευρώ.
Επέκταση Γραμμής 2 προς Ίλιον: Πρόκειται για την προτελευταία επέκταση της γραμμή στα βόρειο-δυτικά προάστια της Αθήνας. Περιλαμβάνει 3,5χλμ γραμμής και 3 νέους σταθμούς: ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ. Οι τοπογραφικές έρευνες έχουν ολοκληρωθεί ενώ σε εξέλιξη είναι οι γεωτεχνικές έρευνες.Το κόστος εκτιμάται σε 350εκατ.ευρώ.
Υπογειοποίηση Γραμμής 1 Φάληρο-Πειραιάς: Αφορά την υπογειοποίηση τμήματος 2χλμ και την κατασκευή ενός νέου σταθμού (ΚΑΜΙΝΙΑ). Το κόστος είναι 100εκατ.ευρώ. Στο έργο αυτό υπάρχουν ακόμα και εγκεκριμένοθ περιβαλλοντικοί όροι.
Επέκταση Μετρό Θεσσαλονίκης προς Εύοσμο-Σταυρούπολη: Είναι το μεγαλύτερο project για την νέα γενιά έργων Μετρό της πόλης. Περιλαμβάνει 11χλμ γραμμής και 8 νέους σταθμούς: ΕΠΤΑΛΟΦΟΣ, ΜΕΝΕΜΕΝΗ, ΚΟΡΔΕΛΙΟ, ΕΥΟΣΜΟΣ, ΟΜΟΝΟΙΑ, ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΠΟΛΙΧΝΗ,ΝΕΑΠΟΛΗ. Θα κουμπώνει στη βασική γραμμή στο σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ (θα είναι πιθανότατα το δυτικό τμήμα της γραμμής Καλαμαριάς). Οι μελέτες είναι σε εξέλιξη. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 900εκατ.ευρώ. Φέτος μέχρι το τέλος του έτους περιμένουμε την προκήρυξη των πρόδρομων εργασιών με κόστος περίπου 30εκατ.ευρώ.
Επέκτασης Μετρό Θεσσαλονίκης στο Αεροδρόμιο Μακεδονία: Εδώ θα έχουμε μία υπέργεια επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς (πάνω σε γέφυρα πιθανόν) στα πρότυπα του Μετρό Κοπεγχάγης που θα φέρει το Μετρό μέχρι το Αεροδρόμιο της πόλης. Περιλαμβάνει 5,5χλμ γραμμής με 4 σταθμούς: ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΙΚΕΑ, ΘΕΡΜΗ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 200εκατ.ευρώ.
ΕΡΓΑ ΤΡΑΜ
Επέκταση Τραμ Αθήνας προς Κερατσίνι, Πέραμα: Αφορά την πρώτη επέκταση του μέσου εδώ και πολλά χρόνια, συνέχεια της επέκτασης που ολοκληρώνεται προς Πειραιά. Θα έχει μήκος περίπου 8χλμ και θα περνά από Δραπετσώνα, Κερατσίνι με τελικό στόχο να φτάσει μέχρι το Πορθμείο Περάματος. Το κόστος εκτιμάται σε 180εκατ.ευρώ.
ΕΡΓΑ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ
Επέκταση προς Λαύριο: Αφορά την επέκταση κατά 32χλμ της γραμμής από το Κορωπί μέχρι το λιμάνι Λαυρίου. Θα έχει δέκα νέους σταθμούς (Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, Δασκαλειό 1, ΒΙΟΠΑ Κερατέας, Δασκαλειό 2, Θορικό, Κυπριανός και Λαύριο).Το κόστος εκτιμάται σε περίπου 160εκατ.ευρώ.
Επέκταση προς Ραφήνα: Αφορά την επέκταση κατά 6χλμ από το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος μέχρι το λιμάνι της Ραφήνας. Το κόστος εκτιμάται σε περιπου 80εκατ.ευρώ. Μαζί με την επέκταση προς Λαύριο μελετώνται ως συνοδό έργο των επεκτάσεων της Αττικής Οδού.
Επέκταση προς Ελευσίνα: Αφορά την επανενεργοποίηση της παλιάς γραμμής προς Κόρινθο στο τμήμα Άγιοι Ανάργυροι-Ελευσίνα και αποτελεί ένα από τα σημαντικά νέα έργα του Προαστιακού. Τις μελέτες χρηματοδοτούν τα ΕΛΠΕ.
Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com