Μια μεγάλη οθόνη αφής καλυμμένη από έναν ψηφιακό χάρτη. Διαδρομές, δρομολόγια, σταθμοί, στάσεις. Ολα κυλούν ρολόι, σαν ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, που όμως δεν συμβαίνει τίποτα ενδιαφέρον. Μέχρι τη στιγμή που σε κάποιο σταθμό εμφανίζεται ένα μεγάλο, κόκκινο καμπανάκι που αναβοσβήνει.
Στο πλάι της οθόνης, δεξιά του χάρτη, εμφανίζεται μια ειδοποίηση: «Υποπτο αντικείμενο στον σταθμό τάδε του μετρό. Ποια από τις παρακάτω ενέργειες θα επιλέξετε;». Ο χρήστης έχει τρεις επιλογές: να εκκενώσει τον σταθμό, να στείλει τον κοντινότερο σεκιούριτι στο σημείο ή να ακινητοποιήσει όλους τους συρμούς του μετρό. Επιλέγει να στείλει τον κοντινότερο υπάλληλο να εξετάσει το περιστατικό. Το σύστημα τον ειδοποιεί αυτομάτως κι εκείνος μεταβαίνει στο σημείο. Διαθέτει τα κατάλληλα εργαλεία, ελέγχει την αποσκευή, διαπιστώνει ότι πρόκειται για την τσάντα κάπου ξεχασιάρη και την εναποθέτει στα απολεσθέντα.
Ολα τα παραπάνω έγιναν σε λιγότερο από ένα λεπτό. Και όχι δεν είναι κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι. Είναι το σύστημα διαχείρισης συγκοινωνιών Mastria της Alstom, το οποίο παρουσιάστηκε στην έκθεση «InnoTrans» στο Βερολίνο και προσφέρει την απόλυτη διασύνδεση όλων των εμπλεκομένων στην κυκλοφορία φορέων. Από ένα έκτακτο γεγονός, όπως είναι μια πορεία στον δρόμο, μέχρι κάποια πιθανή απειλή, ο αλγόριθμος του Mastria εντοπίζει αυτομάτως το συμβάν ή το πρόβλημα και προτείνει διαφορετικές λύσεις. Το ανθρώπινο χέρι είναι αυτό που επιλέγει την κατάλληλη λύση. Βοηθά τις Αρχές να επιτύχουν τη μεγαλύτερη δυνατή κινητικότητα, δεδομένων των υφιστάμενων συνθηκών. Είναι μια ορχήστρα που συντονίζει λεωφορεία, μετρό, τραμ, τρένα, αλλά και την κυκλοφορία, ώστε να εξάγεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Ο αυτοματισμός του συστήματος προσφέρει ταχύτητα, ενώ ακόμη και η ενημέρωση των εμπλεκομένων, αφού επιλεγεί η βέλτιστη λύση, πραγματοποιείται αυτοματοποιημένα μέσω μηνυμάτων σε κινητό τηλέφωνο.
Εργαλείο προγραμματισμού
Το Mastria δεν αποτελεί απλώς ένα σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας, είναι ένα εργαλείο προγραμματισμού δρομολογίων, κίνησης, που δεν εντοπίζει μόνο έκτακτα περιστατικά, προτείνει όμως και τις καλύτερες δυνατές εναλλακτικές προσφέροντας πληροφορίες για τις επιπτώσεις τους. Αν, για παράδειγμα, αποφασιστεί η αναδρομολόγηση μιας λεωφορειακής γραμμής λόγω πορείας, μπορεί να προβλέψει τον υπερβάλλοντα φόρτο, δρομολογώντας ταυτόχρονα περισσότερα οχήματα από τα προγραμματισμένα, για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Η διασύνδεση όλων των εμπλεκομένων στην κυκλοφορία μιας πόλης –συγκοινωνιακοί φορείς, Πολιτική Προστασία, Αστυνομία, Πυροσβεστική κ.τ.λ.– αποτελεί το απόλυτο εργαλείο μιας έξυπνης πόλης. Πόσες φορές δεν έχουμε σκεφθεί κολλημένοι στην κίνηση της Αθήνας ότι θα έπρεπε κάπως να συντονίζεται όλο αυτό το χάος; Εμείς το είδαμε στην «Inno Trans».
Αλεξάνδρα Κασσίμη
kathimerini.gr