Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018

Η μελέτη του ΤΕΕ-τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας για την "Σιδηροδρομική Εγνατία" του 2004 παραμένει και σήμερα επίκαιρη.

Θέµατα των Ελληνικών Σιδηροδρόµων αποτέλεσαν και κατά το παρελθόν αντικείµενο επεξεργασίας από το ΤΕΕ / ΤΚΜ και διατυπώθηκαν θέσεις και προτάσεις που αφορούσαν επιµέρους ζητήµατα σχετικά µε την κατάσταση και ασφάλεια του δικτύου, την βελτίωση και το εκσυγχρονισµό του καθώς και την αξιοποίηση των κονδυλίων των Β’ και Γ’ ΚΠΣ .



Στο πρόσφατο παρελθόν στα πλαίσια λειτουργίας της Μόνιµης Επιτροπής Έργων Υποδοµής και Περιφερειακής Ανάπτυξης συστήθηκε Οµάδα Εργασίας η οποία µαζί µε εκπροσώπους από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης , τον Ο. Σ. Ε. και τον Οργανισµό Θεσσαλονίκης διερεύνησε τη δυνατότητα ανάπτυξης Προαστιακού Σιδηροδρόµου στην Κεντρική Μακεδονία και κατέληξε σε συγκεκριµένες προτάσεις τις οποίες κοινοποίησε στους αρµόδιους φορείς. 
Η κατάσταση του υφιστάµενου δικτύου και των λοιπών εγκαταστάσεων των Σιδηροδρόµων στη χώρα µας και ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα δηµιουργούν προβληµατισµό και ανησυχία για το µέλλον των σιδηροδρόµων στη χώρα µας. Πεποίθηση όλων πλέον είναι ότι ο σιδηρόδροµος, αν και το πλέον οικολογικό και φιλικό προς το περιβάλλον Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, στην Ελλάδα για πολλές δεκαετίες έχει αφεθεί στην τύχη του. Η συχνότητα των δυστυχηµάτων το τελευταίο διάστηµα (πέντε θανατηφόρα σε διάστηµα έξι µηνών) θα πρέπει να αφυπνήσουν τους υπεύθυνους της πολιτείας και να χαράξουν νέα ενεργή πολιτική για τους Ελληνικούς Σιδηροδρόµους. Ο ρυθµός εξέλιξης των έργων εκσυγχρονισµού και βελτίωσης δικτύου και εγκαταστάσεων είναι βραδύς παρά την ευχέρεια διάθεσης των αναγκαίων κονδυλίων στα πλαίσια των Β’ και Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου. Επίσης παρά τις εξαγγελίες και τις αναθέσεις µελετών για τη διασύνδεση της Ηπείρου και της ∆υτικής Μακεδονίας το θέµα φαίνεται να έχει τεθεί σε δεύτερη προτεραιότητα και ο χρονικός ορίζοντας του 2014 φαντάζει ανέφικτος. Με βάση τον παραπάνω προβληµατισµό η ∆ιοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΚΜ αφού έλαβε υπ’ όψη της την εισήγηση της Μόνιµης Επιτροπής Έργων Υποδοµής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, συγκρότησε Οµάδα Εργασίας από πέντε συναδέλφους µε αντικείµενο τη µελέτη του έργου: «Σιδηροδροµική Εγνατία».

Η Οµάδα Εργασίας είχε ως αντικείµενο: 

1. Την επεξεργασία προτάσεων που έχουν κατατεθεί από το Υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΣΕ, τα Ελληνικά Πολυτεχνεία ή άλλους φορείς. 2. Τη συγκέντρωση στοιχείων µελετών που έχουν εκπονηθεί από τον ΟΣΕ για τον συγκεκριµένο άξονα Ηγουµενίτσας-Αλεξανδρούπολης. 3. Την συγκέντρωση στοιχείων των έργων που µελετώνται, προγραµµατίζονται ή υλοποιούνται και σχετίζονται µε τη διασύνδεση της Ηπείρου και ∆. Μακεδονίας, καθώς και τη βελτίωση των υφιστάµενων τµηµάτων στις άλλες περιφέρειες. 4. Τη καταγραφή και επεξεργασία των θέσεων του ΤΕΕ και των Περιφερειακών Τµηµάτων Ηπείρου, Θεσσαλίας, ∆υτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί. Η Οµάδα Εργασίας απευθύνθηκε σε διάφορους φορείς όπως το ΕΜΠ ,την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, το ΣΑΣ Θεσσαλονίκης για την καταγραφή προτάσεων και µελετών καθώς επίσης την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ ,για τη συλλογή του απαραίτητου υλικού και κυρίως σχεδιασµού, εκπονούµενων µελετών, εκτελούµενων και προγραµµατιζόµενων έργων. Κατέγραψε σειρά άρθρων , εισηγήσεων και ανακοινώσεων σχετικών µε τους Ελληνικούς Σιδηροδρόµους και ειδικότερα µε το σιδηροδροµικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδος. Κατέγραψε επίσης συνοπτικά τους στόχους και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε σχέση µε τις Σιδηροδροµικές Μεταφορές όπως αυτές προκύπτουν από συγκεκριµένες Οδηγίες και Αποφάσεις της γενικότερα αλλά και σε 7 ότι έχει σχέση µε την ανάπτυξη των Σιδηροδρόµων στην Ελλάδα και ειδικότερα µε τη Σιδηροδροµική Εγνατία. Προκειµένου να συλλεχθούν και καταγραφούν οι απόψεις ,θέσεις και προτάσεις των άλλων Περιφερειακών Τµηµάτων , αλλά και αυτές των εκεί τοπικών κοινωνιών καθώς και οι προτεραιότητες και οι ιεραρχήσεις των για το συγκεκριµένο θέµα, ζητήθηκε ο ορισµός ενός εκπροσώπου από κάθε Τµήµα για τη συµµετοχή του στην οµάδα εργασίας και να λειτουργήσει σαν σύνδεσµος µε τη συσταθείσα Οµάδα Εργασίας του Τµήµατός µας και το αντίστοιχο Περιφερειακό Τµήµα. Η Οµάδα Εργασίας επεξεργάσθηκε και αξιολόγησε το υλικό που συνέλεξε και κατέγραψε, καταχωρώντας στο τεύχος αυτό στοιχεία προτάσεων, αποφάσεων, µελετών κτλ κατέληξε δε σε συγκεκριµένα συµπεράσµατα και προτάσεις που καταγράφονται στο κλείσιµο του τεύχους αυτού. Το αποτέλεσµα αυτής της δουλειάς, οι προτάσεις και τα συµπεράσµατα της διευρυµένης Οµάδας Εργασίας, θα παρουσιασθούν σε κοινή εκδήλωση την άνοιξη του 2006 στη Θεσσαλονίκη. Η σύνθεση της Οµάδας Εργασίας και οι εκπρόσωποι – σύνδεσµοι των άλλων Περιφερειακών Τµηµάτων που συνεργάστηκαν στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται παρακάτω: 

ΟΜΑ∆Α ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΕΕ / ΤΚΜ ΓΙΑ ΤΗ « ΣΙ∆ΗΡΟ∆ΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ »

 Πρέντζας Σωτήρης Αγρ/µος Τοπ/φος Μηχανικός µέλος της ∆.Ε. του ΤΕΕ/ΤΚΜ Λάτσιος Ζαχαρίας Πολιτικός Μηχανικός ∆ιευ/ντής Ο.Σ.Ε. Μακεδονίας - Θράκης Φώλλας Απόστολος Πολιτικός Μηχανικός. Ο.Σ.Ε. Μπούτσικας Θεµιστοκλής Πολιτικός Μηχανικός Ο.Σ.Ε. Νάτσινας Θεόδωρος, Πολιτικός Μηχανικός – Συγκοινωνιολόγος

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ – ΣΥΝ∆ΕΣΜΟΙ ΑΛΛΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΤΕΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

 ΗΠΕΙΡΟΥ Σταµουλάκης Γιώργος Αντιπρόεδρος ∆ιοικούσας Επιτροπής Μακρής Κωνσταντίνος Μέλος » » ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΚΕΝΤΡ. ΚΑΙ ∆ΥΤ.ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ∆ιαµάντος Κωνσταντίνος Πρόεδρος ∆ιοικούσας Επιτροπής Μπάκος Ηλίας Πρόεδρος Νοµ /κής Επιτροπής Τρικάλων ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ∆ΥΤ. ΜΑΚΕ∆ΟΝΙΑΣ Σιδηρόπουλος ∆ηµήτριος Εκπρόσωπος ΤΕΕ / Τ∆Μ Μόσχος ∆ηµήτριος Εκπρόσωπος ΤΕΕ / Τ∆Μ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΤ. ΜΑΚΕ∆ΟΝΙΑΣ Αντωνιάδης Κωνσταντίνος Πρόεδρος ∆ιοικούσας Επιτροπής Τσαούσης Ηλίας Γεν. Γραµ. ∆ιοικούσας Επιτροπής ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΡΑΚΗΣ Πλέσιας Αργύρης Γεν. Γραµ. ∆ιοικούσας Επιτροπής

ΟΡΙΣΜΟΣ – ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ 

Με τον όρο «Σιδηροδροµική Εγνατία» αναφερόµαστε σε ένα δίκτυο που προτείνεται να εκτείνεται από την Ήπειρο ως την Θράκη και θα διέρχεται από την ∆υτική, Κεντρική και Ανατολική Μακεδονία. Ο κεντρικός άξονας της Σιδηροδροµικής Εγνατίας καθορίζεται από τα δύο άκρα του, δηλαδή δυτικά τον λιµένα της Ηγουµενίτσας και ανατολικά το Πύθιο (τη συνοριακή διέλευση στα Ελληνοτουρκικά σύνορα). Στην Σιδηροδροµική Εγνατία συµπεριλαµβάνονται οι γραµµές που εξυπηρετούν και άλλες περιοχές εκατέρωθεν του κεντρικού αυτού άξονα, όπως περιφέρειες (π.χ. τη Θεσσαλία), πόλεις στην Μακεδονία και τη Θράκη (π.χ. βόρειος Ν. Έβρου, Καβάλα) και πόλους έλξης µετακινήσεων (π.χ. ΒΙ.ΠΕ.Θ.). Η Σιδηροδροµική Εγνατία είναι περίπου παράλληλη της οδικής Εγνατίας. ΙΙ.2 ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Το υφιστάµενο σιδηροδροµικό δίκτυο εκτείνεται στην Μακεδονία και τη Θράκη και περιλαµβάνει τις γραµµές • Φλώρινα / Κοζάνη – Έδεσσα – Πλατύ – Θεσσαλονίκη. • Λάρισα – Κατερίνη – Πλατύ – Θεσσαλονίκη. • Θεσσαλονίκη – Ελληνο-«Γιουγκοσλαβικά» σύνορα (Ειδοµένη). • Θεσσαλονίκη – Ελληνο-Βουλγαρικά σύνορα (Προµαχώνας) / Σέρρες – ∆ράµα – Ξάνθη – Κοµοτηνή – Αλεξανδρούπολη – Ελληνο-Τουρκικά σύνορα / Ορµένιο. Εποµένως, το υφιστάµενο δίκτυο επιτρέπει µετακινήσεις από την Φλώρινα και την Κοζάνη (στο δυτικό άκρο) ως τα ελληνοτουρκικά σύνορα (Πύθιο) και Ορµένιο (στο ανατολικό άκρο). Όπως και για την υφιστάµενη οδική Εγνατία, η παρούσα σιδηροδροµική υποδοµή µπορεί να περιγραφεί ως «λειτουργική Σιδηροδροµική Εγνατία» µε την έννοια ότι οι υφιστάµενες γραµµές, σε πολλά σηµεία, δεν είναι οι ιδανικές ούτε ως προς τη χάραξή τους ούτε ως προς τα χαρακτηριστικά τους (γεωµετρικά και λειτουργικά). Τέλος, αυτή η υφιστάµενη «λειτουργική» Εγνατία δεν επεκτείνεται πέραν των δύο δυτικών απολήξεων (Κοζάνη / Φλώρινα) για να θεωρηθεί ως µια ολοκληρωµένη λειτουργική χάραξη. Προσωρινά, ακόµα και τµήµατα των γραµµών προς Φλώρινα και Κοζάνη δεν κυκλοφορούνται καθώς εκτελούνται έργα βελτίωσης της γραµµής. Αυτή τη στιγµή ορισµένα τµήµατα των γραµµών της δυτικής Σιδηροδροµικής Εγνατίας (στη ∆. Μακεδονία, τη Θεσσαλία και την Ήπειρο) βρίσκονται υπό µελέτη. ΙΙ.2.1 Ιστορικά στοιχεία Η ανάπτυξη της σιδηροδροµικής γραµµής στην Βόρεια Ελλάδα (Μακεδονία – Θράκη) ξεκίνησε προ της απελευθέρωσής της (1912 – 1913) την περίοδο της Οθωµανικής Αυτοκρατορίας. Η πρώτη σιδηροδροµική γραµµή σε ελληνικά εδάφη που ανήκαν, τότε, στην Οθωµανική Αυτοκρατορία, ήταν η γραµµή Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Μητροβίτσα, 9 που κατασκευάσθηκε το 1873 – 1874. Το 1888 έγινε η σύνδεση µε το Βελιγράδι και εκείθεν µε το σιδηροδροµικό δίκτυο της Ευρώπης. Η κατασκευή της γραµµής αυτής έγινε από την Εταιρία Ανατολικών Σιδηροδρόµων (COMPANIE D’ EXPLOTATION DES CHEMINS DE FER ORIENTAUX C.O.) του Βαρόνου Χίρστ και γερµανικά κεφάλαια. Σήµερα η γραµµή αυτή στο Ελληνικό έδαφος ονοµάζεται γραµµή Θεσσαλονίκης – Ειδοµένης (Θ-Ε). Τo 1892 κατασκευάζεται, πάλι µε Γερµανικά κεφάλαια, η γραµµή Θεσσαλονίκης – Μοναστηρίου µε την επωνυµία Salonique – Monastir (S.M) υπό την διοίκηση της Εταιρίας Ανατολικών Σιδηροδρόµων (C. O.). Σήµερα η γραµµή αυτή στο Ελληνικό έδαφος ονοµάζεται γραµµή Θεσσαλονίκης – Φλώρινας (Θ-Φ). Το 1893 έως το 1896 κατασκευάζεται η ενωτική γραµµή Θεσσαλονίκης Κωνσταντινούπολης από την εταιρία JONCTION SALONIQUE CONSTANINOPLE (JSC). Αργότερα έγιναν µικρότερες σηµπληρωµατικές στρώσεις για να ολοκληρωθεί στην σηµερινή µορφή της γραµµής Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης (Θ-Α) και Αλεξανδρούπολης – Ορµενίου (Α-Ο). Από τότε οι γραµµές αυτές απετέλεσαν το κύριο και σχεδόν αποκλειστικό δίκτυο των σιδηροδρόµων Μακεδονίας – Θράκης µε µικρές τροποποιήσεις, ως προς την αρχική χάραξη και µε µικρές επεκτάσεις κυρίων γραµµών µε κυριότερες : Την κατασκευή της γραµµής Αµυνταίου – Κοζάνης (ΑΜ-ΚΖ) µήκους 60 χλµ το 1960 και την κατασκευή της γραµµής Στρυµόνα – Προµαχώνα (ΣΚ-ΠΜ) µήκους 14,5 χλµ το 1963. 


Για να διαβάσετε όλη την μελέτη και τις προτάσεις του ΤΕΕ-τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας για την "Σιδηροδρομική Εγνατία"

Πατήστε εδώ.
http://library.tee.gr/digital/kma/kma_m1310.pdf


Στην ομάδα εργασίας συμμετείχε μεταξύ των άλλων και ο πρώην Διευθυντής Μακεδονίας -Θράκης του ΟΣΕ κ. Ζαχαρίας Λάτσιος τον οποίο ευχόμαστε Χρόνια Πολλά για την ονομαστική εορτή του.