Κυριακή 5 Αυγούστου 2018

Εμπορικό λιμάνι-Χωρίς σύγχρονο τρένο δεν γίνεταΙ-Παραγωγικοί φορείς: Μακρύς ο δρόμος για την υλοποίηση του αναπτυξιακού έργου.


Σε ισχυρό αναπτυξιακός πόλος θα καταστεί το λιμάνι της Πάτρας, όταν πάρει σάρκα και οστά η υλοποίηση του εμπορικού τμήματος και μπει στις... ράγες η έλευση του σύγχρονου τρένου!

Ωστόσο, φαίνεται ότι ο δρόμος θα είναι… μακρύς, παρά το γεγονός ότι επιχειρείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να δημιουργηθεί η αίσθηση πως δρομολογείται η επίλυση ενός πάγιου αιτήματος των παραγωγικών τάξεων της περιοχής.
Ειδικότερα, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, έγινε γνωστό ότι και μετά από τις προβλεπόμενες διαγωνιστικές διαδικασίες ανατέθηκε σε γραφείο μελετών η «υποβοήθηση της διεύθυνσης Λιμενικών Υποδομών στην επικαιροποίηση της οικονομοτεχνικής μελέτης και στην προετοιμασία του φακέλου μεγάλου έργου και του φακέλου κρατικών ενισχύσεων, στο πλαίσιο της κατασκευής των έργων υποδομών του εμπορικού τμήματος του λιμένα Πατρών».

Η εκπόνηση της οικονομοτεχνικής μελέτης για τα μεγάλα έργα, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη συγχρηματοδότηση του έργου από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ένα έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 130.000.000 ευρώ, το οποίο για να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια, θα πρέπει μέσα από την οικονομοτεχνική μελέτη να προκύπτει η βιωσιμότητά του.

Ν. Κοντοές: «Θα σηματοδοτήσει μια δυναμική προοπτική»

Για σημαντική εξέλιξη κάνει λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Νικόλαος Κοντοές, σε δήλωσή του στην «Γ», υπογραμμίζοντας πως το πιο κρίσιμο και το πιο σημαντικό είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου από την Ε.Ε.

Ειδικότερα, ερωτηθείς σχετικά ανέφερε τα εξής: «Εγκρίθηκε από το Υπουργείο η οικονομοτεχνική μελέτη και η επικαιροποίηση της τεχνικής μελέτης έτσι ώστε να προσδιοριστεί αφενός μεν ο ακριβής προϋπολογισμός και αφετέρου να γίνει ανάλυση κόστους – οφέλους προκειμένου να υποστηριχθεί ο φάκελος που θα υποβληθεί στην Ε.Ε. για χρηματοδότηση. Πρόκειται για υποστηρικτικές μελέτες του φακέλου για τη χρηματοδότηση του έργου. Είναι ένα βήμα, μια καλή εξέλιξη καθώς η μελέτη θα καταδείξει και τη βιωσιμότητα του έργου. Υπάρχει μια αισιοδοξία για την προοπτική της κατασκευής του εμπορικού τμήματος, το οποίο θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή ισχυρής ανάπτυξης για το λιμάνι. Αλλά θα πρέπει να υποστηριχθεί και από ένα άλλο σημαντικό έργο, την νέα σιδηροδρομική γραμμή, η οποία θα πρέπει να φθάσει μέχρι το λιμάνι. Το πιο κρίσιμο και το πιο σημαντικό από όλα είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου από την Ε.Ε. Το έργο αυτό θα βάλει το λιμάνι στη μεγάλη αγορά των εμπορευμαμεταφορών και αυτό του δίδει ισχυρή προοπτική. Θα είμαστε ένα από τα περιφερειακά λιμάνια που θα έχουν εμπορευματική σύνδεση και έτσι η Πάτρα θα καταστεί σε ισχυρός πόλος συνδυασμένων μεταφορών. Ετσι, θα μπορέσει να λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά με το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, του Πειραιά καθώς πολύ σύντομα θα αντιμετωπίσει συμφόρηση όπως διαφαίνεται από την διεθνή αγορά. Όλα αυτά, όμως, προϋποθέτουν τη σύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή, για να είναι αποτελεσματική αυτή η επένδυση, γιατί αλλιώς δεν μπορούμε να μιλάμε για ισχυρή ανάπτυξη».

Γ. Τελώνης: «Θετική εξέλιξη, αλλά έχουμε δρόμο...»

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυτιλιακών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών Γιώργος Τελώνης υπογραμμίζει ερωτηθείς σχετκά από την «Γ» πως είναι θετική η χρηματοδότηση της μελέτης, όμως για την υλοποίηση του έργου θα πρέπει να προκύψουν στοιχεία βιωσιμότητας.

«Ο δρόμος είναι πολύ μακρύς μέχρις ότου υλοποιηθεί το μεγάλο αναπτυξιακό αυτό έργο, το εμπορικό λιμάνι. Ομως, η εξέλιξη αυτή είναι θετική διότι διαφαίνεται ότι μπήκαμε πλέον στον χάρτη των υπό εξέταση μεγάλων έργων που χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα. Για να ενταχθούμε όμως θα πρέπει η οικονομοτεχνική μελέτη που θα συνταχθεί να εμπεριέχει θετικά στοιχεία που θα διασφαλίζουν την βιωσιμότητα και την προοπτική του έργου. Και προς αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να συνεισφέρουμε όλοι. Δεν μπορούμε να μιλάμε για εμπορικό λιμάνι χωρίς την έλευση του σύγχρονου τρένου, κάτι που συνδυάζεται άμεσα και απόλυτα. Αδιαμφισβήτητα, αυτό το έργο θα είναι μια σημαντική προοπτική για το λιμάνι μας, την πόλη μας, για την τοπική οικονομία», υπογραμμίζει ο κ. Τελώνης.

Πλ. Μαρλαφέκας: «Σημαντικά τα οφέλη για όλη τη Δυτ. Ελλάδα»

Για ένα σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο με πολλαπλά οφέλη και για την επιχειρηματική κοινότητα κάνει λόγο ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας υπογραμμίζοντας πως η κατασκευή του εμπορικού τμήματος του λιμανιού της Πάτρας αποτελεί πάγια διεκδίκηση του επιχειρηματικού κόσμου.

«Από το 2014, το Επιμελητήριο Αχαΐας έχει πρωτοστατήσει για να υλοποιηθεί το σημαντικό αυτό αναπτυξιακό έργο. Το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας με οδική και σιδηροδρομική σύνδεση, είναι ένα έργο που θα αναμορφώσει παραγωγικά και οικονομικά την περιοχή της Δυτικής Ελλάδος. Η Πάτρα θα καταστεί βασικό λιμάνι και κέντρο συνδυασμένων μεταφορών, ενώ θα έχει πλεονεκτική θέση λόγω της σύνδεσής της με τα λιμάνια της Αδριατικής απευθείας και της Δυτικής Μεσογείου. Από έρευνα που έχουμε εκπονήσει προκύπτουν πολύ σημαντικά στοιχεία για τα οφέλη από την εμπορική λειτουργία του λιμανιού. Τα πορίσματα αυτά τα είχαμε καταθέσει στους αρμοδίους Υπουργούς και με προσωπικές παρεμβάσεις μας, ενώ τα αναδείξαμε σε ημερίδες, συνέδρια και συσκέψεις. Τον περ. μήνα είχαμε συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και με τον CΕΟ του ΤΑΙΠΕΔ Ριχάρδο Λαμπίρη με βασικό αντικείμενο την χρηματοδότηση από το Υποδομών του εμπορικού λιμένα και εξηγήσαμε τους λόγους. Στα πλαίσια αυτά, αισθανόμαστε μεγάλη ικανοποίηση αλλά και δικαιωμένοι για την προσπάθεια που καταβάλλαμε. Πιστεύουμε πως αυτό το έργο θα αλλάξει τον οικονομικό χάρτη της περιοχής σε επίπεδο εισοδήματος, ανάπτυξης και απασχόλησης».

Σύμφωνα με τον κ. Μαρλαφέκα, το λιμάνι της Πάτρας ανήκει στα Διευρωπαϊκά δίκτυα, και έχει τριπλό χαρακτήρα (επιβατηγό-εμπορικό –τουριστικό), το δε εμπορικό είναι πολυχρηστικό που σημαίνει, πως θα εξυπηρετεί:

-πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού και υγρού φορτίου (εκφορτώνονται ετησίως περίπου 300. 000 τόνοι πρώτων υλών που προορίζονται κυρίως για βιομηχανίες της ΒΙΠΕ Πατρών.

-πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers), και

-πλοία RO-RO για μεταφορά ασυνόδευτων φορτίων και containers».

Από την έρευνα που έχει εκπονήσει το Επιμελητήριο το 2014 προκύπτει ότι τα στοιχεία συνηγορούν πως το έργο της μεταφοράς θα διπλασιασθεί, από την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε περιοχές εντός και εκτός της Δυτικής Ελλάδος. Υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία από επιχειρήσεις που αναδεικνύουν πως αν γίνει το εμπορικό λιμάνι:

-θα μεταφέρουν στην περιοχή μας τις παραγωγικές τους μονάδες, πολλές επιχειρήσεις.

-θα επαναφέρουν στην περιοχή παραγωγικές μονάδες που έχουν μεταφερθεί σε άλλες περιοχές λόγω της μη ύπαρξης Εμπορικού λιμανιού.

-θα διπλασιάσουν την παραγωγή τους ήδη λειτουργούσες μονάδες.

Επίσξς, εκτιμάται ότι θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας μόνο στην ΒΙΠΕ τουλάχιστον κατά 50% και όχι μόνο, θα δημιουργήσει τις συνθήκες για την ίδρυση και λειτουργία νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και θα κάνει ελκυστική την περιοχή μας για προσέλκυση νέων επενδύσεων στην μεταποιητική δραστηριότητα, ενώ έχει υπολογισθεί ότι μόνο αυτό το έργο θα προκαλέσει την ανάγκη για χωροθέτηση επέκτασης της ΒΙΠΕ Πατρών.

Της Ελένης Α. Γεωργοπούλου
gnomip.gr