Ο ΟΣΕ αδυνατεί να εκπαιδεύσει τη νέα γενιά προσωπικού του ελληνικού σιδηροδρόμου – Στόχος η επανενεργοποίηση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας
Ενα ακόμα ελληνικό παράδοξο εμφανίζεται στα... απόνερα της ιδιωτικοποίησης της μέχρι πρότινος κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η αδυναμία του ΟΣΕ, ελλείψει πια μηχανοδηγών, να εκπαιδεύσει τη νέα γενιά προσωπικού έλξης του ελληνικού σιδηροδρόμου, ενώ το «άνοιγμα» της αγοράς έχει ξεκινήσει, δυσχεραίνει τη λειτουργία των νέων ιδιωτικών εταιρειών. Με λίγα λόγια, η μετάβαση στο νέο καθεστώς βρήκε τη σιδηροδρομική οικογένεια απροετοίμαστη μπροστά στις υπαρκτές προκλήσεις.
Μοναδικός φορέας που έχει τη δυνατότητα σήμερα να προχωρήσει στην εκπαίδευση νέου προσωπικού είναι η Σιδηροδρομική Ακαδημία του ΟΣΕ, από την οποία όμως λείπουν αυτή τη στιγμή τα... πυρομαχικά. Η επανενεργοποίηση της Ακαδημίας αποτέλεσε μάλιστα δέσμευση της απελθούσας διοίκησης του Οργανισμού προς τις κοινοτικές αρχές κατά τη συζήτηση για τη διαγραφή των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Για να πάρει μπρος το όλο εγχείρημα, με καθυστέρηση ενός έτους σε σχέση με τις αρχικές εξαγγελίες, υπάρχουν ορισμένες προϋποθέσεις. Αρχικά, θα πρέπει να περάσουν από τη Βουλή δύο διατάξεις, επί τη βάσει των οποίων η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) θα αναγνωρίσει και θα πιστοποιήσει την Ακαδημία ως εκπαιδευτικό κέντρο, όπως εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα» η πρόεδρος της ΡΑΣ κυρία Ιωάννα Τσιαπαρίκου. Οι εν λόγω προβλέψεις εντάσσονται στο σχέδιο νόμου για τις Μεταφορές - σε αυτό περιλαμβάνονται και οι επίμαχες διατάξεις για τις εταιρείες διαμεσολάβησης, όπως BEAT και UBER -, για το οποίο όμως δεν έχει φανεί ακόμη... λευκός καπνός, παρά το ότι είναι σε αναμονή από τα τέλη του 2017.
Ο δεύτερος άξονας είναι η σύναψη προγραμματικής συμφωνίας του ΟΣΕ με την ιδιωτική σήμερα ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να διατεθούν έμπειροι μηχανοδηγοί της για την εκπαίδευση νέου προσωπικού. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αυτό θα γίνει άμεσα, καθώς η πρόθεση της εταιρείας διαφαίνεται ήδη θετική. Στόχος είναι με την εκκίνηση της Σιδηροδρομικής Ακαδημίας του ΟΣΕ να έχει στρωθεί το έδαφος ώστε να ξεκινήσουν οι εκπαιδεύσεις.
Εν τω μεταξύ αναβρασμός επικρατεί τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα στους σιδηροδρομικούς λόγω της πρόθεσης νεόκοπης σιδηροδρομικής επιχείρησης να πιστοποιήσει δύο συνταξιούχους συναδέλφους τους προκειμένου να καλύψει τις επιχειρησιακές ανάγκες της. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) κ. Κώστας Γενιδούνιας επιβεβαιώνει στο «Βήμα» την πρόθεση του σωματείου να παρέχει τεχνογνωσία και εκπαίδευση, «με την προϋπόθεση ότι αποκλείεται η εργασία συνταξιούχων, για λόγους ασφαλείας αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης».
Σημειώνεται ότι λόγω του κύματος συνταξιοδοτήσεων των ετών που προηγήθηκαν της ιδιωτικοποίησης, το 2016 ο αριθμός των μηχανοδηγών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήλθε σε 250, ενώ σύμφωνα με έρευνα ανεξάρτητου φορέα ήταν απαραίτητοι 460. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία αναμένεται τις επομενες ημέρες να προκηρύξει 100 προσλήψεις μηχανοδηγών για να καλύψει τις ανάγκες της.
Ο ελέγχων και ο ελεγχόμενος
Παράλληλα, την ανησυχία του σχετικά με το ποιος θέτει και ποιος διασφαλίζει την τήρηση των κανόνων, όταν η εκπαίδευση επαφίεται πια στις ιδιωτικές εταιρείες, εκφράζει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) κ. Παναγιώτης Παρασκευόπουλος, κάνοντας λόγο για κενό και στην πιστοποίηση που πρέπει άμεσα να καλυφθεί. «Από τον Οκτώβριο του 2018 είναι υποχρεωτικό όλοι οι μηχανοδηγοί να είναι πιστοποιημένοι, πρέπει το τοπίο να ξεκαθαρίσει άμεσα» επισημαίνει, σημειώνοντας ότι, όπως έχει συμβεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι ιδιώτες δεν τηρούν τα προγράμματα εκπαίδευσης.
Ο κ. Παρασκευόπουλος εκφράζει τον προβληματισμό του σχετικά με την εκπαίδευση των μηχανοδηγών για τα νέα τμήματα του σιδηροδρομικού άξονα που αποδίδονται σταδιακά στην κυκλοφορία. Σημειώνεται ότι για κάθε νέο τμήμα απαιτούνται τρεις-τέσσερις μήνες εκπαίδευσης. Οπως επισημαίνει με αφορμή τη λειτουργία του τμήματος Τιθορέα - Λιανοκλάδι, επειδή διαχρονικά σε πολλά σημεία δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας, απαιτείται εκπαίδευση του προσωπικού για το σύνολο των 54 χλμ., όπως ορίζεται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. «Δεν γίνεται να αποδίδονται όλα σε ανθρώπινο λάθος. Στο εν λόγω τμήμα όλα έγιναν άρον-άρον» αναφέρει.
Προβλήματα στο τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι
Αμφιβολίες εκφράστηκαν τις προηγούμενες ημέρες από την ΠΟΣ, με έγγραφο προς τις διοικήσεις των σιδηροδρομικών φορέων, για την ασφαλή απόδοση στην κυκλοφορία του τμήματος Τιθορέα - Λιανοκλάδι, δύο δεκαετίες μετά την έναρξη των εργασιών. Συγκεκριμένα, στο έγγραφο με το οποίο ζητούν άμεση ενημέρωση αναφέρονται τα εξής: «Κατά τη διοικητική παραλαβή προς χρήση κατεγράφησαν από την επιτροπή παραλαβής περίπου 25 σημεία τα οποία θα πρέπει να αποκατασταθούν, καθώς και παρατηρήσεις από κρατικούς φορείς που έχουν να κάνουν με την ασφαλή λειτουργία της σήραγγας».
Για σπουδή της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο γνώστες της σιδηροδρομικής πραγματικότητας, προκειμένου να μην πέσουν έξω τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των τμημάτων του άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, στον οποίο στοιχηματίζουν εμπορικά οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σημειώνεται ότι το εν λόγω τμήμα επρόκειτο να δοθεί σε εμπορική λειτουργία ως το τέλος του περασμένου Νοεμβρίου.
Η κριτική εστίασε κυρίως στη σκόνη που κυριαρχούσε τις πρώτες ημέρες εντός της σήραγγας του Καλλιδρόμου, μήκους 9 χλμ., που την καθιστούν τη μεγαλύτερη των Βαλκανίων. Προκειμένου να «καθαρίσει» το τοπίο, ξεκίνησε αρχικά η κυκλοφορία εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, ενώ στις 10 Φεβρουαρίου ξεκίνησαν τα επιβατικά δρομολόγια. Γνώστες του σιδηροδρόμου μιλώντας στο «Βήμα» ξεκαθαρίζουν ότι παρατηρήσεις στο στάδιο της διοικητικής παράδοσης υπάρχουν πάντοτε και βάσει αυτών καθορίζονται η συχνότητα και η ταχύτητα κυκλοφορίας των συρμών στο κάθε τμήμα.
Από τους σιδηροδρομικούς τονίζεται ότι δεν έχει ανακύψει κανένα πρόβλημα στη λειτουργία της γραμμής, ενώ η κατάσταση εντός της σήραγγας εξομαλύνθηκε πριν από την έναρξη των επιβατικών δρομολογίων. Μάλιστα, πριν από την παράδοση, όπως σημειώνει η κυρία Τσιαπαρίκου, εκτός από τις δοκιμές που έγιναν, είχε ζητηθεί εκ μέρους της ΡΑΣ κοινοποίηση του σχεδίου έκτακτης ανάγκης, του προγράμματος εκπαίδευσης οδηγών, καθώς και γραπτή διαβεβαίωση εκ μέρους του ΟΣΕ σχετικά με τις απαραίτητες βελτιωτικές παρεμβάσεις. «Κανένας δεν θα διακινδύνευε την ασφάλεια προσωπικού και επιβατών» τονίζει. Εκ μέρους των εργαζομένων, ξεκαθαρίζεται ότι όσοι μηχανοδηγοί κάνουν ήδη δρομολόγια στο εν λόγω τμήμα έλαβαν την απαραίτητη εκπαίδευση, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η εκπαίδευση και άλλων συναδέλφων τους.
Εξάλλου, στην ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την έναρξη των δρομολογίων σημειώθηκε ότι «για το αρχικό διάστημα λειτουργίας της νέας γραμμής, ενδεχομένως να εμφανισθούν μικρές καθυστερήσεις, με βάση τις οδηγίες ασφαλούς κυκλοφορίας του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητεί την κατανόηση του επιβατικού κοινού για το προσεχές διάστημα και δεσμεύεται για την άρτια εξυπηρέτησή του με την ολοκλήρωση παράδοσης της νέας γραμμής στο σύνολό της».
Συντάκτης: Όλγα Κλώντζα
Πηγή: tovima.gr