Γράφει ο Αθανάσιος Μόσχος Πρώην Διευθυντής του ΟΣΕ.
α. Αθήνα - Ηράκλειο, Λαύριο και Ηράκλειο - Κηφισιά
ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
1869: ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΑΘΗΝΑ
1882-1887:
1882-1887:
α. Αθήνα - Ηράκλειο, Λαύριο και Ηράκλειο - Κηφισιά
β. Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα, Κόρινθος - Αργος - Ναύπλιος
και Αργος - Μύλοι
γ. Πύργος - Κατάκολο
1887-1892:
α. Μύλοι - Τρίπολη και Καλαμάτα -
Διαβολίτσι
β. Πάτρα - Καβάσιλα - Πύργος - Ολυμπία,
Καβάσιλα - Βαρθολομιό - Λιμάνι Κυλλήνης και Βαρθολομιό - Λουτρά Κυλλήνης
γ. Αγρίνιο - Μεσολόγγι - Κρυονέρι
1892-1897:
1892-1897:
α. Διακοφτό - Καλάβρυτα
β. Βόλος - Λεχωνιά
1897-1902:
α. Λεχώνα – Μηλιές
β. Τρίπολη - Διαβολίτσι
γ. Πύργος - Καλόνερο - Κυπαρισσία
και Καλόνερο - Μελιγαλάς
1902-1909:
Πειραιάς - Αθήνα - Λαμία - Λάρισα
- Σύνορα με διακλαδώσεις για Χαλκίδα και Στυλίδα
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΚΤΥΟΥ 1. ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΑΔΙΚΤΥΑ
α. Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων
(Λαρισαϊκού η Πειραιώς - Δεμερλί (Παλαιοφάρσαλος) - Συνόρων/
ΠΔΣ) ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1,435 μ.
ΑΡΧΙΚΟ ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ: 439 χλμ.
β. ΔΙΚΤΥΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
- ΘΡΑΚΗΣ (ΜΕΧΡΙ Τ01920)
(ί) Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης - Μοναστηριού ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1,435
μ.
ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 181 χλμ. (Ν. Καύκασος)
(ιι) Γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδομένης- Γευγελής -
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1.435 μ.
ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 78 χλμ. (Ειδομένη)
(iii) Ενωτικός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινουπόλεως
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1,435 μ.
ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 437 χλμ. (Αλεξανδρούπολη)
(ΐν) Γραμμή Έβρου των Ανατολικών Σιδηροδρόμων
Γαλλοελληνική Εταιρεία Σιδηροδρόμων (ΓΕΣ)
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1.435 μ.
ΜΗΚΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 186 χλμ. (Ορμένιο)
γ. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (ΣΠΑΠ)
(0 ΜΕΤΡΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ - ΜΗΚΟΣ ΔΙΚΤΥΟΥ 73 χλμ., ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1μ.
(ιι) Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοφτού - Καλαβρύτων ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 0,75 μ.
ΜΗΚΟΣ ΔΙΚΤΥΟΥ 22,350 χλμ. ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΜΗΚΟΣ ΟΔΟΝΤΩΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
3.400 χλμ.
(iii) Σιδηρόδρομος Πύργου - Κατάκολου
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1 μ.
ΜΗΚΟΣ ΔΙΚΤΥΟΥ 13 χλμ.
δ. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
ΒΟΡΕΙΟΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΣΒΔΕ)
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1 μ. ΜΗΚΟΣ
ΔΙΚΤΥΟΥ 74 χλμ. (Μήκος κυρίας γραμμής Κρυονερίου - Αγρίνιου 61,4 χλμ.)
ε. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Δίκτυο Λάρισας - Βόλου - Καλαμπάκας
ΕΥΡΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ: ΛΑΡΙΣΑΣ - ΒΟΛΟΥ
1,435 μ.
ΒΟΛΟΥ - ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ 1 μ. ΜΗΚΟΣ
ΔΙΚΤΥΟΥ: ΛΑΡΙΣΑΣ - ΒΟΛΟΥ 61 χλμ.,
ΒΟΛΟΥ - ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ 161 χλμ.
ε. ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΣΕΚ- ΟΣΕ –ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Το 1920 η κυβέρνηση του Ελευθερίου Βενιζέλου
συνέστησε το νομικό πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου “Σιδηρόδρομοι Ελληνικού
Κράτους" (ΣΕΚ) με αυτόνομη διοίκηση.
Σ’ αυτό υπήχθησαν όλα τα Δίκτυα
κανονικού πλάτους γραμμής (1.435 μ.) που είχαν κρατικοποιηθεί ή ευρίσκοντο υπό
κρατική διαχείριση.
α) Το Δίκτυο Πειραιώς - Δεμερλί
(Παλαιοφάρσαλος) - Συνόρων (ΠΔΣ), γνωστό και ως Λαρισαϊκός, που το εκμεταλλευόταν
η Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων, β) το Ελληνικό τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκης
- Μοναστήρι (SM), το οποίο παραχωρήθηκε στην Ελλάδα μετά τους Βαλκανικούς
Πολέμους (1912-1913) γ) το Ελληνικό επίσης τμήμα της γραμμής των Ανατολικών
Σιδηροδρόμων (GO), από Θεσσαλονίκης μέχρι Ειδομένης -γ) όλο το δίκτυο του
Ενωτικού Σιδηροδρόμου από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη.
Από τις προαναφερόμενες σιδηροδρομικές
γραμμές, το δίκτυο του Ενωτικού εξαγοράστηκε από το Ελληνικό» Κράτος το 1920,
η γραμμή Μοναστηριού το 1921 και η γραμμή προς Ειδομένη 1929.
Τα πρώτα έτη της δεκαετίας του 1950, οι ΣΕΚ κατασκεύασαν μια
διακλάδωση από Αμύνταιο προς Πτολεμαΐδα και Κοζάνη για την εξυπηρέτηση της
αναπτυσσόμενης Βιομηχανικής ζώνης της περιοχής. Αυτή ήταν και η σημαντικότερη
επέκταση του Δικτύου μετά το 1920.
Το 1954 το Ελληνικό Κράτος εξαγόρασε
τους Γαλλοελληνικούς Σιδηροδρόμους
(ΓΕΣ), των πρώην Ανατολικών Σιδηροδρόμων (GO), τους οποίους εκχώρησε στους
ΣΕΚ.
Το 1955 οι Θεσσαλικοί Σιδηρόδρομοι,
που τελούσαν υπό κρατική εκμετάλλευση απορροφήθηκαν από τους ΣΕΚ. Το 1960
βελτιώθηκαν οι κυκλοφοριακές συνθήκες μεταξύ Βόλου και Λάρισας, με τη
διαπλάτυνση της γραμμής, από μετρική σε κανονική και μετά από διετία ο τ ΣΕΚ
απορρόφησαν και τους υπό κρατική εκκαθάριση (ΣΠΑΠ). Έτσι ενοποιήθηκαν υπό την
αυτή διοίκηση όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας» εκτός βέβαια των ΕΗΣ/ΗΣΑΠ.
Το 1966 κατασκευάζεται η σιδηροδρομική
γραμμή Στρυμόνα - Κούλατα μήκους 15 χλμ. και έτσι συνδέονται από την κοιλάδα
του Στρυμόνα και πάνω τα σιδηροδρομικά δίκτυα Ελλάδας - Βουλγαρίας.
Το 1970 με το ΝΔ 671 ιδρύεται ο
διάδοχος του ΣΕΚ, ο.“Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος” ΟΣΕ, με μοναδικό μέτοχο
το Ελληνικό Δημόσιο.
Ο ΟΣΕ αρχίζει να λειτουργεί από
1ης Ιανουαρίου 1971, με γνώμονα την αναδιοργάνωση και την ανάπτυξη των
σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
Σήμερα πλέον ο ΟΣΕ έχει ωριμάσει και έχει αρχίσει να υλοποιεί
σημαντικά αναπτυξιακά σχέδια που θα καταστήσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο εφάμιλλο των αναπτυγμένων δικτύων της
Ευρώπης.
(Συνεχίζεται