Αναλυτικά ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών
Η συζήτηση σε τοπικό κι όχι μόνο επίπεδο για το τι μέλλει γενέσθαι με την έλευση του τρένου στην Πάτρα καλά κρατεί με τις ανησυχίες των τοπικών φορέων αλλά και συλλόγων κατοίκων να παραμένουν μετά και τις πρόσφατες κυβερνητικές ανακοινώσεις στο 9οΠεριφερειακό Συνέδριο που διεξήχθη στην Πάτρα στις αρχές Φεβρουαρίου. Το γεγονός μάλιστα ότι ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποσχέθηκε στους συμπολίτες από τον Καστελλόκαμπο και τις πέριξη αυτού, περιοχές να εξετάσει δηλαδή το ενδεχόμενο βύθισης της γραμμής από το Ρίο μέχρι και την οδό Κανελλοπούλου, φούντωσε τα σενάρια ότι το τρένο δεν πρόκειται να φτάσει εγκαίρως μέχρι το νέο λιμάνι της πόλης.
Εκφράζονται μάλιστα επιφυλάξεις για το κατά πόσο μπορεί να εκτελεστεί το κομμάτι της υπόγειας γραμμής από τον Άγ. Διονύσιο μέχρι και τον Άγ. Ανδρέα (και από εκεί επίγεια μέχρι το λιμάνι) με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν εξασφαλισμένα κονδύλια.
Το thebest.gr έθεσε όλα τα ερωτήματα που συζητιούνται έντονα στην πόλη στον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου Υποδομών, Θανάση Βούρδα, ζητώντας ξεκάθαρες απαντήσεις. Κάναμε μια προσπάθεια να ξεδιαλύνουμε τα πράγματα τμηματικά με τον κ. Βούρδα, σε συνολικό επίπεδο, να εμφανίζεται αισιόδοξος ότι και το τρένο θα φθάσει εγκαίρως στην αχαϊκή πρωτεύουσα αλλά και ότι θα τρέξει παράλληλα το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού που είχε εγκαταλειφτεί.
ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ-ΡΙΟ
Το πρώτο κομμάτι για το οποίο ζητήσαμε απαντήσεις είναι η εργολαβία που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά από τον Ψαθόπυργο μέχρι το Ρίο και την οδό Κανελλοπούλου. Όπως μας εξήγησε οι εργασίες συνεχίζονται κανονικά μέχρι το Ρίο και ταυτόχρονα, μετά από την επικοινωνία με τους κατοίκους της περιοχής, έχει ανατεθεί η μελέτη πιθανής βύθισης της γραμμής με την μέθοδο cut and cover μέχρι την Κανελλοπούλου.
Όπως υποστηρίζει ο κ. Βούρδας εάν ο μελετητής, ο οποίος ζήτησε χρόνο μέχρι το προσεχές Καλοκαίρι, καταλήξει ότι μπορεί τεχνικά το έργο να γίνει και δεν ξεφεύγει πολύ από τον υπάρχοντα προϋπολογισμό τότε πρόθεση του Υπουργείου είναι να υλοποιηθεί η βύθιση. Το σημείο που προβληματίζει, σε τεχνικό επίπεδο, είναι η διέλευση της γραμμής κάτω από τον χείμαρρο Χάραδρο.
Ως προς τα οικονομικά δεδομένα ο Γ.Γ. του Υπουργείου Υποδομών εκτιμά ότι υπάρχει η δυνατότητα να μην… εκτροχιαστεί το έργο καθώς και η υφιστάμενη μελέτη της επίγειας διέλευσης προβλέπει ανά 20 εκατοστά πασαλότοιχους και κολώνες για την συγκράτηση του εδάφους άρα η διαφορά μπορεί να μην είναι μεγάλη.
Άλλωστε, σύμφωνα με πληροφορίες, και στην υφιστάμενη μελέτη υπάρχει ένα περιθώριο υπέρβασης περί τα 10εκ. ευρώ το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί στην περίπτωση που προωθηθεί τελικά το σενάριο της υπογειοποίησης. Στόχος του Υπουργείου είναι η υπό εξέλιξη μελέτη να μην καθυστερήσει την πρόοδο των εργασιών γι’ αυτό θέλει, εάν τελικά υπάρξουν αλλαγές, τα έργα να προχωρήσουν με την ίδια εργολαβία και να μην γίνει επαναπροκήρυξη του έργου.
ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ-ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
Στην παρούσα φάση αυτό το κομμάτι του έργου φαίνεται πως είναι το πιο ξεκάθαρο από όλα. Η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο έχουν καταλήξει, μετά και την κοστολογημένη πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδας, στην υπογειοποίησης της γραμμής πριν από την οδό Κανελλοπούλου και μέχρι τον σταθμό που θα δημιουργηθεί στον Άγιο Διονύσιο.
Σύμφωνα με τον κ. Βούρδα το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και υπάρχει δέσμευση πίστωσης των χρημάτων. Μάλιστα αυτές τις ημέρες πραγματοποιείται σύσκεψη στο υπουργείο για την προκήρυξη του έργου. Στόχος είναι να υπάρξει ανάδοχος μέσα στο2018 με τον γ.γ. του Υπουργείου να υποστηρίζει ότι αν αυτό επιτευχθεί είναι εφικτό μέχρι το 2021 να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες.
ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ-ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ (Πειραϊκή Πατραϊκή)
Εδώ υπάρχουν ακόμα δυσκολίες καθώς δεν έχουν υλοποιηθεί οι σχετικές μελέτες και κατά συνέπεια ο φάκελος του έργου δεν έχει υποβληθεί στην Ε.Ε. προς χρηματοδότηση. Στόχος του Υπουργείου είναι η γραμμή αυτή να συνδεθεί υπό την μορφή (σχηματικά) «πακέτου» με το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού της Πάτρας προκειμένου να υπάρξουν αυξημένες πιθανότητες έγκρισης από το Connecting Europe Facility (CEF).
Σε αυτόν το σχεδιασμό εντάσσεται και η προέγκριση ένταξης στο αναθεωρημένο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025 του εμπορικού λιμανιού. Η προέγκριση έχει ήδη σταλεί στο υπουργείο Ανάπτυξης και αναμένεται να ενταχθεί στην επικείμενη επικαιροποίηση του ΣΠΕΜ που θα γίνει φέτος.
Με αυτόν τον τρόπο ο κ. Βούρδας θεωρεί ότι το έργο τρένο-λιμάνι μπορεί να έχει μεγαλύτερη δυνατότητα χρηματοδότησης αφού θα στοχεύει στις συνδυασμένες μεταφορές. «Υπάρχει μεγαλύτερη σιγουριά για ένταξη εάν κινηθούμε με αυτόν τον τρόπο. Υπάρχει αυτή η εκκρεμότητα γιατί χωρίς τις ολοκληρωμένες μελέτες δεν μπορείς σαν διεκδικήσεις δέσμευση χρημάτων. Εάν όλα πάνε καλά κι έχουμε όλες τις εγκρίσεις εντός του 2019 τότε θεωρούμε ότι έως το 2023 το έργο μπορεί να είναι έτοιμο.
Τι προβλέπει όμως αυτό το τμήμα;
Από τον σταθμό του Αγίου Διονυσίου η γραμμή υπόγεια θα φτάνει μέχρι τον υπάρχοντα σταθμό του Αγίου Ανδρέα στην οδό Παπαφλέσσα όπου και θα βγαίνει και πάλι στην επιφάνεια. Από εκεί θα πηγαίνει επίγεια μέχρι την Πειραϊκή Πατραϊκή, όπου, σύμφωνα με τον στρατηγικό σχεδιασμό του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, θα υπάρχει τερματικός σταθμός.
Εκεί θα γίνεται ο οποίος διαχωρισμός απαιτείται των εμπορευματοκιβωτίων τα οποία στην συνέχεια με μια κάθετη (μη ηλεκτροδοτούμενη) γραμμή, θα μεταφέρονται στο εμπορικό πολύ-χρηστικό κρηπίδωμα του λιμανιού. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό αυτές οι διαδρομές θα είναι 2-3 την ημέρα ανάλογα βέβαια και την κίνηση που θα έχει το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας.
Όσον αφορά τώρα στους επιβάτες που θα φθάνουν στο λιμάνι της Πάτρας με κάποιο πλοίο από την Ιταλία ή θα φθάνουν με το τρένο στην Π-Π και θα θέλουν να ταξιδέψουν με το πλοίο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα μεταφέρονται με πούλμαν. Ο ΟΛΠΑ χαρακτηρίζει αυτές τις διαδρομές εσωτερική του υπόθεση σχεδιάζοντας να υπάρχουν διαθέσιμα πουλμανάκια για τους επιβάτες κατά τις ώρες που αναμένονται αφίξεις πλοίων και τρένων ώστε να εξυπηρετούνται έτσι άμεσα και δωρεάν.
Η ΤΥΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ
Ένα άλλο πολυσυζητημένο θέμα που προκαλεί ανησυχίες είναι ο προαστιακός της Πάτρας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου η λειτουργία του θα επηρεαστεί από τις εργασίες όμως τα κομμάτια που θα κλείνουν κάθε φορά θα καλύπτονται από δρομολόγια λεωφορείων.Οι διακοπές αυτές προβλέπεται να ξεκινήσουν από τον Μάρτιο και θα ανακοινώνονται εγκαίρως προκειμένου να ενημερώνεται το επιβατικό κοινό. Εάν, για παράδειγμα, κλείνει η γραμμή από τον Άγιο Βασίλειο μέχρι το Ρίο αυτό θα καλύπτεται με το πούλμαν και η υπόλοιπη διαδρομή θα γίνεται κανονικά με το συρμό.
Μελλοντικά τώρα προβλέπεται τα δρομολόγια του προαστιακού να συνεχιστούν κανονικά στη νέα γραμμή. Με άλλα λόγια, όπως εξηγεί ο κ. Βούρδας, στα κομμάτια που τελικά θα υπογειοποιηθούν η διαδρομή θα γίνεται κάτω από την επιφάνεια της γης και θα υπάρχει πρόβλεψη για τις στάσεις που υπάρχουν και σήμερα.
Συντάκτης: Θάνος Χριστακόπουλος
Πηγή: thebest.gr