Ξεπεράστηκαν τα προβλήματα
Στα τέλη του 2021 με αρχές 2022, έναν χρόνο περίπου μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του τμήματος Νέα Ελβετία - Σιντριβάνι της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, θα ολοκληρωθούν οι δύο πιο «ταλαιπωρημένοι» σταθμοί του έργου, ανοίγοντας τον δρόμο για την κυκλοφορία του συνόλου της βασικής γραμμής.
Σύμφωνα με το Βήμα οι έριδες που ξέσπασαν με αφορμή τα αρχαιολογικά ευρήματα στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, βάζοντας «στοπ» το 2014 στην κατασκευή του έργου, κινήθηκαν γύρω από το δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό». Οι διαφωνίες οδήγησαν μάλιστα σε δικαστικές διαμάχες ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού και στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Ενα σίριαλ που ξεπεράστηκε.
Για ένα «ανιστόρητο δίλημμα» προκειμένου να καλυφθούν οι πολιτικές αστοχίες και τα προηγούμενα λάθη έκανε λόγο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος μιλώντας σε ημερίδα με θέμα «Και αρχαία και μετρό», που διοργανώθηκε από την Αττικό Μετρό και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. Επίσης, μίλησε για ένα έργο εξαρχής «ναρκοθετημένο», που δημοπρατήθηκε βιαστικά για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας. «Ηδη το 2012, χρονιά της συμβατικής ολοκλήρωσης του έργου, αυτό είχε επιβαρυνθεί με πέντε έτη καθυστέρησης. Δηλαδή, ήδη πριν αποκαλυφθούν τα αρχαία της Βενιζέλου, θα τέλειωνε σε διπλάσιο από τον προβλεπόμενο χρόνο, ακόμα κι αν δεν σταματούσε».
Ρεκόρ απορρόφησης κονδυλίωνΜέσα στο 2017 απορροφήθηκαν από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ στα δύο έργα του μετρό Θεσσαλονίκης, της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά 200 εκατ. ευρώ, αναδεικνύοντας μάλιστα την Αττικό Μετρό «πρωταθλήτρια στην απορροφητικότητα των αντίστοιχων πόρων». Σχολιάζοντας μάλιστα αυτό το γεγονός, ο κ. Μυλόπουλος σημείωσε πως ουσιαστικά «διαψεύδεται ο ισχυρισμός ότι το μετρό το καθυστέρησαν τα αρχαιολογικά ευρήματα, αφού σήμερα αντικειμενικά και αναμφισβήτητα προχωρούμε το έργο με ρυθμούς εντατικούς και εξαιρετικά συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που τηρείται απαρέγκλιτα».
Σήμερα, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, ο ρυθμός προόδου του έργου είναι σχεδόν τριπλάσιος σε σχέση με το παρελθόν. Το συνολικό εκτελεσθέν ποσοστό της βασικής γραμμής ανέρχεται σε 60%, όταν τον Μάρτιο του 2016 ήταν 40%. Στη βασική γραμμή, συνολικού μήκους 9,6 χλμ., έχουν πλήρως ολοκληρωθεί οι δίδυμες σήραγγες, έχει εκτελεστεί το 95% των αρχαιολογικών εργασιών, το 84% των έργων πολιτικού μηχανικού, το 45% των αρχιτεκτονικών εργασιών και το 7% των ηλεκτρομηχανολογικών.
Πηγή: news.in.gr