Μπορεί να διαφημίζουν τις αρχαιότητες που θα παρουσιάζονται στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό σε ένα «ζωντανό μουσείο» όπως λέει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Ι. Μυλόπουλος, όμως μέχρι σήμερα, αν και ξεκινούν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού, δεν έχουν μελέτη που να τις προστατεύει. Οι πανηγυρισμοί περί της «σωτηρίας» τους δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Αυτό υπογραμμίζει ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της ΝΔ Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, μετά την απάντηση του υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη σε ερώτηση που ο κ. Γκιουλέκας είχε καταθέσει στη Βουλή. Ας σημειώσουμε εκ των προτέρων πως η ερώτηση απευθυνόταν και προς την κα Κονιόρδου, πλην εκείνη δεν απήντησε.
Σχολιάζοντας την απάντηση Σπίρτζη, ο Κ. Γκιουλέκας αναφέρει πως
αφήνει πολλά ερωτηματικά σχετικά με διάφορα ζητήματα που συνδέονται με τα έργα του Μετρό, όπως ο συνολικός χρόνος αποπεράτωσης του έργου, ο χρόνος ολοκλήρωσης των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας, το κλείσιμο της οδού Βενιζέλου κ.ά.
«Συγκεκριμένα» λέει, «στην απάντησή του το αρμόδιο Υπουργείο δίνει ως χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του συνολικού έργου το Νοέμβριο του 2020 αλλά δεν διευκρινίζει εάν αυτός ο χρόνος θα είναι ο χρόνος παραδόσεως του έργου στην κοινή χρήση ή ο χρόνος αποπεράτωσής του (σημειώνεται ότι χρειάζεται τουλάχιστον ένας χρόνος δοκιμαστικής λειτουργίας πριν παραδοθεί το Μετρό στην χρήση των πολιτών).
Από την ίδια απάντηση του Υπουργείου προκύπτει ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η τεχνική λύση του ‘Σταθμού Βενιζέλου’, με βάση τις κατευθύνσεις που έδωσε το Υπουργείο Πολιτισμού για το ζήτημα των αρχαιοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει πρώτα να καταλήξουν στο δέον γενέσθαι κατασκευαστικά για το Σταθμό ‘Βενιζέλου’ και μετά να προχωρήσουν οι μελέτες για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, για την πρόσβαση του κοινού σε αυτές και για τον περιβάλλοντα χώρο. Πότε θα γίνουν όλα αυτά; Ουδείς γνωρίζει…»
Ας σημειώσουμε εδώ πως η απάντηση που δόθηκε από τον κ. Σπίρτζη ήταν ότι μετά την απόφαση του ΥΠΠΟΑ για την κατά χώραν διατήρηση των αρχαιολογικών ευρημάτων, «δόθηκαν εντολές στην ανάδοχο Κοινοπραξία για τη σύνταξη των απαιτούμενων νέων τεχνικών μελετών, οι οποίες αυτήν την περίοδο εκπονούνται σταδιακά, καθώς είναι πολλές και αλληλοεξαρτώμενες.
Η εκπόνηση των μελετών ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», των προσβάσεων σ΄ αυτές και του περιβάλλοντος χώρου στο επίπεδο της στάθμης οδού, θα είναι δυνατή μόνο μετά την οριστικοποίηση της τεχνικής λύσης ανασχεδιασμού του σταθμού, με βάση τις κατευθύνσεις των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, οι οποίες και θα τις εγκρίνουν.»
Τι συμπεραίνουμε; Πως οι μελέτες δεν είναι έτοιμες. Τα αρχαία κινδυνεύουν να περάσουν ακόμα ένα χρόνο χωρίς προστασία από τα καιρικά φαινόμενα. Και όπως γνωρίζουμε, ήδη παρουσιάζονται και φθορές και βρύα.
«Επίσης, θολό παραμένει και το τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην καρδιά της πόλης, στην συμβολή των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου» συνεχίζει ο κ. Γκιουλέκας στην ερώτησή του.
«Όσον αφορά στο κόστος κατασκευής φαίνεται ξεκάθαρα από την απάντηση ότι θα υπάρξουν επιπλέον δαπάνες για τις οποίες θα χρειαστεί η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης. Το ακριβές κόστος θα εκτιμηθεί αφού κατατεθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες για τους δύο σταθμούς. Δηλαδή, κανείς από τους αρμόδιους δεν είναι σε θέση να μας πληροφορήσει έως σήμερα πόσο τελικά θα κοστίσει το Μετρό Θεσσαλονίκης και πόση θα είναι η υπέρβαση του προϋπολογισμού.»
Υπενθυμίζουμε πως στην φετινή ομιλία του στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, o πρωθυπουργός, για άλλη μια φορά, διαβεβαίωσε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί στο κοινό το 2019-2020. Τι εννοεί, όμως, όταν αναφέρεται σε ολοκλήρωση και παράδοση του έργου ο κ.Τσίπρας; Μάλλον ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα.
Τι είχε γίνει κατά το παρελθόν; Η απόφαση που είχε εκδώσει το ΥΠΠΟΑ τον Φεβρουάριο του 14, και η οποία έχει δικαιωθεί από το ΣτΕ, καθώς και η νεώτερη του Ιανουαρίου του 15, προέβλεπαν ακριβώς «κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου εντός του οποίου αναδεικνυόταν αρχαιολογικός χώρος καθιστώντας τον συνδυασμό τεχνολογίας και πολιτισμού καινοτόμο και μοναδικό στον κόσμο». Ο κ. Σπίρτζης ισχυρίστηκε πως αυτό συμβαίνει τώρα για πρώτη φορά!
Γιατί όμως ενώ υπήρχε μελέτη που μάλιστα έχει «περάσει» και τον σκόπελο του ΣτΕ, πληρώνουμε νέες μελέτες και προχωρούμε σε συμπληρωματικές συμβάσεις; Προφανώς λόγω της εμμονικής απαίτησης εκ μέρους της νέας ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ και μικρής ομάδας συγκεκριμένων αρχαιολόγων προσκείμενων στο ΣΥΡΙΖΑ, για τη διατήρηση «κατά χώραν» και την μη απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων του σταθμού «Βενιζέλου». Δεν μπορούμε όμως να παραβλέψουμε πως αυτό ανεβάζει το κόστος του έργου.
Φυσικά και οι απαιτήσεις των συγκεκριμένων διαμορφώνονται κατά περίπτωση. Στα πρόσφατα πολύ σημαντικά ευρήματα του σταθμού «Αγία Σοφία» αποφασίστηκε η απόσπαση του μεγαλύτερου τμήματος των αρχαίων, η επανατοποθέτηση μόνο της ελλειψοειδούς βυζαντινής πλατείας και η διατήρηση κατά χώραν μόνο ενός μικρού τμήματος των όλων ευρημάτων. Επίσης αδιευκρίνιστο παραμένει τι θα γίνει με τον decumanus maximus που είχε αποκαλυφθεί στο σταθμό «Αγία Σοφία» και για τον οποίο το ΚΑΣ είχε γνωμοδοτήσει για την επανατοποθέτησή του μέσα στο σταθμό, ενώ τώρα αφήνονται υπονοούμενα ότι δεν «χωράει» μέσα στο σταθμό χωρίς να έχει ληφθεί απόφαση. Ο ΣΕΑ δεν ενδιαφέρεται στην συγκεκριμένη περίπτωση να τηρηθεί η νομιμότητα και να γίνονται σεβαστές οι γνωμοδοτήσεις του ΚΑΣ; Μόνο στην περίπτωση του Ελληνικού το υποστηρίζει αυτό;
Συντάκτης: Αγγελική Κώττη
Πηγή: liberal.gr