Με τις περισσότερες κυρώσεις να έχουν αρθεί, το Ιράν αφιερώνει όλες τις δυνάμεις του στο να εξελιχθεί σε μεταφορικό κόμβο στην καρδιά της Ευρασίας, επιστρέφοντας στη θέση που κατείχε παραδοσιακά, αυτή του ζωτικού συνδέσμου μεταξύ Ανατολής και Δύσης.
Ωστόσο τα όνειρα του Ιράν στην πράξη αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα: μετά από δεκαετίες κυρώσεων το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είναι απαρχαιωμένο και ρημαγμένο. Για να επιδιορθώσει την κατάσταση αυτή, η Τεχεράνη αφιερώνει το 1% των εσόδων της από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, στην σιδηροδρομική ανάπτυξη. Πρόκειται για ένα εγχείρημα ύψους σχεδόν 25 δισ. δολ. για την αναζωογόνηση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών μήκους 10.000 χιλιομέτρων έως το 2025 – που παράλληλα δημιουργεί ζήτηση για περίπου 8.000-10.000 νέα βαγόνια ετησίως.
Οι σιδηροδρομικές φιλοδοξίες του Ιράν αποτελούν έναν πόλο προσέλκυσης των εταιρειών σιδηροδρόμων και τροχαίου υλικού οι οποίες συρρέουν απ’ όλες τις γωνιές του κόσμου στις πύλες της Τεχεράνης, «τρίβοντας τα χέρια τους» εν αναμονή των τεραστίων διαστάσεων έργων υποδομής που πρόκειται να ξεκινήσουν.
Κίνα
Η Κίνα παρείχε οικονομική στήριξη στο Ιράν κατά τη περίοδο των κυρώσεων και τώρα το Ιράν αποτελεί θεμελιώδη κρίκο της κινεζικής πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη – Ένας Δρόμος» – ένα πρόγραμμα τόσο βαρύνουσας σημασίας για το Πεκίνο που πλέον περιλαμβάνεται και στο κινεζικό Σύνταγμα.
Στο πλαίσιο του στόχου να ενισχυθεί το διμερές εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ιράν στα 600 δισ. δολάρια ετησίως εντός της επόμενης δεκαετίας, η Κίνα έχει αναλάβει κεντρικό ρόλο στην αναζωογόνηση του ιρανικού σιδηροδρομικού τομέα. Τον Φεβρουάριο η πρώτη κινεζική εμπορική αμαξοστοιχία έφτασε στην Τεχεράνη και λίγους μήνες μετά η Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών της Κίνας, υπέγραψε συμφωνία ύψους 1,5 δισ. δολ. για τη χρηματοδότηση της ηλεκτροδότησης της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει την Τεχεράνη με το Μασχάντ – ενώ παράλληλα δόθηκε η υπόσχεση για την επένδυση 9 δισ. δολ. σε περισσότερα από 20 άλλα έργα σε πλήθος τομέων, όπως της ηλεκτρικής ενέργειας, των πετροχημικών, των μετάλλων, του πετρελαίου και του φυσικού αερίου.
Η γραμμή Τεχεράνη – Μασχάντ, είναι μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στη σιδηροδρομική αναβίωση του Ιράν. Η μήκους 926 χλμ. γραμμή αναμένεται να επεκταθεί σημαντικά, καλύπτοντας τον 3.200 χλμ. Νέο Δρόμου του Μεταξιού, διασχίζοντας το Καζακστάν, την Κιργιζία, το Ουζμπεκιστάν και το Τουρκμενιστάν, φτάνοντας ως την πρωτεύουσα της κινεζικής επαρχίας Σιντσιάνγκ. Η γραμμή αυτή είναι επίσης συνδεδεμένη με το δυτικό σιδηροδρομικό δίκτυο του Ιράν, το οποίο οδηγεί στην Τουρκία και την Ευρώπη.
Γερμανία
Μία κοινοπραξία γερμανικών εταιρειών έχει ήδη εξασφαλίσει 3,5 δισ. δολ. για έργα σιδηροδρομικής ανάπτυξης στο Ιράν, τα οποία περιλαμβάνουν ένα νέο σύστημα σηματοδότησης για τη γραμμή Τεχεράνη-Ταμπρίζ, νέα ηλεκτρικά και ντιζελοκίνητα βαγόνια και τις γραμμές σύνδεσης υψηλής ταχύτητας.
Τον προηγούμενο Οκτώβριο η Siemens υπέγραψε δύο συμφωνίες για την προμήθεια 50 ντιζελοκίνητων και 70 ηλεκτροκίνητων βαγονιών για την σύντομα ανανεωμένη σιδηροδρομική γραμμή Τεχεράνης – Μασχάντ.
Ιταλία
Τον Ιούλιο η ιταλική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato, υπέγραψε με το Ιράν συμφωνία ύψους 1,37 δισ. δολ. για την κατασκευή μίας γραμμής υψηλής ταχύτητας μεταξύ των πόλεων Κομ και Αράκ.
Γαλλία
Στο «παιχνίδι» έχει μπει και η Γαλλία. Η γαλλική Alstom συμμετέχει σε μία κοινοπραξία για τη δημιουργία ενός εργοστασίου κατασκευής 1.000 βαγονιών στο Ιράν. Παράλληλα, ήδη από το 2015, η γαλλική αρχιτεκτονική εταιρεία AREP έχει αναλάβει ένα έργο αξίας 7 εκατ. δολ. για την ανακαίνιση τριών σιδηροδρομικών σταθμών.
Ιαπωνία
Μη θέλοντας να μείνει εκτός του παιχνιδιού, η Ιαπωνία έχει υπογράψει συμφωνίες με το Ιράν για την παροχή χρηματοδότησης ύψους 10 δισ. δολ. για έργα που σχετίζονται με τις σιδηροδρομικές υποδομές.
Ρωσία
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής σιδηροδρομικού εξοπλισμού της Ρωσίας, η Transmashholding, υπέγραψε πρόσφατα με το Ιράν συμφωνία ύψους 2,5 δισ. δολ. για τη δημιουργία μίας κοινοπραξίας παραγωγής τροχαίου υλικού για το συνεχώς διευρυνόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο. Δύο χρόνια πριν, το 2015, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι υπέγραψαν συμφωνία 1 δισ. δολ. για την ηλεκτροδότηση και τοποθέτηση συσκευών σηματοδότησης σε ένα τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το Γκαρμσάρ και το Γκοράν.
Συμπέρασμα
Οι σιδηροδρομικές φιλοδοξίες της Τεχεράνης σχετίζονται άμεσα με τις αναπτυξιακές στρατηγικές των γύρω χωρών. Με τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού του τομέα, το Ιράν επί της ουσίας επανέρχεται στον χάρτη ως κεντρικός κόμβος της Ευρασίας.
Πηγή: Forbes