Με τη δυνατότητα να εξυπηρετεί μέχρι High Speed τρένα (υψηλής ταχύτητας) είναι πλέον ο Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός της Αθήνας. Το νέο πρόσωπο του σταθμού που μπορούν να δουν οι επιβάτες, είναι προς το παρόν στις 3 αποβάθρες που λειτουργούν από την πλευρά της οδού Κωνσταντινουπόλεως.
Ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία είναι το μήκος που έχουν οι αποβάθρες. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ, η μακρύτερη από τις συνολικές 6 αποβάθρες είναι η τέταρτη με 459 μέτρα, ενώ η 5η έχει 407 μέτρα και 312 μέτρα η 6η. Αυτό σημαίνει πως ο Κεντρικός Σταθμός της πρωτεύουσας είναι πλέον σε θέση να υποδεχθεί τρένα υψηλών ταχυτήτων τα οποία συνήθως έχουν μεγάλο μήκος (μέχρι και 13 βαγόνια).
Επίσης για την εξυπηρέτηση των επιβατών υπάρχουν κυλιόμενες σκάλες (για όσους εισέρχονται και πάλι από την οδό Κωνσταντινουπόλεως) αλλά και μεγάλοι ανελκυστήρες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Αυτό όμως είναι το ...μισό νέο για τον Σταθμό της Αθήνας. Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τη Β`φάση του σταθμού που θα του δώσει την τελική του όψη (τουλάχιστον σε επίπεδο αποβαθρών και μέχρι να αποφασιστεί τι θα γίνει με την πιθανή παραχώρηση και εκμετάλλευση του κτιρίου όπως έχει γίνει σε όλες τις μεγάλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες).
Το έργο έχει αρχικό κόστος 41εκατ.ευρώ και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Ανάμεσα στα πολύ σημαντικά έργα που βλέπουμε είναι το γκρέμισμα των παλιών και η κατασκευή εκ νέου των 3 αποβαθρών από την πλευρά της εισόδου του σταθμού (επί της οδού Θ.Δηλιγιάννη). Οι αποβάθρες θα έχουν σύγχρονα χαρακτηριστικά, νέες γραμμές και εγκατεστημένη ηλεκτροκίνηση.
Σπουδαίο για τους επιβάτες είναι και το γεγονός ότι στην εργολαβία προβλέπεται η υπόγεια σύνδεση του Σταθμού (από την υπάρχουσα πεζοδιάβαση) με τον Σταθμό Μετρό. Αυτό σημαίνει πως δεν θα χρειάζεται οι επιβάτες να ανεβοκατεβαίνουν σκάλες με τις βαλίτσες ανά χείρας (όπως σύμβαίνει σήμερα). Σε όλες τις αποβάθρες έχουν προβλεφθεί κυλιόμενες κλίμακες αλλά και ανελκυστήρες.
Για την εύρυθμη πορεία των τρένων, στην εργολαβία περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του Ανισόπεδου Κόμβου Πέλοπος στην νότια είσοδο του Σταθμού που αποτελεί ένα από τα πολύ δύσκολα σημεία στην ροή των τρένων.
Στην ίδια εργολαβία έχει προβλεφθεί επίσης:
-Η καθαίρεση της παλαιάς υπόγειας πεζοδιάβασης και η ολοκλήρωση της κατασκευής (επέκταση) της νέας μικρής Κάτω Διάβασης Πεζών.
-Η κατασκευή τριών (3) μεταλλικών Άνω Πεζοδιαβάσεων εντός των ορίων του Σ.Σ. Αθηνών.
-Η ολοκλήρωση της κατασκευής της Κάτω Διάβασης Οχημάτων και Πεζών της οδού Δομοκού στην έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών.
-Η κατασκευή των υπολειπόμενων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Σ.Σ. Αθηνών. (ηλεκτροφωτισμός, ανελκυστήρες, αντλιοστάσια).
-Η αναμόρφωση του κυκλοφοριακού ιστού της ευρύτερης περιοχής με την κατασκευή έργων οδοποιίας, υδραυλικών έργων, αποκατάσταση εγκαταστάσεων και κτιρίων, έργων πρασίνου και περίφραξης του Σ.Σ. Αθηνών, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου.
Εφόσον τα έργα θα ξεκινήσουν μέχρι το Φθινόπωρο του 2018, αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2020, μεταμορφώνοντας ακόμα περισσότερο την όψη του σταθμού. Μαζί με την επίσης υπό δημοπράτηση Σήραγγα Σεπολίων που θα ξεκινά αμέσως μετά την βόρεια έξοδο του σταθμού, η περιοχή από "ασχημόπαπο" που είναι σήμερα, μπορεί να μεταβληθεί σε μητροπολιτικό κέντρο μεταφορών, αναδεικνύοντας εμπορικές χρήσεις εστίασης, τουρισμού και υπηρεσιών.
Ερώτημα, προς το παρόν αποτελεί η ίδια η εκμετάλλευση του σταθμού που όπως φαίνεται θα πρέπει να αναμένει την ολοκλήρωση των έργων και κατόπιν να αποφασιστεί αν θα μπορέσει ο Σταθμός να γίνει στα πρότυπα άλλων Ευρωπαϊκών πρωτευουσών, ένα μεγάλο εμπορικό πολυχρηστικό κέντρο που θα συμβάλει περαιτέρω στην αναβάθμιση της περιοχής που σήμερα δνε περνά και τις καλύτερες μέρες της.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com