Σε πρόσκληση για πρόσληψη συμβούλου για την αξιοποίηση της συμμετοχής του στα δέκα περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος, αναμένεται να προχωρήσει εντός του επόμενου διαστήματος το ΤΑΙΠΕΔ.
Αν και η διαδικασία θα αφορά όλους τους οργανισμούς λιμένων που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, η αρχή σύμφωνα με πληροφορίες θα γίνει με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο εκδηλώνεται οψίμως σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον τόσο από εγχώρια όσο και από ξένα επενδυτικά σχήματα. Ενδιαφέρον που εντείνεται καθώς προχωρούν σημαντικά ενεργειακά και σιδηροδρομικά project με επίκεντρο την Αλεξανδρούπολη. Τόσο ρωσικά όσο και ευρωπαϊκά αλλά και κινεζικά και αμερικανικά συμφέροντα και διπλωματικοί παράγοντες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις λόγω της υψηλής γεωπολιτικής σημασίας του λιμανιού. Στην περιοχή έχουν ήδη αναπτυχθεί δραστηριότητες συνδυασμένων μεταφορών από εταιρείες όπως η γερμανική Kuehne + Nagel και η κινεζική Cosco Shipping-Agency, οι οποίες έχουν από καιρό εκμισθώσει αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στο λιμάνι, όπου συγκεντρώνονται και επαναπροωθούνται προϊόντα και εξαρτήματα προς ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.
Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Ειδικότερα η Gastrade, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, στην οποία έχει αποκτήσει συμμετοχή και η ναυτιλιακή GasLog συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβανού, σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης εντός τριετίας. Η εισηγμένη στη Γουόλ Στριτ GasLog, που δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες μεταφορές υγροποιημένου αερίου, έχει τονίσει πως το έργο της Αλεξανδρούπολης «θα παρέχει μια νέα διαδρομή και μια σημαντική πηγή διαφοροποίησης προμήθειας φυσικού αερίου σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες σήμερα εξαρτώνται από αγωγούς στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη, καθώς και την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού στην περιοχή, ενώ θα προωθήσει τον ανταγωνισμό και την ευελιξία των τιμών».
Ανεξάρτητα με τους ρυθμούς με τους οποίους μπορεί να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο, η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να προχωρά, ενδεχομένως και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, στην υπογραφή της συμφωνίας σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Βάρνας. Ενας άξονας που παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου και ως εκ τούτου τυγχάνει κορυφαίου διεθνούς οικονομικού και διπλωματικού ενδιαφέροντος. Με τη γραμμή αυτή θα συνδεθούν σιδηροδρομικώς και η Καβάλα και το Μπουργκάς λόγω της εγγύτητάς τους.
Το λιμάνι προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών: ακτοπλοϊκών, οδικών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε σημείο το οποίο συνδέεται πλέον άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη αλλά και προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB). Πρόσφατα ξεκίνησε και η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο, και μέσω αυτού με τα Βαλκάνια και τις παρευξείνιες χώρες, επιτρέποντας πλέον τη διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών (τρένο-πλοίο), ενώ ολοκληρώθηκε και η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και η εκσκαφή διαύλου για πλοία με μεγάλο βύθισμα.
Η αξιοποίηση της 100% συμμετοχής του ΤΑΙΠΕΔ στον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. (ΟΛΑ Α.Ε.) εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς πως θα γίνει με διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών.
Συντάκτης: Ηλίας Μπέλλος
Πηγή: kathimerini.gr