Συχνά, τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Οπως λοιπόν το βαγόνι του μετρό της Θεσσαλονίκης, που μεταφέρθηκε από την Ιταλία στη Θεσσαλονίκη για τη ΔΕΘ είναι απλά ένα αμάξωμα, έτσι και οι υποσχέσεις για την έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας του έργου το 2019 δεν είναι απόλυτα ασφαλείς, καθώς το χρονοδιάγραμμα του έργου βασίζεται σε πολλά «αν».
Ολα αυτά θέτουν το μοναδικό δημόσιο έργο που κατ’ εξαίρεση χρηματοδοτείται από τρία συνεχή Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης σε μεγάλη χρονική πίεση, με το περιθώριο αποκλίσεων να είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένο.
Ολα αυτά θέτουν το μοναδικό δημόσιο έργο που κατ’ εξαίρεση χρηματοδοτείται από τρία συνεχή Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης σε μεγάλη χρονική πίεση, με το περιθώριο αποκλίσεων να είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένο.
Το βαγόνι λοιπόν, που όντως είναι το πρώτο από αυτά που κατασκευάζονται για το μετρό της Θεσσαλονίκης, έφθασε στην πόλη την προηγούμενη Παρασκευή και θα επιστραφεί στην Ιταλία μετά το τέλος της ΔΕΘ, καθώς είναι κενό ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Η επίδειξή του προορίζεται να δώσει μια νότα αισιοδοξίας για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου, αντιμετωπίστηκε όμως με επιφυλακτικότητα στην πόλη, η οποία έχει από το 2006 δει αρκετά χρονοδιαγράμματα και κατηγορηματικές δεσμεύσεις να καταρρίπτονται στην πράξη.
Πάντως, ο πρόεδρος της εταιρείας «Αττικό Μετρό», Γ. Μυλόπουλος, υποστηρίζει ότι στα τέλη του 2020 τα δύο τρίτα της βασικής γραμμής (Σιντριβάνι - Νέα Ελβετία) θα δοθούν σε λειτουργία. «Στο τέλος του 2019 θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του έργου. Στις αρχές του 2021 θα δοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά, ενώ στα τέλη του 2021 με αρχές του 2022 το πρώτο τμήμα της βασικής γραμμής, από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως Βενιζέλου».
Βασικό ερώτημα παραμένει αν το έργο έχει νέο, εγκεκριμένο (άρα και απόλυτα δεσμευτικό για τον ανάδοχο) χρονοδιάγραμμα. Ο κ. Μυλόπουλος υποστηρίζει ότι η «Αττικό Μετρό» απέστειλε νέο χρονοδιάγραμμα στην κοινοπραξία, η οποία συναίνεσε στις αρχές του καλοκαιριού. Η «Κ» ζήτησε το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα του έργου, ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» όμως απάντησε αρνητικά, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για ένα αυστηρά τεχνικό ζήτημα που αφορά μόνο την εταιρεία, τον ανάδοχο και το υπουργείο Υποδομών.
Ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, Μιχ. Σίμας, έχει διαφορετική εκτίμηση. «Είχαμε υποβάλει τον Μάιο ένα κατ’ αρχήν σχέδιο ολοκλήρωσης των εργασιών. Τον Ιούνιο η “Αττικό Μετρό” μάς έδωσε εντολή να φτιάξουμε αναλυτικό χρονοδιάγραμμα, το οποίο υποβάλαμε τον Ιούλιο και βρίσκεται ακόμα υπό εξέταση». Η κοινοπραξία τοποθετεί τη λειτουργία του μετρό τον Νοέμβριο του 2020. «Υπάρχουν όμως δύο βασικές αιρέσεις. Στην Αγία Σοφία εντοπίστηκαν αρχαιότητες τις οποίες οι αρχαιολόγοι ζήτησαν να διατηρηθούν.
Επομένως, πρέπει να ανασχεδιαστεί ο σταθμός ως προς τη βόρεια είσοδο και το πρώτο επίπεδο και να εγκριθεί η νέα μελέτη. Επίσης, ζητήσαμε μέχρι το τέλος του έτους να έχει υπογραφεί η συμπληρωματική σύμβαση για τον σταθμό Βενιζέλου. Σήμερα εκτελούμε εργασίες που είναι στο πλαίσιο της αρχικής σύμβασης και θα τοποθετήσουμε μικροπασσάλους για να ξεκινήσει αρχαιολογική έρευνα στο κατώτερο επίπεδο των ευρημάτων. Αν δεν υπογραφεί η σύμβαση, δεν θα νομιμοποιούμαστε να προχωρήσουμε πολύ περισσότερο». Να σημειωθεί ότι εκτός από τη συμπληρωματική σύμβαση για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου εκκρεμούν και οι διαγωνισμοί για τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα και τους συρμούς της επέκτασης προς Καλαμαριά.
Πού βρίσκονται σήμερα τα έργα; Στη βασική γραμμή, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι σήραγγες έχουν ολοκληρωθεί, τα έργα πολιτικού μηχανικού βρίσκονται στο 75%, οι αρχαιολογικές εργασίες στο 85%, τα αρχιτεκτονικά «τελειώματα» στο 35% και τα ηλεκτρομηχανολογικά στο 5%. Στην επέκταση προς Καλαμαριά, τα έργα πολιτικού μηχανικού βρίσκονται στο 45% και η διάνοιξη των σηράγγων στο 30%. Οσον αφορά τα δύσκολα σημεία του έργου, ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε ότι οι αρχαιολογικές εργασίες στην Αγία Σοφία θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους. Ενώ στον σταθμό Βενιζέλου έχει ξεκινήσει η κατασκευή των διαφραγματικών πασσάλων και σύντομα θα γίνει κατάχωση του δρόμου, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής της οροφής του σταθμού.
Να σημειωθεί ότι στις αρχές του καλοκαιριού έκλεισε το τελευταίο από τα εκκρεμή ζητήματα που είχαν παραπεμφθεί σε διαιτησία, με την επιδίκαση ακόμα 43 εκατ. ευρώ υπέρ της αναδόχου κοινοπραξίας (ΑΕΓΕΚ - ANSALDO STS. - SELI - SALINI IMPREGILO - HITACHI).
Συνολικά, εκτιμάται ότι η «Αττικό Μετρό» κατέβαλε συνολικά περί τα 180 εκατ. ευρώ στην κοινοπραξία για διάφορα αιτήματα που αυτή υπέβαλε.
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr