Μία νέα μέρα φαίνεται να έρχεται για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα. Μετά από πολλά χρόνια κατάρρευσης του μέσου, η επαναφορά του στην καθημερινότητα δείχνει να είναι θέμα μηνών. Έξι μεγάλα έργα πρόκειται να παραδοθούν από το Φθινόπωρο μέχρι και το καλοκαίρι του 2018 μεταμορφώντας τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Μετά την λειτουργία των νέων αποβαθρών στον Κεντρικό Σταθμό της Αθήνας που έφεραν μία "φρέσκια πνοή" η πρώτη αλλαγή έγινε στον Προαστιακό της Αθήνας. Τα δρομολόγια είναι πλέον ηλεκτροκίνητα ξεκινούν από τη φυσική τους αφετηρία, τον Κ.Σ.της Αθήνας και θα έχουμε και συνέχεια.
Μέχρι τα τέλη του έτους, η ηλεκτροκίνηση θα φτάσει μέχρι τον Σταθμό του Πειραιά, στο λιμάνι μεγαλώνοντας περισσότερο το δίκτυο.
Η μεγάλη αλλαγή όμως προετοιμάζεται σε υπεραστικό επίπεδο. Ο διάδρομος Αθήνα-Θεσσαλονίκη, εργοτάξιο για 30 χρόνια, είναι έτοιμος για τη μεγάλη αλλαγή. Μέσα στο Φθινόπωρο θα λειτουργήσει με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση και το νότιο τμήμα του διαδρόμου, από την Αθήνα μέχρι το Λιανοκλάδι.
Με τη λειτουργία του θα έχουμε δύο πολύ μεγάλες αλλαγές. Η πρώτη είναι η αισθητή μείωση της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη κατά περίπου μία ώρα. Από τις 5 ώρες και 30 λεπτά που χρειάζεται σήμερα το τρένο για να πάει από την μία πόλη στην άλλη θα πέσει στις 4 ώρες και 30 λεπτά (πάντα με προϋπόθεση να λειτουργήσει ευρύθμα η σηματοδότηση και η φωτοσήμανση).
Τότε η αμαξοστοιχεία θα ξεκινά με ηλεκτράμαξα από την Αθήνα και θα φτάνει μέχρι το Λιανοκλάδι σε λιγότερο από 2 ώρες. Μετά με ντιζελάμαξα θα γίνεται η διαδρομή Λιανοκλάδι-Παλαιοφάρσαλος (1 ωρα) και μετά θα αναλαμβάνει και πάλι ηλεκτράμαξα για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Θεσσαλονίκη.
Μαζί με το τμήμα μέχρι το Λιανοκλάδι, θα λειτουργήσει η μεγαλύτερη Σιδηροδρομική Σήραγγα της χώρας, στο Καλλίδρομο, με μήκος 9χλμ, σηματοδοτώντας την νέα εποχή του σιδηρόδρομου. Πρόκειται για ένα κατασκευαστικό επίτευγμα που θα αποτελεί καθημερινή εμπειρία για τους επιβάτες.
ΤΟ 2018 ΝΕΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Για το επόμενο έτος θα έχουμε δύο μεγάλες παραδόσεις έργων. Η πρώτη θα είναι η ολοκλήρωση του διαδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη με το τμήμα Λιανοκλάδι-Δομοκός. Αυτό αναμένεται να γίνει μέχρι το επόμενο καλοκαίρι ή Φθινόπωρο. Τότε θα λειτουργήσει και η δεύτερη μεγάλη Σιδηροδρομική Σήραγγα στην Ελλάδα στην περιοχή του όρους Όθρυς με μήκος 6,2χλμ. Αυτό θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση των έργων 30 ετών, τη δρομολόγηση του ηλεκτρικού τρένου σε όλη τη διαδρομή και κυρίως την μεγάλη μείωση της χρονοαπόστασης η οποία θα κυμαίνεται σε περίπου 3 ώρες και 30 λεπτά. Εξίσου μεγάλη θα είναι και η μείωση στο κόστος λειτουργίας των τρένων λόγω της ηλεκτροκίνησης.
Η δεύτερη μεγάλη παράδοση θα είναι στην Πελοπόννησο. Μετά από 10 σχεδόν χρόνια, θα λειτουργήσει και πάλι η σιδηροδρομική γραμμή στο διάδρομο Αθήνα-Κιάτο-Αίγιο η οποία όμως δεν θα έχει καμία σχέση με ότι γνωρίζαμε. Θα είναι διπλή, με ανακαινισμένους σταθμούς, όχι όμως με ηλεκτροκίνηση (αυτή θα εγκατασταθεί σε νέα εργολαβία που τώρα δημοπρατείται). Επί της ουσίας οι επιβάτες δεν θα καταλάβουν τη διαφορά, καθώς έστω και με ντιζελάμαξες η διαδρομή θα είναι περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά. Η λειτουργία της γραμμής από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο τοποθετείται το καλοκαίρι του 2018.
ΟΙ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ
Πέρα από αυτές τις παραδόσεις που αφορούν τις επιβατικές μεταφορές έχουμε 3 επιπλέον στο διάστημα από το Φθινόπωρο μέχρι το τέλος του 2018. Πρόκειται για την ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη (που πλέον απομένει μία μικρή εργολαβία για ηλεκτροκίνηση), την ολοκλήρωση της ανισοπεδοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης που θα δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον για τρένα και επιβάτες και το τρίτο και μεγάλο έργο είναι η ολοκλήρωση των έργων στο Θριάσιο Πεδίο.
Πρόκειται για έργο που αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές και είναι στρατηγικής σημασίας για τη χώρα καθώς αφορά τον τομέα των logistics που θεωρείται από τους πιο ελπιδοφόρους για την Ελλάδα.
Συντάκτης: Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com