Τέσσερα περίπου χρόνια από την έναρξη των σχετικών διαδικασιών από το ΤΑΙΠΕΔ και εννέα μήνες από την ανάδειξη της Ferrovie dello Stato Italiano ως του μοναδικού πλειοδότη για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελούν επαρκές χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθεί η συναλλαγή ύψους 45 εκατ. ευρώ.
Μάλλον όχι, καθώς χρειάζεται αρκετός ακόμη χρόνος, ωσότου ολοκληρωθεί σειρά ενεργειών που θα οδηγήσουν στην ανάληψη της διοίκησης της εταιρείας από την θυγατρική εταιρεία του ομίλου Trenitalia.
Η έγκριση της Κομισιόν
Μετά την έγκριση της πώλησης της ΔΕΚΟ από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το επόμενο ορόσημο αφορά την έγκριση της συμφωνίας μεταβίβασης μετοχών στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν προκειμένου να εγκριθεί η διαγραφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750-800 εκατ. ευρώ.
Όλες οι ενδείξεις φανερώνουν ότι η Κομισιόν θα εγκρίνει το deal, καθώς η επιτυχής αποκρατικοποίηση της εταιρείας αποτελούσε, διαχρονικά, προαπαιτούμενο για την μη επιβολή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης, όπως και για το κλείσιμο του φακέλου της Ε.Ε. περί παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Την έγκριση της Ε.Ε. θα ακολουθήσει η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα προβλέπει τη διαγραφή των κρατικών ενισχύσεων.
Θα πρέπει ακόμη, να υπογραφεί η ΚΥΑ βάσει της οποίας θα αποζημιώνεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις δημόσιες υπηρεσίες που προσφέρει, ενώ, έως και το 2020, θα λαμβάνει ετήσια κρατική επιχορήγηση ύψους 50 εκατ. ευρώ ώστε οι μεταφορικές σιδηροδρομικές υπηρεσίες να είναι προσιτές σε όλους.
Αρχές της χρονιάς ο προσδιορισμός του ύψους της αποζημίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τις δημόσιες υπηρεσίες φάνηκε να αποτελεί ζήτημα που θα μπορούσε να τορπιλίσει την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης. Ωστόσο, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, η υπόθεση είναι, πλέον, προς διευθέτηση, ενώ η έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ έχει δρομολογηθεί.
Σε κάθε περίπτωση, μένει να φανεί εάν θα πραγματοποιηθεί το καλό σενάριο σύμφωνα με το οποίο το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής και οι οριστικές υπογραφές θα λάβουν χώρα το καλοκαίρι.
Η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού
Κι ενώ το δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς εκτιμάται ότι θα κλείσει οριστικά το deal για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι αμφίβολο εάν η αποκρατικοποίηση της εταιρείας συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2017.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών έχει οριστεί για τις 30 Ιουνίου, ενώ αρχικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει η Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A., που προγραμματίζει επενδύσεις της τάξης των 500 εκατ. ευρώ σε τροχαίο υλικό και η τσεχική ŠKODA TRANSPORTATION a.s.
Η ΕΣΣΤΥ εμφανίζει υψηλό τζίρο (24 εκατ. ευρώ), αλλά καθαρές ζημιές 5,62 εκατ. ευρώ (στοιχεία 2015) και αποτελεί την μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που έχει την ευθύνη της διαχείρισης-μέσω επισκευών και ανακατασκευών- του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας, ενώ είναι σε θέση να διαχειρίζεται οτιδήποτε κινείται σε σταθερή τροχιά.
Σημειώνεται ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο παραμένει κρατικό, με τη Ferrovie να είναι δεσμευμένη να χρησιμοποιεί, αλλά όχι αποκλειστικά, το στόλο, όπως και να λαμβάνει υπηρεσίες συντήρησης από την, προς αποκρατικοποίηση, ΕΕΣΣΤΥ (εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού).
Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr